udinei filmszínház |
A fesztiválon kizárólag a közönség díját osztották ki. A hongkongi Love undercover címû film lett a nézõk szavazata alapján a kilenc nap összesített nyertese.
A nézõk a vetítések után adhatták le a megítélt pontszámot. Az operaszínház kétszáztíz székes, háromszintes terme minden filmnél teltházas volt. Azoknak pedig, akik már nem kaptak jegyet, a mozi elõcsarnokában kivetítõn vetítették a filmeket.
Az ázsiai filmesek elismerésnek tartják az észak-olaszországi fesztiválszervezõk meghívását, sõt hazai rajongók is kísérték õket (a fesztivál egyik szponzora a koreai légitársaság volt).
kínai filmesek |
Hongkongi háború Hollywood ellen
A távol-keleti filmipar tömegtermékei Bruce Lee és Jackie Chan óta is egyesülnek a hollywoodi szuperprodukciókkal, és az amerikai filmipar több, jobbnál jobb keleti filmest is elnyelt: a kínai John Woo-t, (Álarc, Mission: Impossible - 2), a tajvani Ang Lee-t (Tigris és sárkány), a Jean-Claude Van Damme-filmeket forgató hongkongi Ringo Lam-et vagy a szintén hongkongi Wo-Ping Yuan kungfu-harc koreográfust ( Mátrix, Tigris és Sárkány). Miközben õk, és a hollywoodi-kínai kalózkazetták gyártói éppen az amerikai szuperprodukciók akció- és látványsablonjait koppintják le, nyilvánvalóvá vált az az ázsiai trend, hogy ezeket az effekteket visszaszorítsák, és helyi ízzel pótolják. folytatás...
Kína a mozik elõtt
Zhang Yibai |
„Fontos, hogy a kínai fogyasztóknak összeállítsuk a megfelelõ receptet a mindennapi történeteket új ízzel vegyítve, hogy a karaoke bárok helyett ismét a mozit válasszák”- fogalmazta meg Lie Fendon producer a 90-es években kialakult független filmesek irányelvét. Az udinei fesztiválon a filmhu Zhang Yibai rendezőt kérdezte a kínai független filmezésről és a wong kar wayos, Kínában a legígéretesebb debütáló film díját elnyert Tavasz a metrón című filmjéről. folytatás...
Koreai boom
Az ázsiai filmeknek a 2001 volt az elsõ sikeres éve a mozikban: a Shrek, a Harry Potter és a Gyûrûk ura elõtt öt hazai filmet részesítették elõnyben a dél-koreaiak is. Hála a már említett hongkongi Shaolin foci sikerének, és annak, hogy a receptje alapján az alkotók sok koreai filmet telítettek hazai ízekkel. Az amerikai Miramax és a Spielberg tulajdonában lévõ Dreamwork megvásárolta a legnézettebb dél-koreai filmek a Gengszter a feleségem (My wife is a Gangster), Az én belevaló csajom (My Sassy girl, 2001), és a Helló, Dharma (Hi, Dharma, 2001) jogait, de nem a forgalmazásét, hanem az újraforgatásét. folytatás...
Rajzfilm kontra játékfilm - Japán
Ázsiában a 2001-es év legnagyobb bevételét Miyazaki Hayao Sihiro utazása (Spirited away) címû japán animációs filmje érte el, a 23 millió belépõjegy 226 millió dollár bevételt hozott, a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon pedig Arany Medve díjat kapott. A pink eiga évforduló miatt csak hat japán játék és animációs filmet neveztek a Far East Film-re. Az udinei közönség körében a legnagyobb sikert Mori Junichi filmje - Stephen Frears Az én szép kis mosodámra emlékeztetõ - Mosodá-ja (Laundry, 2001) aratta. folytatás...
40 éves a mennyei pink eiga - Erotico Japán
Sato Toshiki, a pornókirály |
Japánban egy-két pofon után öt perces a menet - tudhattuk meg az udinei fesztivál alatt a Kamata Yoshikata Nincs nõ nincs sírás (No Woman no cry, 1998) címû soft-pornójából, és még kilenc másik japán pornórendezõ - köztük a pornókirály Sato Toshiki - filmjét is benevezték a versenybe, annak alkalmából, hogy 40 éves lett a pink eiga. folytatás...
Közreműködtek:
Béres Dániel
Tamás Bence Gáspár
Szigeti Ferenc