A Frankenstein-terv munkacímen futó film végleges címe Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv (Tender Son – The Frankenstein Project) lett, az eredeti címet csak az alcímben megőrizve. Az alkotók el akartak szakadni a nemzetközileg nagy sikerrel játszott színházi előadás referenciájától, mivel a végtermék hangvétele és stílusa nagyban eltér az előadástól, mégha gondolatiságában ugyanúgy vissza is nyúlik Mary Shelley regényéhez. A film különlegessége, hogy Mundruczó Kornél maga alakítja az egyik főszerepet Monori Lili, Frecska Rudolf és Csíkos Kitty társaságában. A színpadi darabban Rába Roland volt a filmrendező: "Bármilyen meglepő, egy filmrendezőt játszom a filmben, én ragaszkodtam hozzá, hogy aki eljátssza a karaktert, az valóban rendező legyen. Aztán rájöttem, hogy az egyetlen etikus lépés, ha ezt én csinálom. Hosszasan vívódtam, de nem tudtam elkerülni. Jó, vagy rossz, de csak így történhetett." - nyilatkozta korábban Mundruczó.
A Magyar Mozgókép Közalapítvány támogatásával készült Szelíd teremtés-t magyar-német-osztrák koprodukcióban a Proton Cinema gyártotta. A hazai partnerek a Filmpartners, a Laokoon Film és az RTL Klub voltak, a filmet az NKA is támogatta. A Szelíd teremtés nemzetközi forgalmazója ezúttal is a párizsi székhelyű Coproduction Office, mely a korábbi Mundruczó-filmek nemzetközi forgalmazását végezte, Magyarországon a Szuez Film mutatja be ősszel.
"Ha valamit előre borítékolni lehet A Frankenstein-terv fogadtatásáról, az az, hogy mindenhonnan azt halljuk majd: „ez nem olyan, mint a Delta”." - tette hozzá a rendező "Hogy ez a megállapítás pozitív vagy negatív kontextusba kerül majd, az attól függ, ki mondja. A Delta után tudatosan határoztam el, hogy valami egészen mást szeretnék csinálni, éppen azért, hogy ne görcsöljek rá a sikerre és az elvárásokra. A legfőbb célkitűzés az volt, hogy ne keressem a Delta 2.-t sem történetben, sem stílusban."
Frecska Rudolf és Mundruczó Kornél a filmben
Mary Shelley Frankenstein vagy a modern Prométheusz című világhírű klasszikus gótikus regénye nyomán a film a teremtő ember és teremtménye története. A szeretet után sóvárgó, mégis kitaszított ember mítosza éled újra apa és fiú találkozásában. Egy talán jobb napokat látott bérházban egy rendező készül filmje megvalósítására. Az intézetből szökött kamaszfiú anyját keresve szinte véletlenül kerül a filmforgatás castingjába. A drámai események sora ott veszi kezdetét mikor a casting során a fiút naivsága, és egyenes tisztasága hirtelen olyan cselekvésekre ragadtatja, ami halálos balesethez vezet. A rendezővel még soha nem történt semmi, ami akaratán kívül állt volna. Megérzi, hogy a fiú személyében egy nagyobb erővel találkozott. Mikor rájön, hogy a különös és szelíd gyerek az ő fia, aki sok évvel ezelőtt hívatlanul jött e világra, arra kényszerül, hogy egy kiszámíthatatlan és veszélyes úton induljon el. Találkozásuk talán más körülmények között esély lenne az újrakezdésre. A film a szeretet felelősségéről, és a teremtő ember istenkísértő gőgjéről szól. Meglátni magunkat egy másik lényben, és túllépni akaratunk, érdekeink korlátain, szembenézni teremtésünk súlyával. Ez a tétje apa és fiú történetének.
