Egy srácról, aki ha tehetné, már csak aludna – mert álmában boldogabb, mint ébren. És arról, hogy mi az, ami a visszájára tudja fordítani nála ezt az életellenes állapotot. A tudatos álom technikáját használjuk eszközként – mint egy legális szert, ami lehetővé teszi, hogy a szereplőink kicsekkoljanak a valóságból, egy kényelmesebb, elvárások nélküli, boldogabb „valóságba”, az álmaikba. De mint minden szer, a tudatos álom is túladagolható...
Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?
Az alvás egy metafora – sokan sokféleképpen alusszuk át az életünket. Különböző szinteken menekülünk a valóság elől. Jobb esetben yoga táborokba, rosszabb esetben függőségekbe. Nekünk Angival (Eke Angéla, az Alvó Emberek egyik forgatókönyvírója) a kedvenc menekülési formánk, amikor valahol a világ végén a semmi közepén lakókocsizhatunk. De még ott sem ússzuk meg, hogy feltegyük a kérdést, hogy valójában mitől is menekülünk? Mi az, amiért a generációnk (velünk együtt) nem képes a boldogságra hétköznapi szinten? Annyi probléma van a világban, amit nem tudunk megoldani... de talán ezt (ami a sajátunk) azért megpróbálhatnánk.

Budavári Balázs
Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?
A tudatos álmodás egy létező technika, nem mi találtuk ki. A filmünk fő helyszínét, a Tudatos Álom Resortot viszont igen. A napjainkban a fénykorát élő retreat kultúra görbe tükre ez a hely: egy luxusszolgáltatás, ami teljesen az alvás — és ezáltal a tudatos álmodás — maximalizálására épül. A karaktereink ebben a zárt közegben kergetik a boldogságukat. Szóval műfajilag keverednek a reális és spekulatív elemek és persze az egészet átszövi egy szerelmi dráma -pont mint a tavaly bemutatott rövidfilmemben, a Boldog Emberekben.
Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?
A Boldog Emberek is egy disztópikus variáció a boldogságkeresés témára. Ugyanúgy a „Mitől várjuk és mitől várhatjuk azt, hogy egy picit jobban legyünk?” kérdést feszegeti, de más válaszokra jut, mint az Alvó Emberek (a mostani filmtervünk). Pont annyit változtak a válaszaim, amennyit a két forgatókönyv között éltem. A Boldog Emberek tavaly körbe fesztiválozta Európát. Portóban és Milánóban is nyert és egy nemzetközi forgalmazó segítségével leszerződtünk az egyik legnagyobb amerikai streaming platformmal, ami január 1-től elrepíti több, mint 100 millió ember otthonába. Szóval a saját bőrünkön érezzük, hogy nem csak minket foglalkoztat ez a téma.

A Boldog Emberek forgatásán
Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?
A csapat is nagyon hasonló. Romwalter Judit a producer, nem volt kérdés, hogy a Boldog Emberek után együtt folytatjuk a közös utat. Ő pontosan tudja, hogy kell az ötleteimből filmet csinálni és a forgatókönyv-fejlesztés első pillanatától velünk gondolkodik. Bak Zsuzsanna, forgatókönyvíróval pedig újra együtt írtunk – csak most Eke Angival kiegészülve.
Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változásnak?
Azt tudom, hogy mit szeretnék, hogyan érezze magát a néző, amikor nézi ezt a filmet – de ugyanannak az érzelmi állapotnak a kiváltása sok különböző úton lehetséges. Nyilván van egy vizuális koncepció a fejemben, de a korábbi munkáimból megtanultam, hogy milyen jó, ha néha hagyom magam elbizonytalanítani.
Budabári Balázs "új generációs filmkészítő, aki a reklámok és a narratív forma között ingázik. A történetmesélési stílusa és a vizuális világa gyakran elmosódottá teszi a határt valóság és képzelet között – olyan tereket teremt, ahol a valóság meghajlik, és az álmok veszik át az irányítást." - olvasható az oldalán. 2020-ban végzett a Színház és Filmművészeti Egyetemen. A Boldog Emberek című munkáját a 45. Fantasporto Nemzetközi Filmfesztiválon díjazták. További munkái, illetve előzetesei a Vimeo-csatornáján is elérhetőek.
Az Inkubátor idei döntőseit bemutató sorozatunk folytatódik!



