Kéthetente jelentkező sorozatunkban a streaming-szolgáltatók legfrissebb film- és sorozatkínálatából ajánlunk olyan darabokat, amiket megnézésre érdemesnek, vagy egyenesen kihagyhatatlannak tartunk. Ezúttal a Netflix, az HBO Max, az Amazon Prime, a Cinego és a Filmio kínálatából szemezgetünk. A cikket Babos Anna, Horváth Bálint, Pozsonyi Janka és Varga Dénes állította össze.
Meddig él az ember?
Hol és mikor? Filmio és január 19.
Elek Judit dokumentumfilmje két, első ránézésre egymástól nagyon távoli élethelyzetet mutat be: egy idős munkás gépeket javít egy gyárban, az utolsó napját tölti a nyugdíjazás előtt, majd munkatársai ünnepséggel búcsúztatják. Ezt követően egy fiatal, öntudatos ipari tanulót ismerünk meg, aki családját és faluját hátrahagyja, a városba megy, egy jobb munka, egy jobb élet reményében. Meddig él az ember? Addig, amíg van munkája, amíg hasznosnak érzi magát. És ebből mindjárt következik egy másik kérdés is: a munka lenne az élet értelme? Elek Judit a munkásosztály helyzetét személyes történetekben mutatja meg, óvatosan vetve fel olyan problémákat, amelyek talán még a szereplők fejében sem fogalmazódtak meg. Elek Judit filmjeiből a Rotterdam Nemzetközi Filmfesztiválon január 25. és február 5. között rendeznek vetítéssorozatot.
Magasságok és mélységek
Hol és mikor? Filmio és január 22.
Erőss Zsolt életét és tragédiáját egy ország ismerte, Csoma Sándor filmje azonban egy új szemszögből mutatja meg a híres hegymászó történetét. A cím ugyanis nem Erőss, hanem özvegye, Sterczer Hilda érzelmi magasságaira és mélységeire utal, arra, hogy mit jelentett a hegymászó feleségének lenni és hogyan tudta feldolgozni a férje halálát. Pál Emőke felejthetetlen alakítást nyújt Sterczer szerepében, a lányát alakító gyerekszínésszel, Nagy Enikővel tökéletes összhangban. A gyászfolyamat komplex ábrázolása, a film sajátos humora, és Csoma Sándor érzékeny rendezése miatt a 2022 legjobb magyar filmjeit összegyűjtő listánkon a Magasságok és mélységeket első helyezettnek választottuk.
Nyugati nyaralás
Hol és mikor? Filmio és január 16.
A tavalyi év legnézettebb magyar filmje megérkeztett az itthoni kínálatba. A 80-as években játszódó vígjáték egy magyar családról szól, akik nyugati turistáknak hazudják magukat a Balatonon, ezzel pedig akaratlanul is nagy bajba keverednek, amikor az állambiztonság emberi kémeknek nézik őket. A famíliát kiválóan válogatták össze, Mészáros Máté az ügyeskedő papucsférjként, Pokorny Lia a sarkára álló háziasszonyként, Szőke Abigél lázadó tiniként és az elsőfilmes Tóth Mátyás az ifjú sakkbajnokként mind-mind telitalálat.
Jung E
Hol és mikor? Netflix és január 20.
Egy jövőbeli háború alatt két tudós megpróbálja leklónozni egy hős katona agyát, hogy létrehozzák a tökéletes harci mesterséges intelligenciát, ami véget vethet a konfliktusnak. Bár ez a koncepció nem túl eredeti, de érdemes észben tartani, hogy Yeon Sang-ho jegyzi az elmúlt idők legjobb, leglendületesebb dél-koreai akciófilmjét (Vonat Busanba - Zombi expressz). Bízunk benne, hogy a klímakatasztrófa utáni világban játszódó háborús sci-fi is legalább annyira akciódús és látványos szórakozás lesz, mint amit a megállíthatatlan zombik nyújtottak.
Shrinking
Hol és mikor? AppleTV+ és január 27.
Az Apple+TV stratégiája üdvözlendő, a mennyiség helyett inkább a minőségre mennek rá, a Severance például a tavalyi év egyik legeredetibb sorozata volt. A Shrinking kapcsán is magasak az elvárásaink, amelyben egy gyászoló pszichológus unortodox módon kezd a pácienseihez viszonyulni, áthágva a szakmája szabályait, azt kezdi el mindenféle szűrő nélkül mondani, amit gondol róluk. Ez biztos, hogy számos kellemetlen, és mivel vígjátékról van szó, humoros helyzetet fog okozni. A pszichológust Jason Segel alakítja, illetve fontos szerepben tűnk fel Harrison Ford, aki a rövid előzetes alapján itt is elő fogjaa venni az elleállhatatlan mogorvaságát. Belegondolva, bőven elég lettt volna annyit írni a Shrinkingről, hogy boldogságkeresős, agyturkálós sorozat Harrison Forddal. Ez már így is remekül hangzik.
Ők (Men)
Hol és mikor? Cinego és január 28.
Alex Garland, az Ex Machina és az Expedíció rendezője ezúttal toxikus férfi-viselkedésmintákból gyúrt össze egy izgalmas műfaji egyveleget: az Ők thriller alaphelyzetből indul, majd hamar hátborzongató horrorba hajlik, hogy a végén egy bizarr fináléval sokkolja a nézőjét. Garland filmje a hímsovinizmus szatírájaként is működik, de valódi ereje Jessie Buckley és Rory Kinnear alakításában rejlik - utóbbi felel a filmben felvonuló összes férfi szerepéért, játéka pedig minden szereplőként parádés.