Filmhu: Az elmúlt években több riport is készült a Svájcban prostituáltként dolgozó magyar lányokról, érdekelne viszont, hogy a te esetedben mi volt az a személyes élmény, amely arra indított, hogy megírd ezt a forgatókönyvet?

Maros Anna: Már húsz éve Svájcban élek a férjemmel, és mindig vonattal utazom Magyarországra és vissza. Az elmúlt húsz évben megváltozott a Wiener Walzer közönsége: régen mindig az ötvenhatosok rokonai vagy ők maguk jöttek-mentek, de azután feltűnt, hogy egy teljesen más réteg kezd el utazni, olyanok, akiknek elméletileg nincs is pénzük, hogy nyaralni menjenek. Néhány éve, egy ilyen úton például egy lány ült velem szemben, iszonyú nagy dekoltázzsal, miniszoknyában, elég ideges volt. Pénz volt nála, és attól tartott, hogy pont őt fogják kiszúrni. Mondtam neki, hogy vegye fel a szemüvegemet, és akkor biztosan nem fogják ellenőrizni. Tetszett neki az ötlet, és azt mondta, ő is fog venni magának egyet. Prostituáltként dolgozott amúgy. Ez volt tehát az első személyes élményem.

Filmhu: Az ő története például egy tipikus történet?

M.A.: Konkrétan már nem emlékszem, de az az igazság, hogy nem szabad nagyon általánosítani. Mert van, aki vonattal jön, van, aki repülővel, és aztán van, aki szobán dolgozik, van, aki bordélyban vagy az utcán. Rengeteg formája van a prostitúciónak. Ennek egy szegmense a magyar, de például a mi környékünkön rengeteg külföldi nő dolgozik, nigériaiak, brazilok, lengyelek, thaiföldiek... Az sem mindegy, honnan jönnek a lányok – vidékről vagy a fővárosból. Ha meg vidéki vagy, honnan jössz: Miskolcról vagy Nyíregyházáról, vagy egy olyan faluból, aminek olyan hosszú a neve, hogy a Google-ban kell utánanézni, hogy egyáltalán hol van. A szocializáció is fontos. Tehát nagyon különböző történetek vannak.

Filmhu: A filmre hogyan készültél?

M.A.: A férjemmel közösen készítettük ezt a filmet (Men Lareida, a film rendezője, és társ-forgatókönyvírója – a szerk.), és annak idején volt egy Sihlquai nevezetű utca, a lányok ott álltak. Nőként nekem nyilván könnyebb volt közeledni hozzájuk és beszélni velük.

Filmhu: Jobban megnyíltak előtted?

M.A.: Igen. Az volt a jó, hogy nem vagyok sem szociális munkás, sem rendőr, sem politikus, és a korom miatt talán egy kicsit egyfajta anyuka szerepbe is kerültem. A vonaton meg az volt a jó, hogy mindenki beszélgetni akart: kiöntötte a lelkét, aztán az egyik elment jobbra, a másik balra, és azt se tudtad, kit hogy hívnak. Az itt dolgozó lányoknak azonban nem mindegyike fiatal, ismerek egy nőt, aki ötvenéves korában kezdett prostituáltként dolgozni, mert egyszerűen a gázszámlát nem tudta kifizetni otthon. Tizenhat évestől kezdve a hatvanévesig nagyon különböző korúak azok, akik az utcán dolgoznak. De nyilván, hogy az idősebbek a kivételek, az átlag 18-25 között van. Nem lehet azt mondani, hogy egy típusú nő van. Az újságban sokszor az jelent meg, hogy „a cigányok”. Ez sem igaz. A zürichi utcai prostitúcióban – az én tapasztalatom szerint, mert nincs erről statisztika – tíz lányból 6-7-8 cigány származású, de vannak magyarok és más nemzetiségűek is.

marosanna600

Pölöskey Erika és Maros Anna

Filmhu: A film a prostitúció legalsó szintjét mutatja be, az utcai prostitúciót, ahol a legkiszolgáltatottabbak a lányok. Hogyan jellemeznéd az ő helyzetüket?

M.A.: Inkább fiatal lányok dolgoznak itt, akik rossz anyagi körülmények közül érkeztek, alacsony iskolai végzettséggel rendelkeznek, patriarchális környezetben nőttek fel. Általában nagyon kihasználják őket, még azok is, akik a szobákat kiadják, hiszen ők nagyon jól tudják, hogy prostituáltként nagyon nehéz normális lakást találni. Így nem csak a strici húzza le őket, hanem a svájci főbérlő is profitál belőlük. A lányok horribilis összegeket fizetnek azért, hogy egy büdös, ronda, koszos szobát ki tudjanak bérelni. Azt persze nem lehet mondani, hogy mindenki az emberkereskedelem áldozata. Mint ahogy nem mindenkinek van stricije; találkoztam olyan lányokkal, akiknek nem volt, ők saját maguk döntöttek úgy, hogy ezt csinálják.

Filmhu: A film sztorija szerint a lány maga dönt úgy, hogy prostituáltnak áll, de mennyire jellemző, hogy egy nő önként hozza meg ezt a döntést?

M.A.: A legtöbb lány nem az emberkereskedelem, hanem a gazdasági kényszer áldozata. Akkor döntenének igazán önként, ha egy lánynak mondjuk három vagy négy opciója lenne: legyen tanárnő, orvosnő, bolti eladó vagy prostituált. Ha a rendelkezésére állnak ezek az opciók, és ő úgy dönt, hogy a prostitúciót választja, akkor az igazi döntés lenne. A legtöbb nőnek nincs ilyen döntési lehetősége. Az az idősebb nő, akit az előbb említettem, harminc éven keresztül dolgozott egy cégnél, majd az új főnöke kirúgta a teljes régi gárdát. Most ötvenévesen hol a francban találsz új munkát? A férje elhagyta, volt három gyereke, nőtt a villany- és a gázszámlája.