Steve Loveridge dokumentumfilmjének főhőse ez az első generációs Srí Lankai menekült lány, aki az egész karrierjét kereszttűzben építette fel. Születési nevén Mathangi Arulpragasam ‘Maya’, vagyis M.I.A. a 2000-es évek brit hip-hop közegének egyik legkülönlegesebb személyisége, aki ütemes elektronikus alapra írt rapszövegeiben gyakran utal vissza menekült gyökereire, a bevándorló élet ellentmondásaira, a kisebbségek elnyomására, a szülőhazáját sújtó polgárháborúra és az őt ért kritikákra.
A tamil közösség szülöttje 11 évesen érkezett Angliába az anyjával és testvéreivel, míg apja a Tamil Tigers nevű partizán csapat vezetőjeként az országban maradt. Miközben az otthonában polgárháború dúlt, Maya művészeti iskolába került, és dokumentumfilmes ambíciókkal elkezdett mindent lefilmezni maga körül. A portréját jegyző Steve Loveridge is ekkor lépett be az életébe, és a következő 15 évben végigkövette a meseszerű felemelkedését, a felszabadult pillanatokat és a legnagyobb botrányait is. A dokumentumfilmben a saját és a rendező által felvett, gazdag archív anyagokból és nyilvános felvételekből építették fel a megosztó rapsztár portréját.
Sztársága csúcsán politikai töltetű szövegei miatt meghurcolták, a Srí Lankán zajló katonai genocídium elleni felszólalásai miatt terrorista-szimpatizánsnak kiáltották ki, az interjúit rövidre vágták, és miközben egyszerre jelölték Grammy- és Oscar-díjra, a New York Times nagy tiszteletnek örvendő szerkesztője lejárató cikket készített róla. Maya minden alkalommal a művészetében reagált az őt ért vádakra: botrányos videoklipeket készített és olyan felületeken fejezte ki az ellenérzéseit, mint a Super Bowl félidős fellépése.
A dokumentumfilm testközelből mutatja be a lányt, legfőbb vázát pedig annak az időszaknak a képei adják, amikor 18 évesen hazaköltözött a nagymamájához, hogy a tamilok helyzetét dokumentálja a polgárháború alatt, hogy bemutassa a családját és felfedezze a saját identitását. Loveridge okosan használja ki a többszáz órányi archív anyag adta lehetőségeket, mikor már Madonna oldalán zenél és a Rolling Stones magazin beválogatja a világ legfontosabb előadói közé, a Sri Lankán töltött időszak bevágásával folyamatosan emlékeztet rá minket, hogy honnan is jött a lány, és hogy miért szólal fel a csúcson is az erőszak és elnyomás ellen.
A karrierje legfontosabb pillanataival egyidőben ismerjük meg azokat a félelmetes körülményeket, amiben egy fiatal tamil lánynak élnie kell. Ezen a struktúrán keresztül válik igazán kifejezővé a film címe is: Matangi, Maya és M.I.A. a nő három különböző identitását fejezi ki, az ebből fakadó ellentmondásokat, amiket már világsztárként is nap mint nap megél, és amivel a média is folyamatosan vádolja.
Loveridge intim portrét készített Mayáról, a közeli barátjáról, a politikai aktivistáról, a menekültről, a zenészről és az anyáról, aki a berobbanó világsiker után sem engedte el a gyökereit, inkább a zenéjén keresztül próbálta és próbálja meg most is ráirányítani az egész világ figyelmét. A filmet a Sundance-en a zsűri különdíjával jutalmazták, nem véletlenül: egy izgalmas és sokoldalú művészt mutat be, akinek fülbemászó tánczenéje jóval rétegzettebb, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.
A Matangi / Maya / M.I.A. megtalálható a Verziótéka válogatásában. A Filmhu olvasói a VERZIOFILM kóddal kedvezményesen 750 Ft helyett 500 Ft-ért nézhetik az összes Verziótékás filmet augusztus 31-ig oldalán!