Mike Figgis (Time Code) kísérleti filmjében felborulnak az írott és íratlan filmes szabályok
A nagymesterek újra a placcon. Végre a televízióban is debütál Jim Jarmusch szédületes szkeccse, a Kávé és cigaretta (október 28. 21:50, DUNA Televízió). Mi köt össze két ember a kávéházi asztal mellett? Hát a kávé meg a cigaretta. Minden más csak körítés. Iggy Pop és Tom Waits mint két kiöregedett rockfétis vetélkedik a kékes füst oltalmában, Steve Buscemi összeesküvés-elméleteket gyárt Elvis, a Király haláláról, Bill Murray meg egyszerűen csak becsoszog a reforméletmódot folytató rapperek közé, rágyújt a gázgyújtóval, leöblíti egy korty kávéval a kávékiöntőből, és lazán az élet szemébe nevet. Na és akkor még a többiekről nem is beszéltünk! Ha már események laza kapcsolódásánál tartunk, nem hagyhatjuk ki a Time Code-ot (október 29. 21:25, m2). Mike Figgis kísérleti filmjében felborulnak az írott és íratlan filmes szabályok. A rendező négy egyenlő részre osztotta a képet, a négy történet párhuzamosan, egy időben zajlik. Külön technikai bravúrt jelent, hogy a minden jelenetet egyetlen beállításban vettek fel, miközben a színészek improvizáltak. A többek között Salma Hayek, Holly Hunter, Kyle MacLachlan és Julian Sands játékára építő történet színhelye pedig nem más, mint Hollywood…

 

Az 1965-ös Mi újság, cicamica? (október 30. 13:10, TV2) stábjában rejti különlegességét. A szereplőgárda nemzetközi (Peter O'Toole, Peter Sellers, Ursula Andress), a női főszerep a királylányokon edződött Romy Schneider-é, a történet kiagyalója pedig nem más, mint Woody Allen, aki mellesleg szerepet is vállalt a amerikai-francia vígjátékban. A bonyodalom oka természetesen a szerelem. A két ellentétes pólusban a férfi, aki képtelen ellenállni a nőknek, és a férfi, aki képtelen a hódításra, középen a nő, aki szokás szerint megkavarja a dolgokat. Amerikai profizmus, franciás humor, 110 percnyi szórakozás. Visszatérve a francia humorhoz, no meg a kísérletezéshez, szintén felhőtlen kikapcsolódást ígér a Félix és Rose (november 1. 21:05, m1). A reptéri találkozásra és a véletlenek összejátszására építő film összetartó anyaga ismét a szerelem, nem feledve az emberi mélységeket. A kísérletező kedv pedig ezúttal a színészválasztásban rejlik. Jean Reno most is kemény, mint a fém, de sohasem volt még ennyire romantikus, s ebbe némi esetlenség is belefér olykor, Juliette Binoche viszont még sohasem bújt ilyen vastag sminkréteg mögé. A kísérlet bevált, check it!

Sarah Polley Az élet nélkülem-ben bebizonyítja, hogy van élet a halál után
A hét lezárásaként érkezik a Halottak Napja, melyre különleges érzékenységű filmekkel is készülnek a csatornák. Huszárik Zoltán az „anyák, nagyanyák korálisával” érkezik. A Tisztelet az öregasszonyoknak (november 1. 22:00, DUNA Televízió ) 12 perces filmetűd, melyben az asszony lényegét sohasem veszítve emelkedik a halál, az elmúlás és a szenvedés fölé. Szintén csodaszép asszony-portré Pier Paolo Pasolini klasszikusnak számító Mamma Rómája (november 1. 23:15, m1). Az Anna Magnani feledhetetlen alakítására alapozó film előterében a szeretet, az önfeláldozás és a szenvedés. Hasonló alapokon nyugszik, ám teljesen más megközelítéssel árnyal Isabel Coixet filmje. A váratlan utazás egykori kis hőse felnőtt, s komoly, nehéz emberi drámák hőseként remekel. Sarah Polley Az élet nélkülem-ben (november 1. 20:00, DUNA Televízió) bebizonyítja, hogy van élet a halál után, s mi tán még fontosabb előtti is. Vagy másképpen: a halál legyőzhető…