2024. 11. 07. Pozsonyi Janka

Inkubátor 9.0 – Dóczé Péter: Nyugalom megzavarására alkalmas

Bemutatjuk a 2024-es pitchfórum döntős filmterveit

November 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Dóczé Péter filmtervében az idilli nyaralás során mélyen gyökerező konfliktusok törnek felszínre, ami teljesen átértékeli a családot egybentartó édesanya gondolkodását nevelésről, toxikus viselkedésről és a gyerekek lelki világáról. Családi dráma egy kis humorral, mediterrán fülledtséggel és skandináv hűvösséggel megszínezve.

Miről szól a filmterved?

A filmterv főszereplője Janka (50), aki családjával egy mesebeli villában nyaral Horvátországban. Az utazás fő célja, hogy férje, János (55) egy nemzetközi üzletet kössön - a családjával szintén nyaraló üzlettársával. A sikeres üzletkötés érdekében Janka a család legszimpatikusabb oldalát próbálja sugározni. A nyaralás nyugalma azonban az első este felborul – amikor rajtakapja fiát, Ákost (19), ahogyan húga fényképére maszturbál. Janka számára az eddig megszokott, családi jelenetek új jelentést kapnak, és teljesen felborulnak a családi dinamikák. A történet során számot vet saját manipulatív nevelési módszerével, felfigyel férje elnyomó, toxikus viselkedésére, és jobban megismeri fia lelkét. Minden erejével próbálja megjavítani a családját, azonban rá kell jönnie, hogy senki se azzal a szeretettel kezeli a másikat, amilyenre szüksége van. Janka célja pedig, hogy minden áron megmentse a családját, úgy, hogy közben végig a tökéletesség látszatát kelti a családi barátok előtt.

Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?

Mindig is szerettem a családtörténeteket. Ez egy olyan társadalmi egység, ami tele van a közönség számára ismerős konfliktusokkal. Számomra a legfontosabb probléma, amiről mesélni szeretnék, az a kommunikáció hiánya. Ha a család tagjai elveszítik a közös hangot. A szülők és gyerekek közti generációs feszültségek azt eredményezik, hogy Jankáék igazából nem tudják, hogy neveljék gyerekeiket – nem ismerik őket, nem tudják milyen szeretetre van szükségük. Ákos tette nem a betegség, hanem a betegség egyik tünete.

Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?

Alapvetően egy családi drámában gondolkozok, azonban lesz benne hely a “kellemetlen humornak”. Egy különös stílusban gondolkozunk, ahol a látványt és a narratívát a mediterrán, forró fülledt filmek és a rideg, hűvös skandináv filmek stílusjegyeinek vegyítésével érnénk el. A család pontosan így működik – külsőségeiben egy szimpatikus meleg, izgalmas közeg, aminek a mélyebb rétegeiben ridegség és elidegenedés van.

Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változásnak?

Egészen határozott elképzelésem van, a végeredménnyel kapcsolatban – pontosan látom magam előtt a jeleneteket. A horvátországi helyszín már egy költségvetési kérdés, de ha úgy alakul az élet, hogy csak Görögországban, vagy Olaszországban forgathatunk, abba se török össze. 

Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?

Nem titok, hogy a filmterv egy rövidfilmként már létezik – ez az SZFE mesterszakos vizsgafilmem volt. Az még csak 27 perc volt, nem volt idő kibontani az összes szálat. Már a rövidfilm vágása közben éreztem, hogy ebben a történetben több van – több történetszál, több konfliktus. Vagy több szituáció, amiből humort lehet kihozni. Felmerülhet a kérdés, hogy miért akarok újra foglalkozni ezzel a történettel, ha már ezt kiadtam magamból. A kisfilm különböző vetítései után több fiatal, vagy éppen szülő keresett fel azzal, hogy mennyire ráismertek a saját családi helyzeteikre. Hogy mennyire aktuális, mennyire komfortoló azt látniuk, hogy mások hogyan oldják meg ezeket a problémákat. Ezért is érzem létjogosultságát a mozifilm remakenek – hogy szélesebb közönséghez is eljusson ez a történet.

Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?

Szerencsésnek mondhatom magam, mert az évek során nagyon sok kreatív és tehetséges alkotóval ismerkedtem össze. Fekete Gergő operatőrrel ez volt az első közös munkánk, és később a diplomafilmünket is együtt készítettük el. Ugyanez a helyzet Hangyál Tamás vágóval. De még sorolhatnám. Az biztos, hogy a filmet szeretném többnyire egy olyan csapattal létrehozni, akiknek szintén ez az első, vagy éppen második nagyjátékfilmje.

Dóczé Péter

Dolgozol jelenleg bármi máson, vagy csak a pitchre koncentrálsz?

Jelenleg a diplomafilmem utómunkái zajlanak, hamarosan megleszünk a vágással. Terveink szerint 2025. Januárjára szeretnénk befejezni. Emellett több filmterv is körvonalazódik a fejemben, amiket lassan le kéne jegyzetelnem. De a pitchre is készülök.

Dóczé Péter 2017-ben végzett a Metropolitan Egyetem Mozgóképelmélet és médiaszakán, diplomamunkája címe Dilemma volt. 2021 és 2023 között a Színház- és Filmművészeti Egyetem Filmrendező MA szakán, Koltai Lajos osztályában tanult. Produkciós asszisztensként olyan filmekben dolgozott, mint a Napszállta, a Magasságok és mélységek, a Spirál és a Tündérkert sorozat, illetve a Magyarországon forgó V. Henrik. A Nyugalom megzavarására alkalmas című rövidfilmje a Malter Filmfesztivál programjában szerepelt.

A sorozat korábbi részei:

Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?

Inkubátor 9.0  Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás

Az Inkubátor idei döntőseit bemutató sorozatunk folytatódik!

Még több magazin

magazin

A magyar filmek magas nézettségében a nézők állásfoglalása is közrejátszik

Interjú Bálint Péterrel, a Filmforgalmazók Egyesületének elnökével

Az utóbbi időben valósággal hasítanak a hazai filmek a mozikban, sőt, egymás után két alkotás, a Futni mentem és a Hogyan tudnék élni nélküled?…

tovább

magazin

Nem létezik univerzális transz életút

Emilia Pérez a Mozinet Filmnapokon

Az idei Oscar-szezon egyik legnagyobb visszhangját egyértelműen Jacques Audiard különleges musicale, az Emilia Pérez váltotta ki, ami nem csak a…

tovább

44. Magyar Filmszemle

13 év után újra van Magyar Filmszemle, visszatér a magyar filmszakma egykori elsőszámú találkozóhelye. A Szemle nyitófilmje Schwechtje Mihály Sünvadászat című filmje, a programba közel 150 alkotást válogattak be, köztük játékfilmek, dokumentumfilmek és kísérleti filmek is megtalálhatóak, kis- és egészestés formátumban.

Kiosztották a 44. Magyar Filmszemle díjait

A tévéknek fogalmuk sem volt, hogy mit kezdjenek ezekkel a sorozatokkal

Sünire vágyik, minden családi titkot el kell bírnia cserébe

a teljes dosszié

Véletlenül írtam egy könyvet

Megérkezett magyar mozikba a Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című rendezése, ami a gyerekek és a családok életéről és problémáiról szól játékos, elemelt hangvételben.

Újjászületett a magyar ifjúsági film, és ebben nincs semmi véletlen

Lakos Nóra: Mindig is ezt a filmet szerettem volna megcsinálni

Ahol a Bauhaus és a tinilányos hangulat találkozik

a teljes dosszié
 
hirdetés

Filmgyár podcast

A Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.

Filmgyár podcast #26: Zöld produkciók

Filmgyár podcast #25: Zenés filmek

Filmgyár podcast #24: Újra itt a Maraton

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
Milyen buszodról? Ez a népé! Te paraszt!

Rojál / Moszkva tér

Oszd meg! Az összes idézet