Öndivatbemutató
Hol és mikor? Filmio és június 27.
Hajas Tibor a Balázs Béla Stúdió egyik legikonikusabb alkotója. A kísérleti film a '70-es évek igazi lenyomata, bepillantást nyújt egy fiktív próbafelvételbe, amely során a stáb az utca népét kezeli sztárként. Hajas Tibor, aki a magyarországi performanszművészet egyik megteremtője, az akkori Moszkva téren (ma Széll Kálmán tér) állított meg véletlenszerűen különféle embereket, akiket először természetes közegükben, majd téren felállított paraván előtt vett fel.
A budai téren áthaladó kerekterek egyszerre amatőrök és modellek, akik különféle archetípusokat formálnak meg, ahogy a stáblistán is olvashatjuk: rocker (fülhallgatóval), belvárosi bige levetkőzik I., bőrzakós jampi felöltözik I., kispesti dáma, balkáni Bowie (fülhallgatóval) II., szemüveges álgengszter, puffos ipari tanuló bige, mongol proletár orkánnal, ellenforradalmár, fehérorosz orvos, yoko ono kötött sapkával, vagy szatyros néni a külvárosból. Az alkotókat ugyan nem látjuk, de hangjukkal, a "modelleknek" adott instrukcióikkal hozzáadnak az alkotáshoz, , és mutatnak fricskát a rendszernek: „Ön szabad. Azt tesz, amit akar.”
Egy zuhanás anatómiája
Hol és mikor? MAX és június 28.
Bár a Cinego-n már tavasz óta elérhető, most a Max előfizetői is hozzáférhetnek a Cannes-i Arany Pálma-díjas, öt Oscarra jelölt filmhez. A hitchcocki hagyományokat követő Egy zuhanás anatómiájában szinte végig a feleség szemszögéből látjuk a történeteket, ami a férje halálhoz vezetett, az izgalmakat pedig fokozza, hogy az asszonyt teszik felelőssé a történtekért. "Justine Triet roppant érdekes filozófiai kérdésekből gyúrt észveszejtően drámai thrillert, amelynek legfeszültebb pillanatait egészen zavarba ejtő módon vegyítette humorral. Elvitathatatlan erénye továbbá, hogy bár a műfaji elemek végig felismerhetőek maradnak, ezzel biztos alapzatot adva a filmnek, de ambícióban és komplexitásban messze túllép a hivatkozott zsánerek legtöbb képviselőjén" - írtuk kritikánkban. A főszerepben pedig az idei év egyik legnagyobbat futó színésznője, a Érdekvédelmi terület főszerepét is játszó Sandra Hüller mutatja meg tehetségének széles skáláját.
Vaskarom
Hol és mikor? Cinego és június 20.
Az elátkozottnak tartott Von Erich pankrátor-dinasztia valódi története annyira drámai, hogy a róluk készült játékfilm még némileg tompítja is az eseményeket, az egyik fivért például teljesen ki is hagyták az alkotók, mert úgy vélték, a közönség gyomra már nem venne be még egy váratlan halálesetet. Maradt viszont a négy másik pankrátor testvér, akiknek a bajnoki cím legalább olyan fontos, mint apjuk, a diktatórikus hajlamú, kiöregedet bajnok elismerése, aki nemcsak legyőzhetetlen birkózógépekké gyúrja őket, hanem gyerekkoruktól fogva tudatosan a sportteljesítményt és az apai szeretetért való rivalizálást teszi a családi dinamika alapjává.
Sean Dunkin életrajzi filmje azt mutatja meg, hogyan vezettek ezek az egészségtelen elvárások közvetve-közvetlenül ahhoz, hogy a csapatként fényes karriernek elébenéző fiúk sorsa ennyire tragikusan alakult. Dunkin remek szereplőgárdát hozott össze, a felismerhetetlenségig kipattintott Zach Efron és A mackó konyhakötényét bajnoki övre cserélő Jeremy Allen White mellett a családfőt is játszó Holt McCallany is eszelős nagyot megy ebben ebben az érzelmes izomdrámában, amit Erdély Mátyás fényképezett a tőle megszokott magas színvonalon.
Elfogy a levegő
Hol és mikor? MAX és június 21.
