Két éve, hogy elhunyt Kállay Ilona színművésznő.
Meg akartak emlékezni róla... |
Most mit láttunk az RTL-ben? Két éve, hogy elhunyt Kállay Ilona színművésznő. Meg akartak emlékezni róla. A szándék dicséretes. Bejátszhatták volna valamelyik emlékezetes tévés szerepét, horribile dictu: filmjét! Készíthettek volna egy doku-összeállítást – ennyire nem telt nekik. Telt nekik viszont egy posztumusz vendégszereplésre – ahol Kállay Ica még nagyon is eleven volt, örök szerelme, Kautzky Jóska kézcsókkal illette. Tudván, hogy művésznő már nincs köztünk, ez az élettelinek ígért vidám jelenet leginkább morbid volt. Ugyanígy, szemrebbenés nélkül ismételték vígra, bohócosra Tábori Nórát, akit közönsége könnyei közepette már az adás előtt temettek anyaföldbe s most se tudtuk: sírjunk-e vagy nevessünk? A probléma nem ott rejtőzik, hogy ne akarjanak a tévések emlékezni, visszaidézni, hanem a kazetták kezelési módját kellene rendesen megtanulni az alkalomhoz illő narrációval.
A Bartók évforduló kapcsán kiviláglott, milyen széles is a nézőpontok, érdekeltségek skálája |
Ha meggondoljuk: védettnek csupán a rögzített idejű sportmeccseket nyilváníthatjuk, még negyven évre visszamenőleg is, Szepesi hangja lehet kásás, torz, az egykori Vasas, például, örök második a legnagyobb menők mögött, föltéve, hogy az anyag ügyesen lapult valamelyik archívum mélyén, komoly esélye van a teljes hossziglan tartó leadásra. 56’ és a melbourne-i olimpia szoros, drámai összefüggése kapcsán így láthattuk épen a magyar–szovjet vízilabda meccset, az akkori nagy játékosok sorsfordító döntéseit s rengeteg redundáns (érdektelen) betét-felvételt, amelynek hangulati értéke volna, a sportőrültek számára.
Kíváncsi volnék, hogy viszonyulnak a néző-milliók a kiöregedett pop-sztárok muzeális megjelenítéséhez? Tetszik a fiataloknak ez a sok ráncos, felvarrt ábrázatú, kopott hangú, ám fölöttébb agresszív fenomén? Vagy valóban, egyfajta konzervhatásnak engedve csápolnak nekik? És eleve avítt számaiknak? Ez egy ilyen korszak? Mint a mumifikált egyiptomiaké volt? A művelődéstörténet „tényeivel” nem lehet, nem érdemes vitatkozni. Állítólag a digitális televíziózás a maga nagyfokú szabadságával egy csapásra hozza majd a megoldást: mindenki szabadon választ, szabadon archivál, szabadon felejt. Akkor majd lesz „nemulass”!