A vidéki filmszemlére vonatkozó első riporteri kérdés – Hányan voltak, a rendezvénysorozat által mennyivel emelkedik a magyar filmek nézettsége? Tehát a nézőszám, mint a mindent meghatározó piaci mutató! Mintha a magyar nézők által megvásárolt jegyekből befolyt forintok valaha is fedezni tudnák egy film költségeit. Ez nem Amerika.

Buszmegállóban kiragasztott szórólappal, útkereszteződés fölé kifeszített molinóval,  járdán megállító táblával, a szuperinfóban elhelyezett hirdetéssel próbálkozunk. Korszerű globalizációs megoldások, oh!


(fotó: Janek Roland)


A vetítések előtt a művelődési házak vezetői mégis szürkére görcsölve gubbasztanak, hogy lesz-e betévedő lélek?

Mert ma is igaz, hogy – „… azok nem törődtek vele. Elmentek, ki majorjába, ki meg keresete után.”

Kérdés, hogy mindenkinek el kell jönnie? Miért is nem elegendő 70-80 ember a pápai Jókai Mór Művelődési Központ 350 fős nézőterén?

A vendégek három és félórányi összeállítást néztek végig úgy, hogy a filmek között még beszélgettünk is.


(fotó: Janek Roland)


A második szünet után felvetettem, hogy rövidítsük a meghirdetett műsort, mert szép számmal voltak gyerekek is. Ezt, vagy azt a filmet kihagyni akarván kérdeztem a megjelenteket, hogy melyiket ne vetítsük? Mindegyik mellett szólt valaki - kihagyni tehát semmit nem lehetett. Így csak egy 12 éves kislányt és az édesanyját kértem meg, hogy Oláh Gábor „Afrika közel van” c. megrázó dokumentumfilmjét ne nézzék meg. Bár magam is sajnáltam, hogy így az utána következő filmet, Can Togay „Vonat” c. etűdjét sem látják.

Beszélgettünk országos gondokról, nagyanyáink szokásairól és egy, azon a környéken megesett  korábbi filmforgatásról.


(fotó: Janek Roland)


Igazi régimódi történet – közönségtalálkozó. Beszélgetőpartnernek hívott kollegáim is, akik az ott ülőkről, az ott ülőknek készítik filmjeiket, épp úgy viselkedtek, mint ahogy írva áll;

„…azok nem törődtek vele. Elmentek, ki majorjába, ki meg keresete után.”

Nem csak a vidéki stáb kisbusza, de - a kommunikációs szakterület csúf kifejezésével élve -  a multiplikáció is megy tovább. Magyarul:  a továbbadott élmény egyre szélesebb körben hat. Nem tudhatjuk, hogy 70-80 pillangószárny rebbenés mekkora vihart kavar? Mint ahogy tavalyi helyszínekre idén is visszahívták a szemlét, most is kérdezték már, – ugye jövőre is jöttök!