2014. 07. 29. filmhu
Nekik Budapest: Film and the City
Kerékgyártó Yvonne, Török Ferenc, Grosan Cristina
Magyar filmeseket kérdeztünk arról, hogy mit jelent nekik mozgóképes szemmel a magyar főváros, illetve, hogy milyen témákat, motívumokat, hangulatokat gyűjtenek készülő alkotásaikhoz. Első cikkünkben Kerékgyártó Yvonne, Török Ferenc és Grosan Cristina enged betekintést abba, hogyan is néz ki egy film még a forgatás előtt.
Kerékgyártó Yvonne
Németh Gábor és Báron György osztályában, forgatókönyvíró, dramaturg szakon végzett az SZFE-en. Ennek ellenére már több kisfilmet jegyzett rendezőként (Marika nem cica, Pinkwater, Youtube Girls, Ez egy kísérlet volt), augusztusban pedig sor kerül első nagyjátékfilmje, az egy hónapja Újvidéken díjazott, "szigetfilm"-ként emlegetett Free Entry hazai szakmai bemutatójára.
"A mood videó a Free Entry című filmhez készült, ami eddig a legszemélyesebb munkám. A szekvenciát Bacskai Brigi vágta és ő választotta hozzá a zenét is. Amikor először meghallottam libabőrös lettem, mert pontosan tükrözte azt az érzést, amit tizenéves koromban éreztem Budapesten. Akkor még nem laktam a városban, de sokszor bent éjszakáztam és ezek az éjszakai felfedező utak nagyon jó alapanyagot szolgáltattak a későbbi filmterveknek."
"Budapest hangulata számomra az itt élők arcáról olvasható le. Az arcok az aktuális hangulatot tükrözik, míg a város főbb szereplői, a régi, elhagyott vagy funkciójuktól eltérően használt épületek régi történeteket mesélnek. Országtól függetlenül szeretek elhagyatott épületekben bóklászni, de egyedül itthon érzem azt, hogy ha figyelek, meg tudom érteni, miről beszélnek a házak falai."
Török Ferenc
A legendás Moszkva tér rendezője sok stílusban kipróbálta magát az elmúlt években: készített szkeccs-filmeket (Jött egy busz, East side stories), forgatott kelet-magyarországi fiatalok kitörési kísérletéről (Szezon), vagy sztárbrókerekről (Overnight) is. A Koccanásban rendhagyó módon dolgozta fel Spiró György drámáját, Apacsok című tévéfilmjében a '60-as évekbe repített minket vissza, ahol indiánként lázadtak a főhősök a rendszer ellen. A 2011-es Isztambulban pedig egy idegösszeomlást átélt asszony újrakezdési kísérletét vitte vászonra. Egy éve Szekér András forgatókönyvéből forgatta le színes noir-ját, a Senki szigetét (olvasd el forgatási riportunkat!), amelyet októberben láthatunk majd a magyar mozikban.
"A képek terepszemle fotók a Senki szigete egyik legfontosabb helyszínéről. Helyszíneket keresve fényképeztem, még a forgatás előtt a Madách tér hátsó részén, a Rumbach Sebestyén utca sarkán, a Telep nevű helynél. A filmben majd itt látja meg először egymást a két főszereplő, amikor a lány éppen megérkezik a nagyvárosba."
Grosan Cristina
A fiatal rendező Aradon született és Romániában végezte el a Filmművészeti Egyetemet, Magyarországon a MOME media design szakon szerzett diplomát. Dolgozott fotósként és grafikusként is, de magyar diplomamunkája az Együtt című kisfilm volt. A Sarajevo City of Film program keretei belül múlt tavasszal készítette el a Vakáció a tengerpartont, amely díjat is elhozott a fesztiválról (olvasd el Sarajevo kapcsán készített interjúnkat!). Június elején pedig a TIFF pályázatán nyert 3000 euró értékű utómunka szolgáltatás díjat Nyíltan című előkészítési fázisban lévő filmjéhez.
"Egy új filmtervem miatt rengeteget olvasok mostanában a DNS-ekről. Régóta foglalkoztat a téma a filmtervtől függetlenül, de most végre alaposan belemerülhetek. A csatolt képen jól felismerhető, mindennapi tárgyak találhatóak. A Wikihow szerint ezekkel saját DNS-mintát lehet venni. Ez csak azért fontos, mert szeretnék egy ingyenes DNS-vizsgálatot, amihez össze kell gyűjtenem a létező összes betegséget a családban, amivel bizonyítom, hogy a rizikócsoportba tartozom. Ha nem lesz elég hosszú a betegséglistám, akkor jöhet a do-it-yourself megoldás!"
(Budapest felirat fotó: Kreatur)