A rendhagyó összetételű, török-holland- ír-magyar koprodukció már túl van a két hetes isztambuli etapon, majd egy hét leállás után Budapesten dolgoztak tovább a kamerák. Az MMK bizonytalan pénzügyi helyzete miatt szinte alig forog idén nyáron film, az Új Budapest Filmstúdió gyártásában készülő Isztambul is csak azért tudott elindulni, mert sok éves előkészítés előzte meg a forgatást, és megbízható külföldi alapokon (a török Kuzey Film, a holland Phanta Vision, valamint az ír Ripple World Pictures Ltd) áll a produkció.
A stáb a koprodukciós szabályok szerint alakult, a hangmérnök és a vágó holland, míg Törökország adja az egyik fő helyszínt, továbbá török színészek alakítanak számos mellékszerepet a filmben, és a forgatás törökországi etapja során a stábot is török szakembergárda tette ki. Az írek zeneszerzőt és sound designert adnak a filmhez, és a hollandiai vágást követő hangutómunka és fényelés is Írországban zajlik majd. A rendező állandó munkatársát, Garas Dánielt magával viszi a török fővárosba, az operatőr mellett a díszlet-és látványtervező, Banovich Tamás is a magyar stábtagok közül kerül ki.
Kéthetes isztambuli forgatás Még több kép az Isztambulból
A török főszereplőt, Yavuz Bingölt Török Ferenc Nuri Bilge Ceylan Három majom című filmjében pillantotta meg, és már akkor eldöntötte, hogy valamilyen formában szeretne vele dolgozni, noha akkor még nem is sejtette, hogy Yavuz Bingöl csak másodsorban színészkedik, egyébként számos lemezzel büszkélkedő, hazájában roppant népszerű folksztár, ami ugyan nehezítette az isztambuli forgatást, ugyanakkor jót tehet a film helyi promóciójának. Kántor László hozzátette: ritkaság számba megy, hogy Törökország kisebbségi producer legyen egy európai koprodukcióban, erre is büszkék.
Az isztambuli fényképeket a producer, Kántor László készítette
Az Isztambulnak minden esélye megvan arra, hogy komoly nemzetközi karriert fusson be: a török folksztár mellett ismert holland színész a főszereplője Johanna ter Steege személyében, nem mindennapi, ugyanakkor intim témát dolgoz fel, különleges helyszínen. Első lépésként a holland Fortissimo Films vállalta az Isztambul nemzetközi forgalmazását, így nagyon remélik, hogy egy nagy nemzetközi fesztiválon lehet a belépőjük - a film egyébként 2010 tavaszára készülhet el.
A török folksztár, Yavuz Bingöl
A film női főszereplője a holland Johanna ter Steege, aki a magyar nézők számára Szabó István Édes Emma, drága Böbe című filmjéből lehet ismerős, ő volt Börcsök Enikő partnere. Ő játssza Katalint, a középkorú családanyát, akinek egyik napról a másikra összeomlik az élete, amikor férje, akit Lukáts Andor alakít, elhagyja egy fiatal tanítványáért, őt Bánfalvi Eszter játssza. Katalin előbb sokkot kap, és kórházba kerül, majd Isztambulba szökik. Itt találkozik a török Yavuz Bingöllel szövődne valami, ám feltűnik a nő fia, akit az újonc Varga Norbert alakít.
Innen indul a film: Katalint elhagyja a férje
“Katalin egy 50 év körüli háziasszony, két gyereke van, az egyik már saját családot alapított, a férje az egyetemen tanít, amikor beüt a krízis. A férjem szerelmes lesz egy fiatalabb nőbe, egy tanítványába, és elhagy engem. Mindez a harmadik jelenetben történik, innen indul a film. Katalin igazi, mély depresszióba esik, érzelmileg sokkolják őt a történtek, három nap után úgy dönt, hogy megszökik a saját életéből, hogy távolabbról tudja szemlélni a történteket. El kell hagynia a családját, a hazáját, hogy megtalálja a saját szabadságát.” - mesélt a szerepéről Johanna ter Steege.
Állandó alkotótársak: Török Ferenc rendező és Garas Dániel operatőr
Az ELTE előadójában rögtönzött sajtótájékoztatón Kántor László elmondta, nem túl gyakori, hogy ötvenéves főszereplőket középpontba állító filmek készüljenek Európában. Johanna ter Steege szerint is nehéz az ő korában jó szerepeket kapni, hiszen a fiatalok, és természetesen a férfiak uralják a filmes szakmát is, noha mostmár vannak jó női rendezők is, mégis úgy tűnik, hogy ez az életszakasz nem elég érdekes alapanyag a filmesek számára. “Nem tudom miért van ez, szerintem sokkal több ilyen filmnek kellene készülnie, mint az Isztambul” - tette hozzá a színésznő.
