PASOLINI 100

Harmat György: Mártírium külvárosi réteken (Pasolini egy színtér tükrében

HOLLYWOODI LEGENDÁK

Kevés rendezőnek jön össze élete folyamán egy valódi mesterhármas, a mesternégyesről nem is beszélve (CélpontokAz utolsó mozielőadásMi van, doki?, Papírhold) ám a siker, elismerés és jelentőség nem minden. Peter Bogdanovich filmesként és magánemberként egyaránt megtapasztalta, milyen a csúcson és a gödör legalján lenni.

Orosdy Dániel: Függöny le… (Peter Bogdanovich 1939-2022

MAGYAR MŰHELY

Mándy szellemiségét és tartását nem csak a Mándy-adaptációk őrzik, hatását a magyar film számos remekében fellelhetjük. A Mándy-próza kisvilága a pusztulásra ítélt polgári világ. A „polgári” jelzőn természetesen nem csupán a külsőségeket értette, hanem elsősorban mentalitást: tartást és méltóságot. 

Kolozsi László: A belső ruhatár (Mándy Iván és a film
Mispál Attila: „A nemzet filmtanítója” (Perlaki Tamás 1948-2021
Pauló Varga Ákos: Pengeélen (Beszélgetés Muhi András Piressel)

ÚJMÉDIA ÉS VIRTUÁLVALÓSÁG

Süll Kristóf: Falanszter szimuláció (Meteo „moduláris disztópiája”
Török Ervin: Utópikus energia (Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 3.

KOSZTÜMÖS BŰNÖK

A legújabb Macbeth-film a noirtól elsősorban hatásos vizualitását és a nyomasztó teret börtönként megélő, bomló elméjű hőst kölcsönzi. Érthető, hogy a shakespeare-i életműből miért éppen a Macbeth ragadta meg Joel Coen figyelmét – a dráma klausztrofób, hétköznapi emberi helyzeteket univerzális tragédiává feszítő légköre ismerőssé teszi a filmet a Coen-rajongók számára is. 

Földváry Kinga: Noirtól Coenig (Shakespeare-bűnfilmek
Varró Attila: Szemfényvesztés (Guillermo del Toro: Rémálmok sikátora
Bárány Bence: Vég nélküli út (Max Allan Collins: Road to Perdition
Kolozsi László: Korszerűtlen utazás (Kenneth Branagh: Halál a Níluson
Fekete Tamás: Újravágott változatok (Sikoly-filmek

ÚJ RAJ 

Lichter Péter: A meghatódás öröme (Mike Mills

TELEVÍZIÓ

Kelecsényi László: Felhőtan (Pacskovszky József: Kék róka

A CSEND MESTEREI

Lichter Péter: Egy ismeretlen formabontó (Teinosuke Kinugasa: Az őrület lapja)

SZUPERHŐS-FRANCHISE

Borbíró András: Túltelített dimenziók (Számháború a Moziverzumban

FESZTIVÁL

Boronyák Rita: Pálmafák és gyökerek (Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál

FILM/ZENE

Déri Zsolt: Punktum (Wolfgang Büld koncert-riportfilmjei

KRITIKA

Pozsonyi Janka: Apám, a gengszter (Jonas Carpignano: Maffialányok

A címlapon: Dominik Graf: Fabian – A vég kezdete (Tom Schilling és Saskia Rosendahl) – A Cirko Film márciusi bemutatója