Miről szól a filmterved?
A filmterv főszereplője Janka (50), aki családjával egy mesebeli villában nyaral Horvátországban. Az utazás fő célja, hogy férje, János (55) egy nemzetközi üzletet kössön - a családjával szintén nyaraló üzlettársával. A sikeres üzletkötés érdekében Janka a család legszimpatikusabb oldalát próbálja sugározni. A nyaralás nyugalma azonban az első este felborul – amikor rajtakapja fiát, Ákost (19), ahogyan húga fényképére maszturbál. Janka számára az eddig megszokott, családi jelenetek új jelentést kapnak, és teljesen felborulnak a családi dinamikák. A történet során számot vet saját manipulatív nevelési módszerével, felfigyel férje elnyomó, toxikus viselkedésére, és jobban megismeri fia lelkét. Minden erejével próbálja megjavítani a családját, azonban rá kell jönnie, hogy senki se azzal a szeretettel kezeli a másikat, amilyenre szüksége van. Janka célja pedig, hogy minden áron megmentse a családját, úgy, hogy közben végig a tökéletesség látszatát kelti a családi barátok előtt.
Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?
Mindig is szerettem a családtörténeteket. Ez egy olyan társadalmi egység, ami tele van a közönség számára ismerős konfliktusokkal. Számomra a legfontosabb probléma, amiről mesélni szeretnék, az a kommunikáció hiánya. Ha a család tagjai elveszítik a közös hangot. A szülők és gyerekek közti generációs feszültségek azt eredményezik, hogy Jankáék igazából nem tudják, hogy neveljék gyerekeiket – nem ismerik őket, nem tudják milyen szeretetre van szükségük. Ákos tette nem a betegség, hanem a betegség egyik tünete.
Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?
Alapvetően egy családi drámában gondolkozok, azonban lesz benne hely a “kellemetlen humornak”. Egy különös stílusban gondolkozunk, ahol a látványt és a narratívát a mediterrán, forró fülledt filmek és a rideg, hűvös skandináv filmek stílusjegyeinek vegyítésével érnénk el. A család pontosan így működik – külsőségeiben egy szimpatikus meleg, izgalmas közeg, aminek a mélyebb rétegeiben ridegség és elidegenedés van.
Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változásnak?
Egészen határozott elképzelésem van, a végeredménnyel kapcsolatban – pontosan látom magam előtt a jeleneteket. A horvátországi helyszín már egy költségvetési kérdés, de ha úgy alakul az élet, hogy csak Görögországban, vagy Olaszországban forgathatunk, abba se török össze.
Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?
Nem titok, hogy a filmterv egy rövidfilmként már létezik – ez az SZFE mesterszakos vizsgafilmem volt. Az még csak 27 perc volt, nem volt idő kibontani az összes szálat. Már a rövidfilm vágása közben éreztem, hogy ebben a történetben több van – több történetszál, több konfliktus. Vagy több szituáció, amiből humort lehet kihozni. Felmerülhet a kérdés, hogy miért akarok újra foglalkozni ezzel a történettel, ha már ezt kiadtam magamból. A kisfilm különböző vetítései után több fiatal, vagy éppen szülő keresett fel azzal, hogy mennyire ráismertek a saját családi helyzeteikre. Hogy mennyire aktuális, mennyire komfortoló azt látniuk, hogy mások hogyan oldják meg ezeket a problémákat. Ezért is érzem létjogosultságát a mozifilm remakenek – hogy szélesebb közönséghez is eljusson ez a történet.
Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?
Szerencsésnek mondhatom magam, mert az évek során nagyon sok kreatív és tehetséges alkotóval ismerkedtem össze. Fekete Gergő operatőrrel ez volt az első közös munkánk, és később a diplomafilmünket is együtt készítettük el. Ugyanez a helyzet Hangyál Tamás vágóval. De még sorolhatnám. Az biztos, hogy a filmet szeretném többnyire egy olyan csapattal létrehozni, akiknek szintén ez az első, vagy éppen második nagyjátékfilmje.
Dóczé Péter
Dolgozol jelenleg bármi máson, vagy csak a pitchre koncentrálsz?
Jelenleg a diplomafilmem utómunkái zajlanak, hamarosan megleszünk a vágással. Terveink szerint 2025. Januárjára szeretnénk befejezni. Emellett több filmterv is körvonalazódik a fejemben, amiket lassan le kéne jegyzetelnem. De a pitchre is készülök.
Dóczé Péter 2017-ben végzett a Metropolitan Egyetem Mozgóképelmélet és médiaszakán, diplomamunkája címe Dilemma volt. 2021 és 2023 között a Színház- és Filmművészeti Egyetem Filmrendező MA szakán, Koltai Lajos osztályában tanult. Produkciós asszisztensként olyan filmekben dolgozott, mint a Napszállta, a Magasságok és mélységek, a Spirál és a Tündérkert sorozat, illetve a Magyarországon forgó V. Henrik. A Nyugalom megzavarására alkalmas című rövidfilmje a Malter Filmfesztivál programjában szerepelt.
A sorozat korábbi részei:
Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?
Inkubátor 9.0 – Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás
Az Inkubátor idei döntőseit bemutató sorozatunk folytatódik!