Külön kisfilmes gála a Szemle után?

Nem szűnnek a filmesek elképedni a kisjátékfilmes Szemleelőzsűri döntésén. A filmhu fórumában és a színfalak mögött már hetek óta zajlik a vita az ügyről. Lóth Balázs, a minden fimjével kizsűrizett Celluloid Műhely vezetője szerint az előzsűri vitatott ítélete nem rossz szándékot, csak egy igen speciális ízlésvilágot tükröz - döntésük felül nem bírálása és a kimaradt filmek színvonaltalannak nyilvánítása viszont erős cinizmusra és rugalmatlan önhittségre vall.

Mások a zsűri szakmai hozzáértését és hitelességét kérdőjelezik meg. Az ügyben nem érintett, s a nem fikciós kategóriában versenyben lévő Magyar n. Attila szerint a Szafari és a Hosszú téli estéken című filmekkel olyan (egyébként többszörösen díjazott) alkotások is bekerültek a kísérleti filmek közé, melyeket egy kompetens zsűri átirányított volna a nem fikciós kategóriába, utóbbi film ráadásul 1998-ban készült.

Az üggyel szemben a Szemletanács mélységes sajnálkozását és együttérzését fejezi ki, széttárja kezét, s a Szemle alapszabályának idevonatkozó meglehetősen buta logikájú pontjaira, arányszámokra és százalékokra hivatkozik ködös érveléssel. Másrészt a filmszakma nehéz helyzetével takarózva szólít fel megbékélésre, s ezzel fedi el a sokkal kardinálisabb problémát, amit a legtöbben belátnak: a dolog igazából nem három ember hibájáról, hanem a Szemlegyakorlat s mögötte az egész magyar filmes rendszer életképtelenségéről szól.

Miközben sokan a múlton keseregnek, addig a kisfilmes producerek a jövőn törik a fejüket (ld. hamarosan megjelenő kerekasztalunkat), míg az alkotók oldaláról Dyga Zsombor és csapata vetett fel egy ötletet: fogjanak össze a fiatal filmesek, és a Szemle után a szakma legfontosabb emberei valamint a közönség számára rendezzenek külön színvonalas vetítést a kisjátékfilmeknek valamelyik multiplex moziban.


A filmhu továbbra is elfogult az ügyben.