Holnap indul, és egészen augusztus 23-ig tart a 19. szarajevói filmfesztivál, ezért választottunk öt alkotást a programból a görög drámától a szerelmiig. A fesztiválon kilenc magyar filmet vetítenek majd, a Kivégzéstől a Fehér istenig.
Miss Violence
Bár a trailer alapján nem ilyesmire számítanánk, de Milko Lazarov első nagyjáték filmje, az Alienation Jorgosról, az ötvenes éveiben járó görög férfiről szól, aki Bulgáriába utazik, hogy vásároljon egy gyereket. Az autója csomagtartójában még egy titkos rejtekhelyet is kialakít a gyerek számára, azt remélve, hogy a határon senki nem talál semmi gyanúsat. Mivel a kiválasztott csecsemő még nem érkezett meg, Jorgos kénytelen egy eldugott hegyi házban megvárni, amíg beindul a szülés, társasága pedig nem csak a terhes lány lesz, hanem annak anyja, és siketnéma testvére is. Lazarov 2008 óta dolgozik a mozin, amit Goethe verse, A tündérkirály inspirált.
Alienation
A 14 éves Beso egy grúz faluban és hatalmas szegénységben él. Apja munkaképtelen, ezért anyja tartja el az egész családot, és ha a magántáncórákból beesik egy kis mellékes, homoszexuális bátyja is beszáll a családi kasszába. Miután testvére elszökök otthonról, Beso az egyetlen munkaképes férfivé lép elő a családban, az eddig sem gondtalan gyerekkort pedig valami sokkal szörnyűbbre kell cserélnie – a felnőttkorra. A napi betevőért folytatott harc mellett osztálytársai gúnyolódásával is meg kell küzdenie, ezért a zenéhez menekül. Rapdalokat ír, és arról álmodozik, hogy sikeres és főleg gazdag előadó lesz, aki megoldja a család összes gondját. Lasha Tskvitinidze ezzel a filmmel debütál.
I am Beso
Pawel Pawlikowski bármit rendez, azért majdnem feltétlenül tudunk rajongani. Az Idát egy krakkói irodalmi fesztiválon láttuk először tavaly ősszel, és az apácának készülő zsidó lány történetét azonnal a szívünkbe zártuk. Pawlikowski filmjének minden képkockája műalkotás, és minimum Tarkovszkij legerősebb kockáit idézi. A sírásós jelenetet nagyon nehéz elfelejteni, Agata Trzebuchowska a legszebb lengyel színésznő, akit valaha láttunk, Agata Kulesza pedig brillírozik a sokat megélt nagynéni szerepében. Az Idát hamarosan a magyar mozik is műsorra tűzik.
Ida
Mivel a dokumentumfilmes program tele van ún. emberi történetekkel, nyomorral és elnyomással, próbáltunk olyan alkotást választani, aminek a végén senkinek nem esik komoly bántódása - legalább is testileg. Happily Ever After című filmjében Tatjana Božić próbál választ találni arra, hogy miért végződött rosszul az összes eddigi kapcsolata. A válaszokat pedig az illetékesektől várja, vagyis az exeitől. Öt volt barátját keresi fel Moszkvától Hamburgig, Londontól Zágrábig, hogy megtudja, miért nem élt velük boldogan, amíg meg nem halt. Utazásaira magával viszi szenvedélyét, önkritikáját, humorát, és egy jó nagy adag gúnyt, amit ha kell, saját maga ellen használ fel.
Happily Ever After
Természetesen nagyon várjuk a magyar alkotásokat is. A Cannesban brillírozó Fehér Istent most gálavetítésen láthatják a nézők, a játékfilmes zsűri elnök Tarr Béla alkotásai közül pedig egy kisfilmet, a Prológust. A Berlinalen bemutatkozott Viharsarok a beválogatott nagyjátékfilmekkel küzd majd meg Szarajevó Szívéért, rövidfilmes kategóriában két Cannes-t megjárt alkotás, Szőcs Petra A kivégzése, és Kárpáti György Mór Provinciája mérettetik majd meg. Három dokumentumfilmünk is részt vesz a versenyben: az Ítélet Magyarországon (Hajdú Eszter), a Szerelempatak (Sós Ágnes) és a Bestence Open (Kovács Kristóf). De animáció is képviseli hazánkat: Vácz Péter Nyuszi és Őz-e a gyerekfilmes válogatást gazdagítja.
Még több magazin
magazin
Egy csapat elszánt anya közel harminc éve küzd azért, hogy a fogyatékkal élő gyermekének tisztességes lakhatást biztosítson arra az időre, amikor ő…
továbbmagazin
A vonatjegy-hamisításról szóló briliáns magyar animációs dokumentumfilm, az év legmegosztóbb testhorrorja és kedves karácsonyi mesék is érkeznek az…
továbbFriss
Nepp Józsefről és a Pannónia Filmstúdióról készül dokumentumfilm
Két magyar dokumentumfilmtervet díjaztak Zágrábban
Nepp Józsefről és a Pannónia Filmstúdióról készül dokumentumfilm
Premier előtti vetítésekkel érkezik az új magyar családi film
Cannes-i nagydíjassal folytatódik januárban a Mozinet Filmnapok
A Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.
Filmgyár podcast #23: Stratégia a magyar animáció fejlesztésére
Filmgyár podcast #19: Reformkori város díszlet épült Fóton
Filmgyár podcast #21: Filmklub hálozat
a teljes dossziéNovember 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Mi pedig szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az alkotókat és filmterveiket.
Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?
Inkubátor 9.0 – Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás
Inkubátor 9.0 – Dóczé Péter: Nyugalom megzavarására alkalmas
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dossziéOktóber 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.
Horváth Kristóf: Ez egy tiszta lappal induló fesztivál
Keményen dolgozó kisemberek a BIFF-en
A brutalistát is elhozza nekünk a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál
a teljes dosszié