A rendező korábban a filmhunak elmondta: "A Delta is kamaradráma volt, de ellentétben annak tágasságával, A Frankenstein-terv klausztrofób; egyetlen házban játszódik. Azt kell, hogy mondjam, a forgatókönyv utolsó pillanatáig egy nagyon hagyományos filmadaptáció, ami nem a külsőségekben, hanem a mélyrétegében nyilvánul meg. A forgatókönyv alapfordulatai szorosan követik Shelley regényét annak ellenére, hogy a történetet modern környezetbe helyeztem. Ezt a regényt és annak mondanivalóját nagyon magaménak éreztem, talán mert művész és mű, alkotó és alkotott viszonyáról beszél, ami napi szinten megjelenik az életemben. Nem csak a művészi pályámon, hanem a családi életben is. Mióta gyerekeim vannak, ezt a tükör-effektust, amiről Shelley beszél, még inkább a bőrömön érzem. Megismerni őket, általuk ismerni meg önmagam, ez rendkívül érdekes."
Mundruczó Kornél Afta (2001) című rövidfilmjével és Szép napok (2002) című játékfilmjével robbant be a filmvilágba, utóbbiért a locarnói nemzetközi filmfesztiválon Ezüst Leopárd díjat nyert. Mundruczó először 2003-ban szerepelt Cannes-ban A 78-as Szent Johannája című rövidfilmjével, majd a fesztivál fiatal tehetségeket támogató „Résidence” programjába kapott meghívást. Következő alkotását, a Kis Apokrif No. 2-t a cannes-i fesztivál rendezői vizsgafilmeket bemutató „Cinéfondation” szekciója hívta meg - Magyarországról elsőként - 2004-ben. A következő Mundruczó-film, a Johanna világpremierje az 58. cannes-i filmfesztivál „Un certain regard” (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű hivatalos programjában volt, 2008-ban a Delta már a versenyprogramban mutatkozott be és elnyerte a nagyvilág filmkritikusait tömörítő FIPRESCI fődíját. A Delta francia, lengyel, belga, holland, angol, spanyol svájci és norvég mozik után áprilisban New York-ban is megjelent moziforgalmazásban.
Az idei cannes-i filmfesztivál programja azt jelzi, hogy a magyar film ismét a filmvilág élvonalába került. A versenyprogram mellett olyan jelentős szekciókba hívtak meg magyar alkotásokat, mint az „Un certain regard” (Egy bizonyos tekintet), ahol Kocsis Ágnes Pál Adrienn című filmjének lesz a világpremierje. Szimler Bálint szemledíjas Itt vagyok című rövidfilmjét a filmművészeti egyetemek legjobbjait felvonultató „Cinéfondation” szekció mutatja be. A filmtervek fejlesztésére létrehozott „L’Atelier” válogatásába pedig Ujj-Mészáros Károlyt Liza, a rókatündér című filmtervével hívták meg a francia szervezők, a Producer on the Move találkozóra pedig Liszka Tamás nyert meghívást.
Rendező: Mundruczó Kornél, Forgatókönyv: Bíró Yvette, Mundruczó Kornél, Fényképezte: Erdély Mátyás, Vágó: Jancsó Dávid, Látvány: Ágh Márton, Jelmez: Breckl János, Hang: Balázs Gábor, Zene: Philipp E. Kümpel, Andreas Moisa, Kurtág György, Mozart Szereplők: Frecska Rudolf, Csíkos Kitty, Mundruczó Kornél, Monori Lili, Székely B. Miklós, Gyártásvezető: Sós Judit, Gyártó: Proton Cinema, Essential Filmproduktion, KGP Gabriele Kranzelbinder Production, Filmpartners, Koproducer: Laokoon Film, RTL Klub, Producer: Petrányi Viktória, Susanne Marian, Philippe Bober, Kovács Gábor, Gabriele Kranzelbinder, Társproducer: Pataki Ági, Sipos Gábor, Rajna Gábor, Támogatók: Magyar Mozgókép Közalapítvány, NKA, Mitteldeutsche Medienförderung, Medienboard Berlin-Brandenburg, Vienna Film Fond, Cine Tirol, Magyar forgalmazó: Szuez Film Kft., Nemzetközi forgalmazás: Coproduction Office, Technikai adatok: 2010, HU/DE/AT, 35 mm, 101 min., cinemascope, DTS SR
A SzínházTV beszámolója a darabról: