G. Tóth Kinga frissen végzett operatőr. Több kisfilm után még főiskolásként fényképezte az Anarchistákat, és a Macerás ügyek egyes részleteit is. Ljubljana központjában működő alternatív kulturális központ és junky-town ihlette meg a most készülő filmjének forgatókönyvírására és rendezésére. A szinopszis szerint egy ismeretlen téved a metelkovaiak közé, ahol nemcsak megteremtik, hanem menedzselik is szubkulturális értékeiket, hogy az Unesco nemzetközi védelmet adjon a városrész számára.


- Miért Metelkova?

- Mert a filmterv minden részletében a ljubljanai Metelkova történetének tényein és az ottani jelenségeken nyugszik.

- A Galeria Alcatraz kiállításai, a koncertek, a Teatro Gromki előadásai…?

- Mind a metelkovai valóságon alapul. A fantázia a történések továbbgondolásakor, a hangulatfestő etűdök kitalálásakor kapott szerepet. A fiktív szál megírásakor is az volt a célom, hogy a kitalált történet is a metelkovai élet logikája szerint működjön.
A valóság tényei és a fiktív kiegészítések végül együtt álltak össze egy koherens világgá.

- Az Unesco-s csavarnak mennyi Metelkovával kapcsolatban a valóságalapja?

- Metelkova menedzsmentje mindenképpen hivatalos nemzetközi védelmet szeretne a városrész számára szerezni. Az Unesco kísérlet is valóságos, nem tudom meddig jutott el az ügy. Azt már sikerült elérniük, hogy Metelkova börtönépületét a Ljubljanai Műemlékvédelmi Hivatal védetté nyilvánította. Egy nemzetközi szervezet persze sokkal keményebb dió.

- A szinopszis alapján úgy tűnik, hogy a képi világon van a nagyobb hangsúly. Miért?

- Forgatókönyv-írásból most, júniusban diplomázom. Inkább ezekre a tapasztalatokra támaszkodtam ugyan, de a másik szakomról, az operatőriről, az áthallás elkerülhetetlen: a forgatókönyvekbe jócskán belekerülnek operatőri ötletek.
Az ötlet megszületésekor valóban a fogalmi szinten volt a nagyobb hangsúly, a végső forgatókönyvben viszont már egészséges egyensúlyt sikerült elérni a történet és a vizuális effekteken alapuló etűdök között.

- Mennyiben lenne ez folytatása egy régebbi filmednek, a főleg képi kísérletezésen alapuló DenCity 037-nek?

- A DenCity óta, sok minden történt, formai megoldásokban valószínű lesznek majd rokonítható jelenetek, de a Metelkova esetében a fogalmi szint sokkal fontosabb. Itt a camera obscura, camera futura, héliográfia jelenetei már nem csak formai játékok. Nem az eszközökön lesz a hangsúly. A valóság leképezése, a valóság átalakítása persze valóban fontos témája lesz ennek a filmnek is.

- Főleg operatőr voltál (Mozdulatok, Találkozások, Anarchisták), de már rendezőként is dolgoztál (Fal, DenCity 037). A "csak" operatőrként jegyzett filmekben is rendeztél?

- Az operatőrként jegyzett filmek esetében nem rendeztem. Mindkét feladat olyan kiterjedt, hogy egész embert kíván. Ha egy filmben operatőrként veszek részt, eszembe sem jut rendezőként gondolkodni – hacsak erre külön meg nem kérnek, mert annyira lefoglal az én munkám.
Az Anarchistákban viszont az előkészítés utolsó fázisa annyira zsúfolttá vált a rendező, Tóth Tamás számára, hogy előzetes megbeszélések alapján a jelenetek felsnittelését és a storyboardot nélküle készítettem el. A forgatáson persze a menet közben felmerülő ötletek szerint sokszor eltértünk a storyboardtól, máskor meg az idő szorítása vagy a körülmények kényszerítettek minket változtatásokra. Ennek ellenére a jelenetek többsége hasonlít arra, ahogyan azt elképzeltem.

- A Metelkovát mint rendező fogod jegyezni?
- Igen, és abban is biztos vagyok, hogy fényképezni nem én fogom. A képi világ kialakításában számítok majd az operatőr ötleteire.

