A Cannes-i Filmfesztiválon nemcsak a filmesek, a sztárok és az újságírók vannak jelen, hanem a forgalmazók és a sales-cégek is. Az esemény ideje alatt nemzetközi filmes vásár zajlik, a legvonzóbb alkotások pedig gyorsan elkelnek, komoly üzletek köttetnek, amik sokszor egy adott film több országban vagy akár egy teljes kontinensen történő terjesztéséről szólnak.

 

A 2023-as cannes-i filmvásár / fotó: marchedufilm.com


A magyar forgalmazók is minden évben képviseltetik magukat a cannes-i filmfesztiválon, és szerencsére idén is filmjogokkal megpakolva érkeztek haza. Összeszedtük, hogy jelen állás szerint melyik, Cannes-ban bemutatott alkotásokat fogják vetíteni a magyar mozik. Lefordított címek és premierdátumok sok esetben nincsenek, ahol vannak, azt természetesen feltüntetjük.

 

Emilia Perez (r.: Jacques Audiard)
Forgalmazó: Mozinet

A korábban Arany Pálmát nyert Audiard (Dheepan - Egy menekült története) sok rajongót szerzett a fesztivál versenyprogramjában vetített Emilia Perezzel, ami egy anti-musicalbe oltott gengszterfilm, szappanoperás és akciófilmes elemekkel megpakolva. A zsűri díját és a legjobb színésznőnek járó elismerést begyűjtő filmben Zoe Saldana és Selena Gomez is dalra fakadnak, néha az ügyvédi praxis nehézségeiről, máskor a nemátalakításról énekelnek. (A színésznői díjat megosztva kapták a filmben szereplő színésznők: Saldana és Gomez mellett Karla Sofía Gascón és Adriana Paz.)

 

The Seed of the Sacred Fig (r.: Mohammad Raszulof)
Forgalmazó: Cirko Film

A 2020-as Berlinálén Nincs gonosz című filmjéért Arany Medvével jutalmazott iráni rendező ismét egy politikai kiáltványt készített. Amikor Teheránban tüntetések törnek ki, egy vizsgálóbíró  fegyvere váratlanul eltűnik. Korábban összetartó családjában mérgező légkör alakul ki, és a férfin elhatalmasodik a paranoia. A The Seed of the Sacred Fig Irán jelenlegi politikai viszonyait tükrözi, a korábban bebörtönzött rendezőnek kalandos úton sikerült megszöknie hazájából, hogy ott lehessen a film cannes-i premierjén. A közel három órás drámát különdíjjal tüntette ki a zsűri.


Megalopolis (r.: Francis Ford Coppola)
Várható premier: az év második fele
Forgalmazó: Mozinet

Az idei versenyprogram egyik legjobban várt filmje volt Francis Ford Coppola évtizedeken át dédelgetett nagyszabású víziója. A Megalopolis végül megosztotta a cannes-i közönséget és a kritikusokat, vannak fanatikus rajongói és vehemens ellendrukkerei is. Így aztán kifejezetten izgalmas lesz látni, hogy milyen mozis karriert fog befutni a mester hihetetlen sztárparádét felvonultató új filmje, aminek kedvéért Coppola még a borászatát is eladta. A filmről megjelent kritikánk itt olvasható.

 

Horizont: Egy amerikai eposz (r.: Kevin Costner)
Premier: június 27.
Forgalmazó: Vertigo Média

Nemcsak Coppola kockáztatott nagyot az aktuális álomprojektjével: Kevin Costner a 2003-as Fegyvertársak óta először rendezett filmet, ami ismét egy nagy ívű western eposznak ígérkezik, a megvalósítására pedig ő is elég sokat költött a saját pénzéből. A háromórás Horizont: Egy amerikai eposz közel három évtizeden át formálódott, a történet pedig Amerika polgárháborús időszakáról, valamint a vadnyugat hőskoráról is szól. A káprázatos képekkel teletűzdelt mű főszereplői Kevin Costner, Abbey Lee és Sienna Miller.

