Andrew Lau-Alan Mak: Infernal Affairs |
A nézők szavazatai alapján az első helyezett a hongkongi Infernal Affairs lett. Ezt a nagy költségvetésű, Andy Lau és Tony Leung főszereplésével készült városi thrillert Andrew Lau és Alan Mak rendezte. Decemberben a hongkongi filmek 2002-es gyenge hazai szereplése után az Infernal egyszerre döntötte meg a nézők és a kritikusok kegyeit. Az udinei közönség a kissé erőltetett történetmesélés dacára első osztályú produkciónak értékelte a filmet.
Második helyezett lett a japán Miike Takashi Shangri-la című filmje. Az erőszakos jakuza filmekről ismert Takashitól ez szokatlan elkalandozás a vígjáték felé. (Takashi Udinében vetített másik filmje, a gengsztervilág erkölcsi rendjének tragikus összeomlását bemutató Graveyard of Honor.) A Shangri-la Japán közgazdasági összeomlásának gondolatával játszik el. A főhősök bizarr reprezentánsai a mai Japánnak: a bankcsődöt mondott nyomdász, a hajléktalanok polgármestere és a bestselleríró. Ez utóbbit játszó Sano Shino volt az egyetlen színész, aki Udinébe látogatott. Japánban amúgy a tavalyihoz képest 50%-al csökkent a hazai filmek nézettsége, bár igaz, idén nem volt olyan nagysikerű kasszarobbantó film, mint Miyazaki Hayao Chihiro Szellemországban című animéje.
Lee Jeong-hyang: The Way Home |
Az udinei fesztiválon a legszínvonalasabb film kétségkívül a zárónap koradélutánján vetített Kim-Ki-duk brutalitását idéző veseszaggató alkotás, a Park Chan-wook Sympathy for Mr Vengeance volt (amit vidám japán kisgyerekek társaságában néztem végig). De egy közönségszavazáson alapuló díjazáson nem rúghat labdába egy nem nézőbarát film. A Sympathy for Mr Vengeance középpontjában Ryu, a süketnéma gyárimunkás áll, aki vesebeteg nővére számára gyűjt egy új vesére valót. Illegális szervkereskedőkhöz fordul, akik nemcsak a pénzét veszik el, de a saját veséjét is kioperálják. Így barátnője tanácsára pénzszerzés céljából elrabolják egy gyáros lányát. Minden rosszra fordul. A tiltakozó elszántság és elkerülhetetlen erőszak magába visszatérő láncot alkot.
Ryu Seung-wan: No Blood No Tears |
A koreai erőszakos trendből a Sympathy for Mr Vengeance mellett Ryu Seung-wan No Blood No Tears-ét, a nosztalgikus vonalból pedig a King Dong-won Bet on my Discóját említeném. Az előbbi az „erős nők” vonulatba is tartozik, ez egy Guy Ritchie-féle történet két nőről, a koreai Thelma és Louise-ról, az utóbbi pedig a high-techbe hirtelen átlépő Koreát emlékezteti a 80-as évek vidéki diszkó őrületére egy Rómeó és Júlia-történettel.