- Mennyiben kapcsolódik az ötlet, téma, a képi világ az Anarchistákhoz?
- A két film egymástól teljesen független, nem is volt esély arra, hogy hatással legyünk egymásra, hiszen a Metelkova forgatókönyve 99 elején már elkészült, Tóth Tamással és az Anarchistákkal viszont csak egy év múlva találkoztam először.
Nem vonható párhuzam a két film képi világa között sem. Mindkét film más-más élményanyagból táplálkozik. A Metelkova még nem lezárt egység, még számtalan hatás alakíthatja a végső formát és a képi világot is.

- A forgatókönyvben mi a főszereplő szerepe? Vagy csak amolyan riporterféle marad ebben a fiktív dokumentumfilmben, hogy az ő kutakodása útján derüljön ki a metelkovaiak élete?
- Az elkészült forgatókönyvben a fikciós szál sokkal erősebb, mint a korábbi változatokban vagy a treatmentben, amit olvastál. A főszereplő mögött most már egy teljes élettörténet áll. A Metelkovaiak élete pedig nemcsak a kérdései, hanem a nyomozása során tárulnak fel. Olyan mozzanatok, mint önkényes területfoglalás, tűzvész, skinhead támadás, rejtélyes öngyilkosság, drog-kereskedelem, látványos demonstrációk, hatalmi villongások. Azt is látja, hogy a támadások ellenére a metelkovcik folyamatosan dolgoznak: szobrokkal egészítik ki a félig lerombolt épületeket, mozaikokkal borítják a falakat, térinstallációkat hoznak létre, színházi előadásokat szerveznek. Hosszú folyamat eredményeképpen érti meg a startégiájukat, hogy a megszerzett lakóhelyüket nem erőszakkal, hanem értékek létrehozásával védik meg.

- Azt már lehet tudni, hogy kik lesznek a szereplők? Helyiek? Ismeretlenek? Hiszen azt írtad, hogy az elején dokumentumszerűnek kell látszania.

- Sajnos az előkészítéssel nem jutottam még el abba a fázisba, hogy tervezni lehessen, kik lesznek a munkatársak.

- Ezek szerint még nem indult meg a film előkészítése?
- Igen, erről sajnos még nem lehet szó. A megítélt támogatáshoz egyelőre még nem tudunk hozzájutni. A projekt most vesztegel, mert már olyan fázisba került, hogy pénz nélkül nem lehet tovább lépni. Minden olyan munkát elvégeztem, amit stáb nélkül, produkciós iroda vagy gyártó cég nélkül meg lehetett tenni. Azok a lépések következnének, amikhez már kreatív produceri részvételre, munkatársakra és pénzre van szükség, elsősorban azért, mert nem várhatom el a kollegáimtól, hogy továbbra is befektetésnek tekintve a dolgot, honorárium nélkül dolgozzanak.

- Nehéz első filmes rendezőként, egyáltalán, fiatal filmesként pénzt szerezni?

- Onnantól kezdve nehéz, amikortól komolyra fordul a dolog. Először az NKA-tól kaptam támogatást az előkészítésre és forgatókönyvírásra. Az NKA támogatásából arra is jutott, hogy a terv eljusson a Rotterdami CineMart vásárra, ahol megnyugtató volt a külföldi producerek érdeklődése. Hazai támogató híján viszont gyártási támogatásról, koprodukciós lehetőségekről még nem tudtunk beszélni. Szlovéniában is pályáztam, a Szlovén Filmalap 1999-2000-re ítélt meg gyártási támogatást, amihez Magyarországon senki sem csatlakozott, ezért a Szlovén Filmalap támogatása elavult. Az ORTT szerződésével a kezünkben most újra kezdjük a tárgyalásokat Szlovéniában.
- - Mennyi pénzt kíván egy ilyen film? Mennyiből lehet elkezdeni forgatni?

A Metelkova költségvetése a magyar viszonyokhoz képest magas. A teljes költségvetés kb. 150 millió forint körül van. Ennek oka, egyrészt az, hogy a filmnek kb. 40 százaléka animáció, másrészt a külföldi helyszín, a stáb utaztatása és a szállás szintén jelentősen megemeli a költségeket.