Novák Erik (Nyócker!, Fekete leves) legutóbbi filmjével, a Szeretlek, mint állat!-tal már bebizonyította, hogy mesterien űzi az önboncolást. A szemüvegkamerával és gopróval felvett, végig belső nézetes, improvizatív párkapcsolati tabló főszereplője, a filmrendező Erik (Novák játssza) párhuzamos életeket él, több nővel bonyolódik afférba, a film pedig a valóság és a fikció határmezsgyéjén egyensúlyozva tárja a néző elé az arctalan főhős szerelmi ámokfutását, ezen keresztül pedig a toxikus maszkulinitás mintázatait. A Szeretlek, mint állat! az alkotók elmondása szerint olyan történettöredékeket vonultatott fel, amik nem feltétlenül Novák Erik és a többi szereplő (Wahorn Matzaa, Parti Nóra, Fátyol Hermina, Péterfy Bori, Cseh Bori, Farkas Franciska) közötti viszonyokra épültek, viszont mindannyian saját korábbi élményeiket dolgozták bele a filmbe. Ami így egy szembesítő erejű, terápiával felérő élménnyé vált arról, hogyan tehetjük tönkre a másik felet egy kapcsolatban anélkül, hogy ennek tudatában lennénk.
A be- ki- le- fel- szét- meg- át- határozottan a cinéma vérité irányába lép el, miközben a Szeretlek, mint állat! közvetlen folytatásaként is nézhető. Itt is Novák Erik az egyik főszereplő, ő azonban már közel sem az a művész, akinek a szemüvegén át 6 évvel ezelőtt képet kaptunk a poligámia toxikus oldaláról. Erik megállapodott, és ezúttal párjával, a nála jóval fiatalabb Dorkával (Csoboth Dorka) közösen készít egy szintén belső nézetes filmet, saját magukról, a kapcsolatuk döccenőiről, boldog pillanataikról, ráadásul úgy, hogy a történetüket Csoboth Dorka rendezőként fűzi össze egész estés filmmé. Ezt a filmet nézzük mi.
Olyannyira, hogy a be- ki- le- fel- szét- meg- át- konkrétan azzal indul, ahogy Dorka és Erik beállítják a kamerát és a közös projektről beszélgetnek, vagyis arról a filmről, amit már éppen nézünk. „Nem szól rólunk, nem is tudjuk meg, hogy te ki vagy, meg én ki vagyok" – fakad ki Csoboth az első jelenetben, párja pedig olyan kommentekkel terelgeti a munkálatokat, mint: „szar lesz" vagy „teljes amatőrizmus.” Sőt, azt is javasolja, hogy „legyen osztott képmező”, Csoboth Dorka, a rendező pedig ezt meg is fogadja: a hosszú első jelenetben egymás mellett látjuk őket, ahogyan mindketten egy-egy kamerát tartva beszélgetnek. Az alkotópáros az ehhez hasonló megoldásokkal bátran beleáll a sufni megoldásokba, szimpatikus lazasággal, ironikusan és önkritikusan beszélnek a filmkészítésről, na meg rendszeresen reflektálnak a zavarbaejtő kitárulkozásukra is.
Erre szükség is van, mivel a pár a legintimebb közös pillanatokat tárja a nézők elé. Csoboth és Novák kendőzetlenül mutatják meg a saját életüket, van itt szakállvágás (egy komikusan nagy ollóval), fogmosás, orrszőr-tépés, és meztelen fürdőzés egy tóban. Ja, és persze szex. Elég sok szex. Az explicit jeleneteknél a film monokrómra vált, de a házi pornófelvételekből a stilizálás ellenére is sokszor kényelmetlenül sokat lehet látni. Ezeket a bensőséges pillanatokat pedig közös agyalások szegélyezik avantgárdról, szerelemről, szakításról, a párkapcsolat lélektanáról, az alkotói folyamat gyötrelmeiről, vagy épp a rágógumi aszpartám-tartalmáról. Még a sorsfordítónak látszó „szakítsunk vagy ne” veszekedések is bekerültek a filmbe, az pedig Csoboth Dorka alkotói fegyelmét bizonyítja, hogy egy intenzív, telefonon keresztül megejtett szakítós beszélgetés közben is bekapcsolja a kamerát, hogy a saját reakcióit filmezze.