 

All We Imagine As Light (r.: Payal Kapadia)
Forgalmazó: Mozinet

A fesztivál nagydíját elnyerő indiai film a női szerepekről szól. Payal Kapadia költőinek ígérkező drámájának főhőse egy Mumbai-ban élő nővér, aki egy nap váratlan ajándékot kap Németországban élő férjétől. Prabha és fiatalabb lakótársa, Anu lassacskán átértékelik a férfiakhoz fűződő viszonyukat és megkérdőjelezik saját helyzetüket a párkapcsolataikban. Az All We Imagine As Light-ot imádták a kritikusok, vibráló városi portréként és megható női történetként ünnepelték, mielőtt megkapta a fesztivál második legfontosabb díját a Greta Gerwig vezette zsűritől.

 

The Substance (r.: Coralie Fargeat)
Várható premier: 2024 ősz
Forgalmazó: ADS

A Demi Moore és Margaret Qualley főszereplésével készült, testhorrorba oltott társadalmi szatíra is lenyűgözte a cannes-i közönséget. Coralie Fargeat filmje őrült trip az öregedést elfogadni képtelen híresség, Elizabeth Sparkle (Demi Moore) hiú elméjébe, aki bead magának egy titokzatos injekciót, hogy ezzel létrehozza saját maga fiatalabb és vonzóbb klónját. Fargeat merész humorral és elképesztő vizuális ötletekkel tolja el a The Substance-t a falig és annál is tovább, nem véletlen, hogy a fesztivál esti vetítésén több jelenetnél is kitört a spontán tapsvihar. A filmmel részletesebben foglalkoztunk fesztiválbeszámolóink egyikében.

 

Parthenope (r.: Paolo Sorrentino)
Forgalmazó: Mozinet

A napsütötte Nápolyban játszódik Paolo Sorrentino új filmje, ami az eddigi kritikák alapján sokkal megosztóbb mű lett, mint a két évvel ezelőtt Oscar-jelölésig jutó Isten keze. A film címszereplője egy fiatal nő, akit egy múltbéli tragédia emléke kísért. A Parthenope a mágikus realizmus eszközeivel nemcsak a főhős lelkét igyekszik feltárni, de Sorrentinótól nem szokatlanul az olasz életérzésről és identitásról is szól. És még Gary Oldman is szerepel benne!

 

A második felvonás (The Second Act) (r.: Quentin Dupieux)
Forgalmazó: Cirko Film

Már közel egy hónappal a fesztivál előtt bejelentette a Cirko Film, hogy ők hozzák el a magyar közönségnek Quentin Dupieux, alias Mr. Oizo legújabb őrületét, az idei cannes-i nyitófilmet, A második felvonást. A francia filmrendező-zenész magabiztosan szállítja elszállt műveit, van, hogy évente két filmje is kijön, a 2023-ban bemutatott Daaaaaalí! és a Yannick után már itt is van a következő darab, ami a korábbiakhoz hasonlóan önfeledt szórakozást ígér az abszurd humor kedvelőinek. Florence őrülten szerelmes Davidba, akit be akar mutatni az apjának. David azonban nem vonzódik hozzá, és jobban szeretné a barátja, Willy oldalán látni a nőt. A szereplők egy étteremben találkoznak a semmi közepén. A második felvonás az eddigi kritikák szerint egy szerelmeslevél a szörnyű filmekhez és a rossz színészekhez, A listás francia sztárokkal, többek között Léa Seydoux-val, Vincent Lindonnal és Louis Garrellel.

