"Lehetett volna sírni, de nem volt érdemes. Inkább meg kellett próbálni pénz nélkül csinálni valamit. Mert mentálisan mindenkinek arra volt szüksége, hogy dolgozzon" - idézte fel a film születésének körülményeit.


magyarorszag2011_kocsisa_500
Magyarország 2011 - Kocsis Ágnes epizódjából


A forgatáshoz szükséges eszközöket ingyen kapták, barátaik pedig a vágásban, a hangban segítettek. "Mindenki azt érezte, most kell megmutatni, hogy a szakma él, létezik és sokszínű" - mutatott rá Tarr Béla.

A filmet antológiaként határozta meg, ugyanakkor kiemelte: a rendezőknek semmit, még a kisfilmjeik időkeretét sem szabták meg annak érdekében, hogy mindenki szabadon dolgozhasson. Arra a kérdésre, hogy mi fogja össze a filmeket, Tarr Béla azt felelte, az, hogy mindenki a saját stílusában, a saját világnézete szerint alkothatott.

"Tarr Béla tavaly nyár elején keresett fel tizenegy rendezőt, köztük engem, és arra kért bennünket, hogy pénz nélkül készítsünk egy-egy ötperces alkotást, egyfajta véleményfilmet, rendezői, alkotói állásfoglalást a 2011-es Magyarországról" - idézte fel a kezdeteket Pálfi György, akinek munkája a szkeccsfilmben hatodikként látható.

 

magyarorszag2011_fliegauf_500
Magyarország 2011 - Fliegauf Benedek epizódjából


Mint kifejtette, személyes témát választott, azt, hogy nem tud filmet csinálni. "Hogy miként, az legyen meglepetés, mert a film egy poénra épül. Azt gondolom, hogy egy ilyen ötperces alkotás nem tud más lenni, mint egy gesztusfilm. Azt elmondhatom, hogy akárcsak a Final Cut - Hölgyeim és Uraim-hoz, ehhez sem forgattam egyetlen kockát sem. Animációs szakemberekkel dolgoztam, Szöllősi Géza grafikussal és Klingl Béla számítógépes animációssal, Parádi Gergely pedig zenét írt hozzá" - mondta Pálfi György.

A rendező az MTI kérdésére kiemelte: a 43. Magyar Filmszemle reményei szerint arról fog szólni, hogy a hazai alkotók "igenis jelen vannak, filmet akarnak csinálni és szerves, építő tagjai kívánnak lenni a társadalomnak. A nézők pedig szükségét érzik annak, hogy ezeket a filmeket lássák, jelenlétükkel mutassák, igenis szükségük van a kortárs kultúrára".

"A jelenlegi politikai környezetben, a szakma, és tágabb értelemben a kultúra elmúlt években bekövetkezett ellehetetlenítése tudatában sem akarok demonstrálni, ez a szemle nem erről szól, egyszerűen filmet akarok készíteni" - szögezte le Pálfi György.

magyarorszag2011_500
Magyarország 2011 - Szabó Simon epizódjából


Mészáros Márta az MTI-nek arról beszélt, hogy mindenki ingyen dolgozott a filmben, a forgatáshoz szükséges feltételeket, eszközöket Tarr Béla teremtette elő. "Nagyon fontos gesztus volt ez, megmutatta, hogy egy jó cél érdekében össze tudnak fogni az emberek" - emelte ki Mészáros Márta.

A Kossuth-díjas alkotó elmondta, hogy egy több mint tízperces rövidfilmet forgatott két nap alatt. "Valamennyi rövidfilm, amit láttam, a mai Magyarországról szól, egy-egy kép, gondolat formájában" - magyarázta a rendező, hozzátéve, hogy ő egy régi ötletét valósította meg, egy kórház elé kihelyezett inkubátorról forgatott.

Mészáros Márta megjegyezte, az inkubátorok azt a célt szolgálják, hogy a nem kívánt terhességből született csecsemőkről az anyák név nélkül lemondhassanak. A film révén három nő sorsába pillanthat be néző.

A 43. Magyar Filmszemléről.