• Hír
  • Magazin
  • Podcast
  • Dosszié
  • Videó
  • Fotó
  • Keresés

2012. 02. 15. Klág Dávid - Filmkolonia

Némafilmek a némafilm korszaka után

Mindenki dícséri az Artistot, amiért tiszteletét teszi Hollywood némafilmes korszaka előtt a megvalósításában. De Michel Hazanavicius filmje nem az egyetlen, ami a filmkészítés egyik aranykorszakához nyúl vissza. Itt van pár film, ami hasonlóképpen kacérkodott a némafilmes megközelítéssel, akár úgy, hogy dialógus nélkül készültek, vagy úgy, hogy teljesen átvették azoknak a vizualitását.

Kapcsolódó anyagok

The Artist - Nyerj jegyet a premier előtti vetítésünkre!

Itt vannak a 2012. évi Oscar-jelöltek

The Thief (1952)

Russel Rouse, aki a film noir egyik klasszikusának, a Holtan érkezettnek volt a forgatókönyvírója, 1952-ben rendezte ezt a filmet egy véletlenül államtitkokat szellőztető amerikai atomfizikusról. A sztori magában tipikus noirnak tűnik, de van benne egy nagy csavar: hogy beszéd egyáltalán nincsen benne! Egyezményes vélemény, hogy a Thief inkább működik kísérletként, mint élvezhető filmként, de erről ti is meg tudtok bizonyosodni, a filmet ugyanis teljes egészében meg lehet nézni online.


Juha (1999)

Ha valaki pisztolyt tartana a fejemhez, akkor sem tudnék felidézni egy mondatot sem egy Kaurismaki-filmből. Képet sokat, de szöveget semmit. Ebben lehet, hogy az is közre játszik, hogy az első film amit láttam tőle, az a Juha volt. Ami egy fekete-fehér némafilm, amiben szöveget csak az inzerteken látunk. A film Juhani Aho finn író 1911-es regényének a feldolgozása, ami eredetileg a XVIII. században játszódik, de Kaurismaki átemelte a tragikus és meglehetősen komor történetet a hetvenes évekbe. A film technológiáját pedig ott hagyta a század elején.


Cthulhu hívása (2005)

H.P. Lovecraft horroríró rajongói annyira hiányoltak egy tisztességes adaptációt, hogy összeültek és csináltak egyet. De hogy adjanak még egy csavart a történetnek, a sztorit némafilmes megoldással vitték vászonra. Az eredmény pedig egy meglepően hatásos film, amin persze meglátszik a szűkös költségvetés, de a hozzáértés is. Attól, hogy valaki olyan adaptálja, Lovecraft novelláját, attól tényleg életre kel.


Dr. Plonk (2007)

Rolf De Heer, a holland származású, de Ausztriáliában dolgozó rendező nehezen adja magát a beskatulyázásnak. Rendezett igazi botrányfilmet (Rosszcsont Bubby), meditatív road movie-t a szigetország sivatagáról (Nyomkövető) és kisköltségvetésű családi drámát, ami úgy rombolta le a kertvárosi értékeket, ahogy az Amerika szépség csak álmodott róla (Alexandra filmje). És ezek után elkészítette a Dr. Plonkot is, ezt slapstick komédiát a világvégéről. Még egy cuki kutya is játszik benne!


Antenna (2007)

Igen, létezik argentín néma sci-fi is, ráadásul 2007-ből. Az Antenna azzal lép túl a német expresszionizmusra hasonlító kép világon, hogy egyáltalán nem használ inzerteket. Azaz minden szó, mondat vagy hang az írott formában megjelenik a képen. Ez egyrészt baromi jól néz ki, másrészt pedig olyan benyomást kelt, mintha egy ponyva-Greenaway filmet néznénk, ahol a kép minden pillanatban több rétegből áll és ezért folyamatosan azt érezzük, hogy lemaradunk valamiről. Vagy csak egyszerűen belefájdul a fejünk a nagy figyelésbe. Velem ez volt, amikor a Titanicon évekkel ezelőtt vetítették az Antennát.


