2025. 11. 11. Pozsonyi Janka

Inkubátor 10 – Dóczé Péter: Az utolsó mohikánok

Bemutatjuk a 2025-ös pitchfórum filmterveit

November 21-én a Toldi Moziban rendezik meg a Nemzeti Filmintézet elsőfilmeseket támogató pályázata, a 10. Inkubátor pitchfórumát, ahol tíz filmes fogja prezentálni az egészestés (és egy rövid animációs) filmtervét. Az alkotókkal készített interjúsorozatunkban ma Dóczé Péter osztja meg Az utolsó mohikánok készítésének hátterét. Az 1948-ban, Komáromban játszódó történet a reszlovakizációs intézkedések árnyékában mutat be egy gimnazista osztályt, és egy fiút, aki az identitását keresi.

Miről szól a filmterved? 

A film 1948-ban játszódik a csehszlovákiai Komáromban, ahol a reszlovakizációs intézkedések során betiltják a magyar nyelv használatát, és bezárják a magyar iskolákat. A történet egy komáromi gimnazista osztályról szól, akik titokban, padlásokon és erdei tisztásokon készülnek az érettségire.  Egymás között csak “az utolsó mohikánoknak” hívják magukat. Céljuk, hogy csónakkal átszökve Magyarországra magyar érettségit tehessenek. Az osztály egyik tagja, Sanyi, a történet során naiv kisdiákból felelősségteljes vezetővé érik – miközben a barátság, a szabadság és az identitás kérdéseivel is szembenéz.

Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?

Komáromi születésű vagyok, ugyanabba a gimnáziumba jártam, ahol egykor az „eredeti mohikánok” is megkezdték tanulmányaikat. Régóta foglalkoztat, hogyan lehet ezt a valós eseményeken alapuló történetet egy kalandfilmes formában elmesélni. Úgy érzem, napjainkban, amikor a nagy történelmi ikonikus hőseinkről készülnek filmek, fontos bemutatni a kisebb, helyi hősök történetét is. Az ő bátorságuk és kitartásuk talán közelebb áll a mai közönséghez - hétköznapi emberek hétköznapi hőstettekkel mutatnak példát.

Az utolsó mohikánok mood

Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?

A film igaz történetből táplálkozik, de vállaltan kalandfilmes műfajban mesélnénk el. Célom, hogy a történelmi filmek romantikáját ötvözzem a diák évek szabadszájú komiszságával és az Ocean’s Eleven-filmek ravasz komplexitásával. A diákok szökési terve többször is megcsavart, criminal mastermindokat megszégyenítő kalandot ígér. A film világát leghangsúlyosabban pimasz humor, a pattogós dialógusok és a vizuális gegek határozzák meg. A cél egy lendületes, energikus atmoszféra megteremtése, ahol a régies történelmi háttér kontrasztban áll a diákok játékos energiáival szemben.

Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változásnak?

A forgatókönyvet folyamatosan fejlesztem,  folyamatosan újabb és újabb ötletekkel, poénokkal gazdagodik. Gül Togay, a film kreatív producere is sokat segít a fejlesztésben. Aztán persze egy költségvetési megbeszélés dönti el, mennyi fér el a filmben, ez egész rugalmas. A legtöbb szerepnél konkrét színészre írtam a jelenetet, szóval eléggé látom a fejemben a filmet. A diák szereplők castingját csak a forgatást megelőző évben tervezem, mert fontos számomra, hogy a szereplők valóban diákkorúak legyenek.

Az utolsó mohikánok mood

Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?

Korábban elsősorban „költséghatékonyabb” filmtervek érdekeltek. Egyrészt mindig is vonzottak a pszichológiai drámák és az egyhelyszínes történetek - eddigi kisfilmjeim is főként ilyenek voltak -, másrészt a rendelkezésre álló korlátozott büdzsék sem ösztönöztek akciódúsabb, látványosabb történetek kipróbálására. Idén befejeztem az SZFE Second Unit MA képzését, ami pont ezt az űrt töltötte be: lehetőségem nyílt akciójelenetek rendezésére, kaszkadőrökkel való együttműködésre, és arra, hogy kilépjek a komfortzónámból. Ebben az értelemben az idei gyakorlataimat és vizsgafilmjeimet is a mostani terv előzményének érzem.

Kis színesként: gimnáziumi éveim alatt a barátaimmal készítettünk egy amatőr diákfilmet a „mohikánok” történetéről. Nem volt stáb, sem költségvetés - egy kis handycammel forgattunk, a barátaim voltak a szereplők, mindenki a nagyszülei régi ruháiban. A végeredmény, a maga esetlenségében is, bájos lett. Talán innen ered az első, ösztönös kötődésem ehhez a témához.

Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?

