„A vizsgafilmem még 2009-ben csináltam, azóta a mindennapi életünk része a virtuális világban épített, mások előtt rejtett identitásunk. Mindenkinek vannak titkai és ezekről a screenlife viszonylag új műfajával lehet a legjobban beszélni. Kihívást jelent az is, hogy a film műfaja orvosi krimi-akciófilm, ahol együtt izgulunk majd a főhősökkel egy komoly téttel bíró nyomozás során” – mondta el a rendező.
A screenlife lényege, hogy az eseményeket egy számítógép vagy más digitális eszköz képernyőjén követjük, a cselekmény felnyíló ablakokban, különböző internetes platformokon zajlik. A műfaj úttörője Timur Bekmambetov orosz-kazah filmes, aki producerként az első screenlife nagyjátékfilmet, az Ismerős törlése című horrort (Unfriended, 2014), a Keresés című thrillert (Searching, 2018), rendezőként pedig a vonulat eddigi legizgalmasabb darabját, a Profilt (Profile, 2018) is jegyzi.
Kerékgyártó Yvonne az Együtt kezdtük forgatásán / Fotó: Chripkó Lili
„Konzultáltunk Bekmambetov filmjeinek munkatársával, Mariya Zatulovskaya producerrel és a Screenlife Liverpool iskola vezetőjével, Jo Kushner-rel. Még további konzultációk várnak ránk, aminek nagyon örülök, mert minden film elkészítése egy új világ megismerésével kezdődik. Amit itt megtanulunk, azt később is tudjuk hasznosítani.” A Screenlife Liverpool a Covid-lezárások folyamán jött létre, azzal a céllal, hogy szélesebb körben népszerűsítése és oktassa a digitális filmnyelv ezen vállfaját.
„Úgy fogalmaznám meg, hogy a főhőst nem igazán látjuk, lényegében egy kurzor helyettesíti. A színész esetleg egy videóhívásban vagy a YouTube-on jelenik meg” – foglalta össze a műfaj lényegét Maruszki Balázs, aki Kerékgyártó Yvonne-al közösen írta a Kontrollcsoport forgatókönyvét, előtte pedig az Együtt kezdtükön is dolgozott a rendezővel.
„Azonnal láttuk, hogy a hagyományos filmekhez képest újra kell gondolnunk azt, amit a forgatókönyvekről tudunk. Más az attitűd, másképp számozódnak a jelenetek, máshol vannak a jelenethatárok.” A filmben rengeteg a felirat, mivel a szereplők chatelnek, szöveges üzeneteket küldenek. „Yvonne-al eléggé hatékonyan tudunk együtt dolgozni, de a screenlife egy önálló formátum, saját szabályrendszerrel és jellegzetességekkel, jó értelemben vett kihívás volt a számunkra elsajátítani. Hozzátenném, hogy nagyon hálásak vagyunk Bodzsár Márknak, aki a konzulensünk volt a fejlesztés során, és rendkívül hasznos észrevételei voltak, amiknek a nagy részét meg is fogadtuk.”
Timur Bekmambetov Profil című filmje
A film történetéről Maruszki elárulta: „Egy gyógyszerkísérletből indulunk ki, ott kezdődnek a bonyodalmak, amikor valaki a résztvevők közül meghal. Kiderül, hogy milyen káros mellékhatásai vannak a készítménynek. A főszereplő a gyógyszerek engedélyeztetését végző európai hivatal munkatársa, aki vizsgálódni kezd az ügyben. Ebben a műfajban unikálisnak nevezhető, hogy bevonunk egy másik szemszöget is, egy középkorú, kicsit kiégett müncheni zsaru képében.”
Mielőtt belevágtak volna a forgatókönyvbe, konzultáltak egy gyógyszerészeti szakértővel, hogy megismerjék, milyen lépcsők vezetnek ahhoz, hogy egy-egy készítmény megkapja a hivatalos engedélyt a forgalomba hozatalra. A film informatikai vonatkozásait egy etikus hackerrel vették át, de Maruszki itt viszonylag előnyös helyzetből indult ki, mivel korábban dolgozott a Hacktion című, informatikai bűnözéssel foglalkozó rendőrsorozat harmadik évadján, így nem volt teljesen ismeretlen számára a téma. „Lesz még egy kör, ahol IT-sok és programozók fognak nekünk segíteni, hogy a lehető legideálisabb platformok és megoldások kerüljenek bele a filmbe.”
Maruszki Balázs és Kerékgyártó Yvonne / Fotó: Regőczy László
Szurmai János producer elmondta: “Egy screenlife film forgatása hatalmas kihívás, teljesen új és egyedi gondolkodásmódot igényel a stáb minden egyes tagjától. Van olyan szakasza a filmnek, ahol végül tizenhét réteg kerül fel egy-egy kockára: ezért aztán jóval többet kell előre gondolkodni, mint egy hagyományos alkotásnál, hiszen a vágószobában, ha egy valami megmozdul, akkor azt a másik tizenhatnak is követnie kell. A forgatás a műfajban átlag tizenkét napot vesz igénybe, ez nagyon komoly gyártási feladat. Ahogy eddig látom, minden kollégánkat elragadja az innováció lehetősége, a lehetőség, hogy ki kell lépni a megszokottból, a komfortzónából. Ami pedig a filmet illetti: ez egy nagyon új műfaj, formanyelv. Ritkán adódik ilyen lehetőség, hogy az indulásnál be tudjunk kapcsolódni a nemzetközi vérkeringésbe!”
A filmet több részletben, az idei év végén és a jövő év elején fogják felvenni. A rendezőtől megtudtuk, hogyan készülnek a forgatásra: „Ez a technika sok szabadságot ad, de ugyanúgy körültekintőnek kell lennünk a tervezésben, mert egy nemzetközi forgalmazásra is alkalmas műfaji filmet szeretnénk készíteni. Egyszerűbb plánozás, kisebb stáb, tűpontos előkészület, amivel egy screenlife filmnek neki lehet állni. Itt egyszerre több kamera is forog, egyszerre több színészre kell figyelni, ami nem áll tőlem távol, de izgalmas kihívás lesz és azzal a stábbal tervezek dolgozni, akikkel korábbi filmjeimnél már sikeresen működtünk együtt.”
A Kontrollcsoport az alkotók tervei szerint 2024-re fog elkészülni.