Történetük a ’90-es évek elején kezdődött, amikor a VIII. kerületi Lőrinc pap téren Balassa Péter a társaival együtt nyitott egy kis mozit, majd elkezdtek filmforgalmazással is foglalkozni. Ma már 20-25 filmet mutatnak be évente. Az időközben a Balassi Bálint utcába költözött moziban szinte csak az általuk forgalmazott filmek láthatók, de országosan is terítik őket. Évi egykét kifejezetten közönségbarát filmjük is van, amit plázákban is vetítenek.

A Kreatív Európa MEDIA alprogram keretében évente körülbelül egy tucat film kap marketingtámogatást. A Cirko Film 2020-as évének meghatározó tapasztalatairól Balassa Péter ügyvezető és Fodor Anna beszerző mesélt: „A forgalmazási vállalkozás profilja nagyobb részben európai filmalkotásokon nyugszik. A MEDIA megújult automatikus moziforgalmazási pályázatán évi tíz film kap támogatást, amely jogdíjvásárlásra és marketingköltségekre fordítható. További átlag évi két film a szelektív rendszerben részesül moziforgalmazási támogatásban."

Tiszt és kém – A Dreyfus-ügy / Fotó: Cirko Film

2020-ban a COVID-járvány sosem látott bizonytalanság elé állította a céget. Több hónapos előkészítő munka, kampányok és bemutatók tervei mentek füstbe. A premiereket későbbre tolták, de igyekeztek a már korábban kialakított forgalmazói VOD-felületen az addig is jól szereplő filmeket elérhetővé tenni az otthoni karanténba kényszerült közönség számára. Új címek online bemutatására nem került sor, de filmjeik a még szélesebb elérés érdekében más tartalomszolgáltatók felületein is megjelentek (Budapest Film Távmozi, Cinego).

Az összes vidéki artmozit bevonták abba a koncepcióba, amelyet az újranyitásra dolgoztak ki: egy országos filmfesztivál tervével álltak elő, amelyen az év második felének bemutatóiból lehetett premier előtti vetítéseket rendezni. Itt mutatták be többek között a Tiszt és kém – A Dreyfus-ügy című, Velencében Ezüst Oroszlánnal díjazott filmet. A forgalmazó által biztosított országos marketing-kampány, a mozik számára szabadon megválasztható jegyár és egy kedvezményes kölcsöndíj-konstrukció motiválta a résztvevőket. A Vissza a moziba! rendezvényhez végül 22 helyszín csatlakozott szerte az országban.

A mozik látogatottsága alapján azóta már biztosan kijelenthető, hogy a közönség sajnos nagyon kis arányban keresi fel a vetítőhelyeket, a várakozásokhoz képest csak mintegy 20 százalékos volt az érdeklődés a nyári hónapokban. – teszi hozzá Balassa Péter.

A Cirko 2021-es, a mozik újranyítása utáni terveiről Deák Zsuzsanna kommunikációs munkatárs mesélt nekünk itt

A cikk elsőként a Kreatív Európa MEDIA 2020-as Kreatív Európa történetek című kiadványában jelent meg.
Címlapkép: Balassa Péter és Fodor Anna