Az Inkubátor nyolcadik évében 70 pályázat érkezett be a Nemzeti Filmintézethez, melyek közül a szakmai előzsűri – Benkő Emese Orsolya forgatókönyv-fejlesztő, Bodzsár Márk és Grosan Cristina forgatókönyvíró-rendezők, valamint Józsa László és Sümeghy Claudia producerek – választotta ki a továbbjutó, így fejlesztési támogatásban részesülő tíz filmtervet. Eljött a pitchfórum ideje, ahol a tizből öt elsőfilmes tervét választják ki, amelyek gyártási támogatást kaphatnak. A program olyan nagysikerű filmek elkészítését tette lehetővé, mint az Egy nap, a Külön falka vagy a Magasságok és mélységek, viszont mivel a hetedik Inkubátor öt nyerteséből három mégsem készülhetett el, komoly kétségek merültek fel a program jövőjét illetően.

Miről szól a filmterved? 

Korom Anna: A filmtervünk egy ötvenes éveiben járó plasztikaiműtét-függő nőről szól, aki találkozik fiatalkori szerelmével, de az nem ismeri fel őt a sok plasztikai beavatkozás miatt, és újra ismerkedni kezdenek. A történethez párosul egy zenei szál is, mert a főhősünk amatőr zenész és naiv, giccses, de őszinte dalaiban és klipjeiben fejezi ki gyermeki, idealizált álomvilágát. Nagyon leegyszerűsítve arról szól a film, ahogy ez a magányos, ötvenes nő tesz egy apró lépést önmaga elfogadása felé.

Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?


Egyszer kiskoromban vártam a buszra a Flóriánon, és megfordult egy nő, akinek teljesen össze volt roncsolódva az arca. Nagyon megijedtem tőle, ő felszállt a buszra, én meg halálra rémülve ott maradtam. Ez egy nagy rácsodálkozásom volt, hogy mennyire különös dolog az arc és hogy milyen zsigeri félelmet váltott ki belőlem gyerekként egy olyan ember, akinek nem tükröződnek érzelmek az arcán, mert gyakorlatilag semmi nem maradt az emberi vonásaiból. Aztán lelkifurdalásom volt sokáig miatta és nagyon szerettem volna újra találkozni vele, hogy úgy csinálhassak, mintha észre se venném, hogy szinte nincs arca. 
Valahogy ez az ősélményem ezzel a tervvel kapcsolatban: egy felismerhetetlen arc, ami mögött mégis ott van egy lélek és egy egész élet. 


Aztán 2020 körül kezdtem el foglalkozni ezzel a filmtervvel, hamar bevonva Bedécs Lolát, akivel a közös diplomafilmünk előtanulmánya lett a játékfilm tervnek. A diplomafilm kapcsán kezdtünk el együtt dolgozni Andrissal és Pannival. Úgy gondoljuk, hogy rengeteg rétege van ennek a történetnek, azért is akartunk belőle nagyjátékfilmet csinálni, mert folyamatosan azt éreztük, hogy ez a téma kimeríthetetlen. A nőként elénk állított irreális szépségideáloknak való megfelelési vágy, az, hogy nőként milyen szinten meghatároz minket mások szemében a kinézetünk, hogyan hat ez az egyénre, miért érezheti azt valaki, hogy a külsején múlik az értékessége, a rászorulók viszonya a szépséghez, a diszmorfofóbia nevű testképzavar, a plasztikai beavatkozások mögötti okok, az illegális szépségipar, ezek a témák a táptalaja a filmünknek. 




Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?

A nyolcadik kerület leharcolt utcaképei, Mária szociális lakásának a valósága van kontrasztba állítva a főszereplő naiv, giccses fantáziájával. Amikor azt mondom, hogy naiv és giccs, az úgy hangzik, mintha lekicsinylően mondanám, de őszintén hiszek a naiv művészetben és a giccsben, és abban is, hogy a főszereplőnk így tudja magát a leginkább önazonos módon kifejezni. Szóval Mária klipjei és dalszövegei szorosan és következetesen tükrözik a belső világát, a saját szimbólumrendszerét, és ezek nagyon meghatározzák a film képi világát is.

A filmünkben nagy szerepe van a zenének, Ildy Lee az egyik múzsája ennek a filmnek, az ő zenei világa és a klipjei az elejétől inspiráltak minket.

Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változásnak?


Nagyon látom magam előtt, elég sokat dolgoztunk már rajta, a diplomafilmem miatt pedig a világa is a szemem előtt van. Voltak tanulságai a diplomafilmünknek, nagy segítség, hogy tudjuk, mit szerettünk belőle és mit kell máshogy csinálni.
 Az igazából mindegy, mekkora szabadságot hagyok a változásoknak, egy kis költségvetésű filmnél valószínű, hogy úgyis sok minden változik, de alapvetően szeretek a lehető legfelkészültebben forgatni, úgy hogy csukott szemmel végig tudjam gondolni a filmet az első képtől az utolsóig. Aztán persze egyáltalán nem olyan lesz, de engem megnyugtat, hogy tudom, mit akarunk felvenni. 



Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?

A Diamond Beauty című kisfilmünk, aminek jelenleg az utómunkája zajlik, ez volt Bedécs Lolával a diplomafilmünk.

Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?

Soós András íróval és Szijártó Anna (Kinomoto) producerrel. A Sybille Kurz kurzuson úgy hívtak minket, hogy a “triple A team”, és ez szerintem szépen szimbolizálja, hogy mennyire együtt vagyunk ezen a ponton ebben a filmben. Mindkettőjük szoros alkotótárs, mindketten nélkülözhetetlenek és rengeteget dolgoztak ezen a projekten.

Dolgozol jelenleg bármi máson, vagy csak a pitchre koncentrálsz?

Dolgozom, reklámokon és más projekteken is, de azért az elmúlt időszakom nagyrészt a Lady-ről szólt, többek közt azért is, mert a BDFF-en nyertünk egy díjat a Pop Up Film Residency jóvoltából, és egy hónapon át Lengyelországban fejleszthettük a tervet. Eleinte kicsit aggódtam, hogy milyen lesz, féltem elhagyni az itthoni életem, de végül vihettem a kutyám, és annyira élveztem, hogy haza se akartam jönni. Ott írtuk meg a könyv első draftját, nagyon koncentrált és kiegyensúlyozott munka volt, esténként pedig nagy közös vacsorák és beszélgetések voltak a többi résztvevővel.

Korom Anna, Soós András és Szíjártó Anna a Budapest Debut Film Fórumon a nekik kiosztott díjjal

 

Korom Anna filmrendezői tanulmányait a Színház- és Filmművészeti Egyetemen kezdte meg, ahol megszerezte alapképzési diplomáját, tanulmányait a Freeszfe Egyesületben folytatta, és 2023-ban szerzi meg MA diplomáját a Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetemen. Számos reklámot, videóklipet és rövidfilmet rendezett, Nikó című kisfilmjével Székely Rozi a legjobb színésznek járó díjat vehette át, Korom Anna pedig a legígéretesebb harminc év alatti rendező díját vihette haza az idei Friss Húsról.

A sorozat korábbi részei:

Inkubátor 8.0 – Brauner Máté: Eltérítés
Inkubátor 8.0 – Szabó Márton István: Zajkapitány

Az Inkubátor idei döntőseit bemutató sorozatunk folytatódik!