A filmtervet a Filmsquad produkciós céggel, Major Istvánnal közösen adtuk be a pályázatra. Különösen szerencsésnek érzem magam, hogy velük dolgozhatok, hiszen a magyar projektek mellett nemzetközi produkciókban is aktívan részt vesznek - így nagyobb lehetőséget látok arra, hogy a film magyar–szlovák, esetleg cseh koprodukcióban valósuljon meg. Emellett számítok korábbi alkotótársaimra is: Fekete Gergő operatőrre, Hangyál Tamás vágóra, Szabados Petra és Wasilewski Laura látvány- és jelmeztervezőkre. Az egyetem alatt és után is több közös projektben dolgoztunk, jól összeszokott, egymás munkamódszereit ismerő csapat vagyunk.

Dóczé Péter

Dolgozol jelenleg bármi máson, vagy csak a pitchre koncentrálsz?

Több filmtervem is van, amit a jövőben szeretnék fejleszteni, pályázni. Ezekből a legtöbb megállt az 1-2 oldalas jegyzetek szintjén, ezeket fejlesztem párhuzamosan - mikor melyikhez van gondolatom. Továbbá a pitchhez készítünk egy moodfilmet - ez ki is teszi a mindennapjaimat.

Dóczé Péter 2025-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetem Filmrendező művész MA és Second Unit rendező MA szakain. Starter című vizsgafilmjében a ’90-es évek felvidéki szervezett bűnözésének világát mutatja be egy kisfiú szemszögén keresztül. Hybris című diplomafilmje a Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozott be; egy magyar lány és egy bosnyák férfi konfliktusát dolgozza fel Szarajevó egyik ikonikus helyszínén. Az utolsó mohikánok filmterve folytatja a nemzetközi történetek sorát, és az identitás, a hazafiság, valamint a becsület témáit vizsgálja kalandfilmes formában.

A sorozat korábbi részei:

Inkubátor 10 – Budavári Balázs: Alvó Emberek

Inkubátor 10 – Boros Panna: Ökölbe zárt álmok

 

Az Inkubátor idei döntőseit bemutató sorozatunk folytatódik!

Még több magazin

magazin

A képek soha nem ártatlanok - az Árva filmkönyv bemutatóján jártunk

Megjelent a Nemes Jeles László filmjéhez kapcsolódó album

Még látható a mozikban Nemes Jeles László Árva című alkotása, amely Budapesten játszódik az ötvenes években. A betekintés élményét a korszak és a…

tovább

magazin

Életre tudja kelteni a mesterséges intelligencia a ‘90-es évek magyar alvilágát?

Kritika A kegyetlen: Magda Marinko rémtörténete című sorozatról

Sokat kellett várni az első magyar true crime, azaz megtörtént bűneseteket feldolgozó dokumentum-sorozatra, ám A kegyetlen - Magda Marinko…

tovább
 
hirdetés

Inkubátor 10

November 21-én tartják meg a Nemzeti Filmintézet 10. Inkubátor pitchfórumának döntőjét, ahol tíz pályakezdő filmes fogja prezentálni az első egészestés (és egy rövid animációs) filmtervét. A következő két hétben az összes alkotót bemutatjuk.

Megvannak a 10. Inkubátor Pitch Fórum nyertesei

Inkubátor 10 – Budavári Balázs: Alvó Emberek

Inkubátor 10 – Kotsis Gergely: Kill Boat

a teljes dosszié

Sárkányok Kabul felett

November 20-án kerül a mozikba a Sárkányok Kabul felett című magyar háborús akciódráma. Dyga Zsombor valós eseményeken alapuló filmjének főbb szerepeit Jászberényi Gábor, Mészáros Blanka, Borovics Tamás, Hajmási Dávid, Dietz Gusztáv, Trokán Nóra, Ertl Zsombor és Stohl András alakítják.

A magyar katonák az afgán káoszban is rendet vágnak

Dyga Zsombor: Szívem szerint életem végéig némafilmeket csinálnék

Mészáros Blanka: A játékunkkal képesek vagyunk gyógyítani a közönséget

a teljes dosszié

22. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál

A 22. Verzió Filmfesztivál idei szlogenje az "Együtt létezünk". November 11. és 19. között Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválja 11 szekcióban mutatja be újra a világ legaktuálisabb és legerősebb kreatív dokumentumfilmjeit.

Közös létezésünket dolgozza fel a 22. Verzió programja

Mikroszkopikus közelség és izgalmas távlatok – magyar verseny a Verzión

A Verzióval együtt idén is érkezik a DocPro

a teljes dosszié

Árva

Nemes Jeles László történelmi családkereső-trilógiájának záródarabja az apaság kérdését, az apai szerep ellentmondásosságát állítja a középpontba. Az Árva Velencében debütált, a magyar közönség először pedig a Cinfesten láthatta először.

Nemes Jeles arról mesél, milyen egy diktatúra közepén, apátlanul

Nemes Jeles László: A saját eredetem foglalkoztatott

Kemény Ildikó: Nagyon szeretem az ambíciót

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
A filmeket be kell fejezni, mégha vakon is.

Megtört ölelések

Oszd meg! Az összes idézet