A szerelem kulcsa (1987)

Egy indiai burleszk, dialógusok nélkül. Erről tulajdonképpen nem is tudok elmondani semmit, beszéljen saját magáról a film, ugyanis ez is teljes hosszában megtalálható a neten:

Még több némafilm a Filmkolónián!

Még több magazin

magazin

Örökké égő tűz és egy korrupt autósiskola lépett a porondra Karlovy Vary-ban

A KVIFF Eastern Promises pitchfórumán jártunk

Csuja László és Szijártó Anna, illetve Schwechtje Mihály és Petrovits Genovéva is bemutatta új nagyjátékfilmjének részleteit a KVIFF Eastern…

tovább

magazin

Egy asztalnál a magyar filmesekkel

Interjú Tusjak Mariannával, a Filmet főzünk szerzőjével

A Filmet főzünk nem egy szakácskönyv és nem is receptgyűjtemény! Különleges gasztro-kulturális kóstoló a magyar filmalkotásokból az alkotók…

tovább

Friss

Kusza a szerelmi életed? Jane Austen az oka!

Könyvrecenziókat vár a Metropolis folyóirat!

Szeptember közepén jön a 8. Budapesti Klasszikus Film Maraton

Petrovits Genovévát Karlovy Vary-ból Cannes-ba repítik

Cinefesten csap le először itthon Jimmy Jaguár

Argentin cowboyok lovagolnak be Csopakra

MOZ.GO 2025

2025. június 18. és 21. között Veszprém, Balatonfüred és Balatonalmádi ad otthont az idei MOZ.GO - Magyar Mozgókép Fesztiválnak.

Filmgyár podcast #29: A MOZ.GO szervezése

Ők kapnak életműdíjat az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon

Közel 100 filmmel, premierekkel és sztárokkal ünnepli a magyar filmet a MOZ.GO

a teljes dosszié
Filmhu - a magyar moziportál

Annecy 2025

Magyarország lesz 2025 júniusában a Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál díszvendége. A nagy presztízsű rendezvény a magyar animáció előtt tiszteleg, bemutatva Magyarország animációs filmiparát, alkotóit, stúdiót és iskoláit.

Filmgyár podcast #28: Magyar díszvendégség az Annecy Fesztiválon

Tőkés Anna: A saját edzőmnek kell lennem, és jó edzőnek

Magyar sikereket hozott a Díszvendégség Annecy-ban

a teljes dosszié

Cannes 2025

Május 13. és 21. között rendezik meg a 78. Cannes-i filmfesztivált, ahol Kenyeres Bálint No. 3 (The Spectacle) című rövidfilmje száll versenybe az Arany Pálmáért, illetve Szabó István a 25 éves A napfény ízével tér vissza a restaurált klasszikusokat bemutató szekcióba. A fesztiválról idén is élőben tudósítunk, a hivatalos versenyprogramból és a mellékszekciók filmjeiből válogatunk.

Dzsafar Panahi filmje nyerte az Arany Pálmát

Sóban fetrengő nő és bevarrt szájú férfi menekül a valóságból

A PTSD-s bokszoló, az ördögi tehenészlány és más történetek

a teljes dosszié

Hunyadi

Minden idők legdrágább magyar sorozata, a Hunyadi egy 10 részes dráma, amely a híres magyar hadvezér, Hunyadi János életét, sorsfordító csatáit és magánéletének fordulópontjait meséli el. A sorozat emellett nemcsak Magyarország, hanem Európa korabeli hatalmi viszonyait, politikai csatározásait is igyekszik bemutatni.

Filmgyár podcast #27: A Hunyadi írószobája

Kádár L. Gellért: Úgy éreztem, hogy Hunyadi bennem van

Vérontás, árulás és bujaság hajtja előre a magyar történelmet

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
hirdetés
 
Az idő megsértődött, amiért elütöttem, és megállt.

Alice Csodaországban

Oszd meg! Az összes idézet
  • Stáb
  • Partnerek
  • Rólunk
  • Kontakt
  • Adatvédelem
  • Filmhu
  • HMDB
  • FilmInHungary
  • Filmtörténet
  • Szakma

A FILMHU-CSOPORT kiadója Film.hu Kft. © Minden jog fenntartva 2000-2025