Egy erdélyi kisváros gimnáziumának irodalomtanárja botrányba keveredik, mert a tananyaghoz Agnieszka Holland Teljes napfogyatkozás című filmjét ajánlja, amelyben megjelenik két férfi költő, Rimbaud és Verlaine szerelmi kapcsolata. Hogyan kezeli ezt a helyzetet az iskola begyöpösödött, politikai iránymutatásoktól függő közege? A korábban közkedvelt tanárnő professzionális karrierje és magánélete is egyre jobban kisiklik, sorsa felett pedig olyanok döntenek, akik még a kérdéses filmet sem nézték végig. Moldovai Katalin első nagyjátékfilmje erős, fojtogató atmoszférával rendelkezik, miközben releváns témákkal foglalkozik, ítélkezés helyet pedig elgondolkodásra késztet. Nem véletlen, hogy a filmet beválogatták a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválra, itthon rendezője pedig a magyar filmkritikusok fődíját is elnyerte.
Érdekvédelmi terület
Hol és mikor? MAX és június 27.
Jonathan Glazer Oscar-díjas holokausztfilmje épp attól megrázó, hogy szinte semmit sem mutat meg a haláltábor borzalmaiból, a mesteri hangkulissza, a gigantikus, mégis fojtogató totálképek, valamint a néhol felbukkanó nyomok (hamu, füst) csak sejtetik, mi zajlik a háttérben. Így a néző elképzeli az elképzelhetetlent. Glazer Martin Amis azonos című regényét adaptálta filmre, ám elsősorban az alapmű szellemisége érdekelte. A könyv három főszereplője helyett az adaptáció az auschwitzi lágerparancsnok, Rudolf Hössről és feleségéről, Mutziról szól (utóbbit a köznyelv Auschwitz királynőjeként gúnyolta).
Az Érdekvédelmi terület nagy része a Höss-család idilli szolgálati kúriájában és annak kertjében játszódik, a gyönyörű, üvegházzal, medencével és otthonos kis terasszal rendelkező birtok azonban a haláltábor telekszomszédságában fekszik. Hössék ragaszkodnak a maguk oázisához akkor is, amikor a parancsnokot éppen áthelyeznék máshová. Glazer ezen a családi konfliktuson keresztül enged betekintést a tömeggyilkosok módosult tudatállapotába, a megrázó élményhez pedig a hátborzongató hangkulisszán túl Mica Levi éteri filmzenéje is hozzájárul. Az Érdekvédelmi terület egyértelműen mozivászonra van kitalálva (a filmet keretező feketeség is úgy fejti ki igazán a hatását), otthoni körülmények között egy jó hangrendszer vagy egy minőségi fejhallgató mindenképp ajánlott hozzá.
Cicaverzum
Hol és mikor? Filmio és június 20.
Patkós Márton fekete macskaként dorombol Törőcsik Franciska fülébe, majd Sima Cica Flow című dalát rappeli többek között Beton.Hofi társaságában. Szeleczki Rozália első nagyjátékfilmje egy abszurd ötletekkel megpakolt, mágikus realista romantikus vígjáték, ami harsány tálalásával és humorával eltér az NFI Inkubátor Programjában készült korábbi művektől. A rendező a vele készített interjúnkban úgy határozta meg a vállalását, hogy Bridget Jones-t próbálta összegyúrni Tarkovszkijjal, ami figyelemre méltó és bátor megközelítés.
A váratlan fordulatokkal teli Cicaverzum főhőse Fáni, aki, akárcsak a rókatündér Liza, nem túl szerencsés a szerelemben: amikor megtetszik neki egy férfi, azonnal a halálát vizionálja. A harminc éves lány így inkább a magányba menekül, egy nap azonban belép az életébe a titokzatos fekete macska, aki búgó hangján az ujja köré csavarja őt. Szeleczki korábban Rozgonyiné című rövidfilmjében dolgozott együtt Törőcsik Franciskával, aki Fáni naiva szerepében is helytáll. Rajta kívül feltűnik a filmben többek között Polgár Csaba, Udvaros Dorottya, Alföldi Róbert, Beton.Hofi, sőt, még Csobot Adél is. A Cicaverzum megosztó film lett, a humora biztosan nem való mindenkinek, de otthonunk kényelmében azért érdemes tenni vele egy próbát.