A kisfilmes vita tárgya már nem is annyira az volt, miért zsűriztettek ki bizonyos alkotások, sokkal inkább az, miről és kinek szól ma Magyarországon a kisfilm, és miféle persepktívák állnak előtte. Ezért Varga Balázs vitavezető szerint nem egyszerűen a továbbjutók vagy a kizsűrizettek sajátosságait kell vizsgálni, hanem minden elkészült munkát. Ezt tekintve pedig igazán változatos a mezőny mind műfajilag, mind stílusában. Van itt egycsattanós gegfilm (601-S, Mázlista), formai kísérlet, klasszikus műfaji lenyomat rövidbe oltva (Uno), epizódnyi izgalom (Fekete-fehér igen-nem), eltolt síkokon mozgó történet (Carla Barotti), és "nagyra nőtt", terjedelmes kisfilm (Amo család, Szép halál volt). Az is legalább megjegyzendő, hogy a mai fiatalok élete a róluk szóló filmek alapján csak drog, szex, és szappanopera. Ezen kívül nálunk még mindig divat a yuppifilm. Pápai Zsolt szerint viszont kevés a más országokban közkedvelt ötletfilm és a feszes szerkezetű, bevett klisékkel ügyesen operáló műfaji film. Ehelyett tele vagyunk önkifejező filmekkel (pl. a "nyomaszt a világ témakörben") és a kortárs vezérfilmek (Guy Ritchie és Tarantino filmjei) eszközeivel eklektikusra szerkesztett munkákkal. Furcsa azonban, hogy a zsűri kerülte az úgynevezett "végállapot" filmeket, amik kicsit sötéten látják a világot.

Túljutva a filmkritikusok műfaji vitáján, végre Kodolányi Sebestyén is reagált Varga Balázs vitaprovokáló labdájára, azaz hol van itt műhely a nagy eklektikusságban? A Balázs Béla Stúdió vezetője jó dolognak tartja az alkotócsoportok közötti átjárhatóságot. Ez persze a Szemle átláthatatlan struktúrájában elvész. A BBSA célja, hogy minél jobb körülményeket teremtsen a rendezői létre életüket feltevő művészek önmegvalósításához. Ehhez szükséges az is, hogy a fiatalok filmjei tényleg fiatalok, azaz maiak legyenek. A Szemle-zsűrizés jellemzésekor Kodolányi Sebestyén kiemelte a retroságot. Kifogásolta, hogy a versenyfilmek közé főleg a 80-an évek kísérleti filmeseinek munkái és néhány "véletlen találat" került. Ettől aztán a mezőny egy értelmetlen "katyvasz" lett, ami egyáltalán nem tükröz semmiféle alkotói tendenciát. Győri Csilla ezzel szemben az önsajnálat ellen érvelt. Nem sírni kell, inkább azon gondolkozni, hol láthatja ezeket a filmeket egész évben a közönség.

Abból, hogy vajon megéri-e rövidfilmet gyártani, kis vita kerekedett a vitán belül. A filmkritikus szerint ez fontos kitörési pont lehet egy alkotó pályáján, Kodolányi Sebestyén, mint stúdióvezető viszont ezt a műfajt kevésbé tartja kifizetődőnek. Muhi András (Inforg) úgy véli, az, hogy a 62 nevezett alkotásból csak 15-20-at jegyeznek stúdiók, mutatja a "magányos harcosok" jelenlétét. Lóth Balázs egyenesen a Celluloid Műhely alapvetéseként említette a rövidfilmkészítést, amit a workshopok rendezésében is jeleskedő csapat szervezett formában űz. Az ok: így viszonylag kis felelősség mellett, kevésbé túlzsúfolt produkciókat lehet létrehozni olcsón.

Győri Csilla a MAFSZ speciális helyzetéről számolt be, ami a tájegységi szemléken kialakuló zsűri-alkotó párbeszéd folytán létrejövő konzultációs műhelymunkán alapul. Ez sokszínűséget hoz a műhely életébe, így esetükben nem lehet egyéni stílust behatárolni.

Durst György (Duna Műhely) szerint a műhelyekben készülő filmek milyenségét maga a stúdióvezető határozza meg. Minden elkészülő alkotás a műhelyvezető személyiségén átszűrt lenyomat. Az Inforgban az a forgatókönyv valósul meg, ami neki tetszik. De aggodalomra nincs ok, mert Durst György "szereti a szőkét meg a vöröset is", így a sokszínűség biztosított. Mindazonáltal semmiképp nem szeretne a Bölcsek Kövének hordozójaként tetszelegni. Asztalhoz kell ülni, tárgyalni a szabadversenyről, és teret adni a "bozótharcosoknak", mert kevés ugyan a támogatás, és keveseknek adatik meg, mégis a filmeseknek maguknak kell megteremteniük a saját konkurenciájukat.

A vita, mint minden kezdeményezés, vitaindítóként funkcionált. Adottak a kérdések, csak a válaszokat kell keresni - együtt. Ez pedig már a stúdiókon múlik, akik természetesen főleg filmekkel kommunikálnak. Tehát a többit majd a moziban.....