 

 

When the Light Breaks (r.: Rúnar Rúnarsson)
Forgalmazó: Vertigo Média

Gyászdrámába oltott szerelmi háromszög-történet egy csapat tinédzserről. ,,Rúnar Rúnarsson új filmjében visszatér azokhoz a témákhoz, amiket a 2015-ös Madárkákban is érintett: tinédzser fiatalok hirtelen nagyon közel kerülnek a felnőtté váláshoz és rájönnek, hogy ez egy nagyon nehéz élethelyzet. Így a When the Light Breaks is egy felnövéstörténet, amit a markáns izlandi miliő, valamint a szerelmi sztorit a gyász lélektanával ötvöző megközelítés emel ki a tucat fesztiválfilmek sorából” - méltattuk a filmet cannes-i beszámolónkban.

 

En Fanfare (r.: Emmanuel Courcol)
Forgalmazó: Cirko Film

A Cannes Premiere szekcióban vetítették ezt a megható zenekaros filmet. A híres karmester, Thibaut (Benjamin Lavernhe) leukémiában szenved, és csontvelődonort kell találnia. Amikor megtudja, hogy annak idején örökbe fogadták, felfedezi, hogy van egy idősebb testvére Észak-Franciaországban, aki szintén zenész: harsonás egy feloszlatás előtt álló városi fúvószenekarban. Az En Fanfare-ban szereplő zenekar a cannes-i premiervetítést követően adott rögtönzött koncertet a teremben, ami az elmondások alapján könnyfakasztóra sikerült, akárcsak maga a film.

 

Holy Cow (r.: Louise Courvoisier)
Forgalmazó: Mozinet

Louise Courvoisier rendezői debütálását az Un Certain Regard szekcióban vetítették. A Holy Cow két testvér és egy sajtkészítő verseny története. Totone a gondtalan tinédzserek életét éli, iszik és bulizik, ám apja halála után neki kell gondoskodnia hét éves kishúgáról és a családi gazdaságról. A fiú a pénz és a siker reményében egy saját sajtrecepten kezd el dolgozni, hogy megnyerjen egy gasztronómiai versenyt. A Holy Cow-ot érzékeny felnövéstörténetként keretezték a kritikusok, akik külön kiemelték az amatőr főszereplők természetes jelenlétét és a francia vidék megkapó filmes ábrázolását.

 

Wild Diamond (r.: Agathe Riedinger)
Forgalmazó: Vertigo Média

A versenyprogram indító filmje volt Agathe Riedinger első egész estése. A Wild Diamond főhőse a 19 éves Liane, aki anyukájával és testvérével él Franciaország déli részén. A lány hírnévre vágyik, így jelentkezik egy trash realitybe. Az eddigi visszajelzések alapján energikus és megrázó Wild Diamond a TikTok-esztétikát házasítja a szociodrámával, a legtöbb kritika a főszerepet játszó Malou Khebizi átlényegült alakítását emelte ki.

 

A kegyelem fajtái (Kinds of Kindness)(r.: Jorgosz Lanthimosz)
Premier: 2024. szeptember 19.
Forgalmazó: Fórum Hungary

,,A kegyelem fajtái nem fér fel a Lanthimosz-életmű felső polcára, azonban egyenetlenségei és üresjáratai ellenére is egy szórakoztató, hajmeresztő ötletekkel megpakolt szatíra…” - írtuk a filmről korábban. A rendező régi alkotótársával, Efthymis Filippouval közösen visszatalál a görög weird wave-hez, amely filmes érának 2009-es Kutyafog című filmjük az egyik elindítója volt. Ezúttal a görög furcsaság nagyobb költségvetéssel és hollywoodi színészgárdával párosul, az alakításáért Cannes-ban díjazott Jesse Plemons, valamint Emma Stone, Hong Chau és Willem Dafoe mindannyian lubickolnak a szerepeikben, remekül áll nekik a Lanthimosz védjegyévé vált darabos színészvezetés.


A fentieken kívül még biztosan érkezni fognak cannes-i filmek a magyar mozikba. Figyeljük a forgalmazók bejelentéseit és hírt fogunk adni a további várható premierekről.