2005. 07. 27. filmhu
Tóth Barnabás nem sokkal azután, hogy Cannes-ban szerepelt a Vonaton című kisfilmjével, meghívást kapott az Angers Premiers Plans Fesztivál július 1. és 10. között lezajlott első nyári Masterclass-ára. A mustra igazgatója, egyben az Europa Cinemas hálózat vezetője, Claude-Eric Poiroux és Jeanne Moreau által életre hívott tíznapos workshop „vizsgamunkájaként” elkészült négyperces főszerepében maga a színésznő látható. Az Autogramm a tervek szerint a Szemlén kerül a magyar közönség elé.
Az elsőfilmes fesztivál már régóta ismeri a magyarokat |
A tapasztalatokról Tóth Barnabás elmondta, hogy a legfontosabb talán a hozzáállás volt. Az elsőfilmeseket úgy kezelték Angers-ban, mint kollégákat. Nem iskolaszerű, inkább műhelyszintű együttgondolkodás folyt a tíz nap alatt. Tanulságként egyértelműen levonható, hogy a rendezői státusznak ott sokkal nagyobb a respektje, mint nálunk. Az a természetes állapot, hogy a rendezőnek mindenki „vokálozik”. Jó példa erre Francois Gedigier „tanítása”. Luc Besson vágója arról beszélt tanítványainak, milyen fontos, hogy a vágó azt hozza elő a muszterből, amit megálmodója elképzelt. Hogy visszaadja a rendezőnek a filmet.
Maga a nagyfilm-terv, amivel Tóth Barnabás a kurzusra érkezett, szintén elnyerte a nagy nevek tetszését. A kezdetben Mon Guide, jelenleg A cápa bennem munkacímen futó történet a neves ítészek szerint jó irányban halad, ez azonban sajnos önmagában még nem könnyíti meg a producer-keresést. A pénzgyűjtés tehát folyik. Ami biztos, hogy az időközben elkészült forgatókönyvre nyújtott támogatás miatt a rendezőnek kötelezően pályáznia kell majd az MMK-nál. Tóth Barnabás egyébként igazi közönségfilmet ígér, egy frusztrált kamasz „egynyári önismereti tréningjét” készül filmre vinni. Mivel a főhős éppen érettségi után van, a Vonaton alkotója még vacillál azon, hogy magára ossza-e a szerepet, az apa-fiú kapcsolatra építő film másik főszerepére azonban mindenképp nagyobb nevet szeretne meghívni.