Három évtized és a jelen
Az Egri Filmművészeti Nyári Egyetem (II. Kortárs Összművészeti Fesztivál), e kisvárosi mini-szemle nagyon is erős, hisz már a 30. születésnapját ünnepli. Csendben, szerényen teszi ezt, s az országban -- nemzetközi ismertsége ellenére -- alig tudnak róla. Pedig 1973. július 7-től Paul Robert nizzai filmklub vezető, Pók Lajos a Vörös Csillag mozi igazgatója és Oláh Tibor debreceni egyetemi tanár, a TIT helyi szervezetének támogatásával kezdeményezte a Filmművészeti tagozat létrejöttét.
Két év kihagyással minden év júliusában, augusztusában 7-14 napot töltöttek Eger városában, általában 100 fő körül a magyar szakemberek és a nemzet-közi meghívottak (spanyol, francia, olasz, török, görög, osztrák, svájci, nyugatnémet angol, svéd, dán, norvég, finn; lengyel, román, erdélyi, kárpátaljai, csehszlovák, keletnémet jugoszláv,szovjet, bolgár; kanadai, uruguayi, kubai, indiai, tuniszi).
17 évig a TIT irányította, 1992-től már az Agria Film Kft (Kiss Lajos) Az „egyetem” titkárai (Juhász Tamás, dr.Szilvási Lajos, Hernádi Ferenc, Okos Oszkár) mindent megtettek, hogy rang legyen ide utazni a megnyitóért, az előadásokért, szemináriumokért, vitákért (TIT Heves Megyei Szervezete, Tanárképző Főiskola, Technika Háza, Ifjúsági Ház, Uránia Mozi, Művészetek Háza, Korona Hotel), s a külföldieknek szinte csak itt bemutatott filmekért (Megyei Űttörőház, Vörös Csillag mozi, Ifjúsági Ház, Bródy mozi, Uránia Filmszínház).
Központi témák (A magyar film faluképe, Az értelmiség helyzete a magyar film tükrében, A magyar filmek látványvilága, Oscar-díjas magyar filmesek, A magyar filmklubok és az ifjúsági filmklub-kultúra, A magyar animációs film, A magyar film a 70-es években, Az új magyar film 40 esztendeje, A szovjet néma- és korai hangosfilm, Az árulás a szocialista filmművészetben, A szocialista filmművészet sajátosságai ); nemzeti filmgálák (francia, indiai, német); rövidfilmek (animáció, néprajzi, dokumentum: Dargay Attila, Jankovics Marcell, Kovásznai György, Huszárik Zoltán, Kollányi Ágoston, Kolonics Ilona, György István, Mészáros Márta); rendezői életmű-bemutatók (Makk Károly, Bacsó Péter, Ranódy László, Jancsó Miklós, Fábri Zoltán, Kovács András, Mészáros Márta, Szabó István, Gábor Pál, Illés György és tanítványai); rangos előadók (Bíró Yvette, Veress József, Karcsai Kulcsár István, Szabó György, Király Jenő, Bíró Gyula, Csala Károly, Fodor Gábor); filmemlékezet (Korda
Ízelítő a Líceum TV műsorából |
A 30. jubileumi „egyetem” (2004. június 24-30.) programja:
1. Garabonciás gólyalábas lovas vitézek tréfás felvonulása és invitálója sörre, no meg a nyitó ünnepélyre, ahol az alpolgármester és az Uránia mozi igazgatója a placcon, kifeszített kötélen „tartja” a város reménységét, egy tüneményes kislányt.
2. Koltay Gábor Trianon című filmjének vidéki díszbemutatója is telt házat vonzott. A film formai hibái, műfaji tisztázatlanságai ellenére is bátor mozgóképes beszéd 74 év amnéziája ellen. Kár, hogy a rendező és a moderátor érdekes, de túl hosszú dialógja nem adott teret a kiváncsi kérdezőknek pl. a forgalmazási és erkölcsi dilemmákról.
3. Több éve már hagyomány az „egyetemen” két napos speciális vetítéseket tartani (francia és német film ). Ez az év azért volt különleges, mert a Rendszerváltozás magyar dokumentumfilmjeit ( 1988-1997) próbálták áttekinteni a szervezők (Kiss Lajos, Okos Oszkár, Szűk Balázs ), először a 2003-as budapesti dokumentumfilm-szemle óta. A vetítések párhuzamosan folytak két teremben német, francia, angol szinkrontolmácsolással (Dr. Löffler Aurélné, Dr. Vágási Margit, Prokai Rózsa )
A Nagyteremben a politika beavatkozó történéseivel szembesültünk (Civil technikák I., Hangok a blokádból, Az ellenzéki kerekasztal története, Isten veletek, oroszok!, Hat vasárnap Magyarországon, A demokratikus Magyarországért), a Kamara teremben a szabadság-illúziók, lecsúszás, szegénység, periférikus álmok stációit „provokálták”(Az NDK menekültek kiengedése I-II., Hajléktalansirató, Kőzépkorú értelmiségi állást keres, Huszonéves üzletemberek, Városlakók).
Mindkét napon 17 órától a rendszerváltás előkészítésében érdekelt politológusokkal, szakértőkkel, képviselőkke (Stumpf István Kukorelli István, Somogyvári István, Pozsgay Imre, Kósa Ferenc, Gazsó Ferenc) folytatottt kerekasztal-beszélgetést Dr. Horváth Ágnes, az EKF Politológia Tanszékének vezetője. Igazi szociológiai mélymerülés volt a hatalom születésének személyes és irányíthatatlan mechanizmusairól, arról a pillanatnyi ideig létező közös népi-történelmi ethoszról, amelyet mára a nagypolitika elárult, állóháborúk láncolatában lerombolt.
4. A rendezvény harmadik napján a Művészetek háza három szakmai programot is kínált: a digitális filmezés magyar fejlesztéséről Puszt Tibor filmrendező tartott prezentációs előadást, majd egy német cég megbízottja a 2005-től általánosan bevezetésre kerülő vörös lézeres hangleolvasás sajátosságait, előnyeit elemezte. Délután a Nemzeti Filmiroda filmterjesztési feladatairól számolt be Reichenberger János.
A Líceum TV - Te és az üzenet |
5. Az összművészeti jelleget az I. Egri Nonverbális Fesztivál (PSSSZT!) képviselte (Énekes István). Láthatók voltak videós és élő mozgásszín, pantomim bemutatók (Etna, Robinson, Barbárok; Méhes Csaba, Atlasz Gábor, Kovács Gerzson Péter, M. Kecskés András) Az előadásokról dinamikus fotók is készültek, s a bemutatók utáni napon már paravánra kerültek a kimerevített tükörképek.
6. Immár másodszor, az „egyetem” zárónapján vetítették az V. Lakitelki Televíziós Filmszemle díjazottjainak három órás válogatását. E filmek színvonala jelzi a köztelevíziózás szakmai és morális aranytartalékait. Televízióra szánt hosszabb alkotásokat csak megfelelő technikai segédlettel lehet igazán vonzóvá tenni, s akkor a minőségi hordozókhoz szokott ifjú elmék is részesei lehetnek e kis „média történelemnek”.
Talán megfontolásra érdemes: a fesztivál szakmai és fiatal táborának bővítése, „szélesebb, elsősorban az egyetemekre és főiskolákra kiterjedő marketinggel; olcsóbb,”hátizsákos” szállások, a mérsékelt árú étkezés kínálata a belterjesség elkerülendő; a szemle időpontjának előrehozása; hisz sok előadó emiatt maradt távol vagy mondta vissza utólag jelenlétét; a technikai arzenál magasabb nívóra emelése az Uránia mozi és az Eszterházy Károly Főiskola együttműködésével; az egri és az országos médiumokkal való jobb kapcsolat kialakítása , még akkor is, ha az előbbiek tüntetőleg vannak távol az érett korba lépett „szivárványszínű egyetemről”, hisz az önkormányzat havi orgánuma szerint e rendezvény csak „említésre méltó” matuzsálem.