A kritikus és publicista választja ki a jelölteket a Berlini Filmfesztiválra, és ő szervezi az új Wiesbadeni Fesztivált. ő beszélt a Filmszemlén tapasztaltakról.

- Mely filmek nyerték el tetszését a Filmszemlén, és melyeket hívná meg a Berlini Filmfesztiválra?

- Tudvalévő, hogy egy filmet már kiválasztottunk a szereplésre, Kamondi Zoltán Kísértések című alkotását. Úgy gondolom elég érdekes, hogy ezáltal Magyarország az egyetlen kelet-európai ország, amely részt vesz a versenyben, és véleményem szerint ez egy igazi sikermű. Szintén megpróbáltam meghívni - nem a versenyszekcióba, hanem a fórumba, mert egy különleges alkotásról beszélünk - a Szép napokat. Véleményem szerint két nagyon fontos filmről van szó, és néhány kisfilm is megfelelő. Dokumentumfilmek után is kutatok - bár most nem találtam egyet se, de azért van elég látnivaló.

- Jobb idén a felhozatal, mint az elmúlt években?

- Még ha találtam is két nagyon nívós filmet, azt kell hogy mondjam, a maradék nem üti meg a magyar mozitól megszokott szintet. Kicsit csalódott vagyok, hogy ezek a filmek meg sem próbálnak kísérletezni, új kifejező irányokat kitalálni, amit már megszokhattunk a magyar filmektől. Nem foglalkoznak aktuális problémákkal, nem céljuk, hogy a műnek funkciója legyen a társadalomban, pedig ez is a magyar filmgyártás jellemzője volt. Remélem, hogy a jövőben megjelenik valamiféle új hatás.
Szintén meglepett, hogy számos magyar filmművész készít dolgokat, amelyek számomra tipikus propaganda filmeknek tűnnek egy új ideológiai színtéren. Ezeknek a történelmi filmeknek semmi kötödésük sincsen a magyar filmkultúrához, még akkor se, ha a magyar történelemről szólnak.

A koprodukció nagyon problémás a magyar filmben. Ha Magyarország a kulturális globalizáció felé tart, akkor elveszti a sajátját, és a világ elveszít egy különleges mozikultúrát. És ez nagy kár lenne…

- Ön a Wiesbadeni Fesztivál szervezői közt van. Mi lesz az idei év fő irányvonala?

- Tavalyhoz képest egy új fesztivál indult Wiesbadenben GoEast címmel, amely Kelet- és Közép-Európára fókuszál. Létezik egy versenyszekció is, de mivel ezekben az országokban kevés igazán jó film készül, ezért felvetettem, hogy legyen még egy szekció a fesztiválon, amely történelmi filmekkel foglalkozik, ezáltal könnyebben megérthetjük a jelen történéseit. Pontosabban egy átfogó tanácskozásra gondolok. Tavaly a téma a Kaukázus és Csecsnia volt a 20-as, 30-as évek filmjeiben, meghívtunk etnológusokat és pszichoanalitikusokat, hogy jobban megérthessük a fellépő problémákat. Az idei téma a szürreális felfordulás az európai mozi történelmében lesz.