A be- ki- le- fel- szét- meg- át- különös lüktetését így a két főszereplő-alkotó veszekedéseinek és az önfeledt időszakok váltakozása adja, amit a végére szépen össze is játszanak. A játékidő utolsó 10 percét majdnem teljesen kitöltő, egyszerre bizarr és rettentő vicces szexjelenet felteszi a koronát az élményre: egy elég hosszú együttlét közepette először mély beszélgetés, majd egy veszekedés bontakozik ki, ami hamar komikussá fajul. A furcsán időzített beszélgetés során még a csillagjegyekig is eljutnak, például az Astronet és ezáltal az asztrológia haszontalansága is szóba kerül.
A párkapcsolati évődés rendre összekapcsolódik a filmkészítés kérdéseivel, így, a be- ki- le- fel- szét- meg- át- egyszerre szerelmesfilm és egy gondolatkísérlet az alkotási folyamat nehézségeiről és esetlegességéről. Csoboth Dorka pedig szépen összehozza a kettőt: a film a lezárásról, pontosabban a lezárás lehetetlenségéről szól, ami nemcsak a szerelemre, de a filmkészítésre is ugyanúgy igaz: egy filmet sem lehet befejezni, legfeljebb abbahagyni.
Csoboth filmje pont olyan élmény, mint egy szerelem, annak minden hullámvölgyével és csúcspontjával. A be- ki- le- fel- szét- meg- át- egy intenzív, látványos kilengésekkel működő, a feleket felemésztő párkapcsolat töredékeit illeszti össze, amiből egy szeretetteljes, mégis diszfunkcionális szerelem dinamikája rajzolódik ki. Egy idő után már az is kérdés a páros számára, hogy ők ketten akkor most „járnak vagy nem járnak.” De ez igazából lényegtelen: ez a két ember a rabja egymásnak, szerelmükkel pedig egymást és magukat is bántják.
Az alkotók azonban, ahogyan szinte mindent, úgy ezt is képesek viccesen tálalni: Erik szarkasztikusan kérdezi az egyik randin: „akkor ez a búcsúvacsoránk, Dorka?" Máskor pedig, amikor a lány felveti az egymástól való függés kérdését, csak annyit mond: „Ez nem függőség, ez szeretet bazmeg.” Ugyanennyire önazonosak akkor, amikor a nagy korkülönbség kerül szóba. Mint kiderül, a lány konkrétan elszámolta, hány év van kettejük között, nem 40, „csak” 31. „Nem vagyok jó matekból” – összegzi magától értetődő természetességgel, és aztán ennyiben maradnak.
A be- ki- le- fel- szét- meg- át- különleges film egy furcsa kapcsolatról, aminek keresetlenül őszinte, fésületlen jelenetei képesek érzékeltetni a szerelem komplexitását. Csoboth Dorka és Novák Erik karizmatikus jelenlétének és humorának köszönhetően végig érdekes marad a naplófilmes, agyalásokra, veszekedésekre és nyaralós videókra építő struktúra, ráadásul még a film lezárása is ötletes.
A végefőcím alatt Hundred Sins és Sisi közös dala, az Anya Mondd Meg szól, miközben a gízai piramisok előtt, a sivatagban homokot sepreget egy munkás. Ez a sepregetés ötletes szimbóluma a filmben látott kapcsolatnak. Az arab közterület-fenntartó is úgy próbálja feltakarítani a homokot, ahogyan saját magunk martalékait szoktuk egy se veled, se nélküled kapcsolat során: ez egy ambiciózus, de lehetetlen és kvázi értelmetlen küldetés. Ezt a húzást pedig a rendező a filmhez remekül passzoló stáblistával fejeli meg, amin a hangutómunkát kivéve az összes pozícióban Csoboth és Novák szerepelnek, külön-külön kiírva. Bizony, még intimitás-koordinátorokként is.
A be- ki- le- fel- szét- meg- át- a 44. Magyar Filmszemle kísérleti filmes programjában volt látható. Mozis premierről egyelőre nincs hír.