Katalin három nap után megszökik
Johanna Török Ferenc korábbi munkái közül a Moszkva teret említette cím szerint, ám arra nem tudott válaszolni, hogy miben különbözik a rendező első női filmje a korábbi munkáitól, amelyben inkább férfi hősök sorsával foglalkozott. “Nőies film vagy férfias film, szerintem ilyen nincs: az Isztambul emberekről szól, ez a film is inkább a családról szól számomra. Persze, én mint középkorú nő állok a középpontban, de nem érzem úgy, hogy én lennék a főszereplő. Ez egy családról szóló film, amelyben az anyát követjük, de ugyanolyan fontos, hogy mi minden történik a családdal közben Budapesten. A fiúnak is hatalmas szerepe van, egyfajta ensemble az ő kettősük.” (Johanna ter Steege egyébként meglepően tájékozott a magyar filmet illetően, nemcsak a régebbi filmeket ismer a nyolcvanak évekből, hanem a kortárs magyar munkákat is, hiszen tagja az Európai Filmakadémiának, és így minden évben megkapja a díjra jelölt filmeket DVD-n. Legkedvesebb magyar filmjeként a Lassú tükör című Buharov-filmet említette meg.)
A gyerekek nem értik meg anyjukat
Az itthon maradt lányát Tenki Réka játssza, aki úgy érzi, cserbenhagyta az édesanyja amikor a legnagyobb szüksége lenne rá, hiszen éppen első gyermekét várja. Tenki izgatottan várja az első szereplését: “Az ilyen nagy színészek mellett már csak létezni is óriási dolog, hogy munka közben egyáltalán figyelhetem őket.” Tenki első nagyjátékfilmje a Poligamy volt, de Szeiler Péter Bevezetés az általános nyelvészetbe című rövidfilmjének rajongói is emlékezhetnek rá.
“A kismama eléggé felfokozott érzelmi állapotban van, mert az édesanyja ebben a fontos időszakban nincsen mellette. Részben haragszik is rá, nehezen érti meg ezt a helyzetet, nem tudja még hogyan működnek a dolgok, és ezért nagyon hullámzik.” - mesél a szerepéről Tenki Réka. “Alig vártam hogy találkozzunk Johannával, eleve mindig nagyon jó idősebb színészekkel dolgozni, mert az aurájukból olyan tapasztalat, rutin és színésziesség árad, amiből csak tanulni lehet, úgy is, hogy csak ülsz mellettük. Nagyon várom azokat a napokat, amikor a férjemmel leszünk, akit Pádraic Delaney alakít, őt most ismertem meg, és kitaláltunk egy dolgot, ami remélem, hogy sokkal élőbbé teszi a mi filmbéli kapcsolatunkat, mert ő is megtanulta a szövegét magyarul és és én is angolul, majd meglátjuk, hogyan fog működni.”
Tenki szerint az Isztambul női film lesz: “Nagyon ritka az, hogy egy nőt választanak egy főszerepre, és teljesen köré építenek egy filmet, még színházban is ritka az ilyesmi, általában férfiak a tartóoszlopok. Közben Bánfalvi Eszter is nagyon fontos szerepet játszik, hiszen ő az a nő, aki miatt ez a család tönkremegy, és én is egy teljesen más szemszögből mutatom be ezt a válságot.”
Nem a rosszindulat vezérel, hanem a valamire ráismerés
“A szerető szóban máris van valami rosszindulatú és nem feltétlenül gondolom őt annak.” - mondja Bánfalvi Eszter, aki ugyancsak szerepelt a Poligamy-ban, sőt Szeiler következő filmjében, a Halotti beszéd-ben szintén egy idős tanár fiatal szeretőjét alakította (- a megfigyelés Varga Ferencet dicséri - a szerk.). “Ám éppen ebben van a szerep mélysége: megmutatni, milyen ez a kapcsolat a két ember között, akik végül így döntenek. Nem rabolom el a szerelmét, ez egy természetes élethelyzet, amilyennel azt gondolom, már mindenki találkozott. Inkább az az érdekes, hogy ez a nő hogyan viszonyul a helyzethez, hiszen nem a birtoklási vágy vezeti, ez egy kapcsolat, csak éppen jóval fiatalabb a partnerénél. Nyilván változni fog ez a viszony kettejük között is, de nem a rosszindulatú keresgélés vezeti őt, hanem éppen ellenkezőleg: a valamire ráismerés.”
Megdolgozza a nézőt érzelmileg
Azonban Bánfalvi szerint az Isztambul azonban nemcsak a nőké: “Azt, hogy nőközpontú, el lehet felejteni, inkább arról van szó, hogy Ferit érdeklik történetek, de, hogy ez női vagy férfi főszereplővel valósul meg, a történetből következik. Az Isztambul minden szempontból megdolgozza a nézőt érzelmileg, mindkét oldallal lehet azonosulni.”
A forgatáson készült videó: