Elfogy a levegő (r.: Moldovai Katalin, 2023)
A frissen az Európai Filmdíj szűkített listájára került, az Inkubátor Program keretében készült iskolai dráma egy megtörtént eseményt dolgoz fel. 2017-ben Romániában egy irodalomtanárt azért hurcoltak meg, mert az óráján ajánlotta diákjainak Agnieszka Holland Teljes napfogyatkozás című filmjét, ami Arthur Rimbaud és Paul Verlaine kapcsolatáról szól. Az egyik szülő bepanaszolta a tanárt, amiért a homoszexualitást ábrázoló film megnézésére biztatta a gyerekeket. Moldovai Katalin ebből az alaphelyzetből építkezik, az Elfogy a levegő enyhén stilizált realizmusával és visszafogott színészi alakításaival nemcsak az oktatási rendszer problémáira, de a pedagógusi hivatás nehézségeire is felhívja a figyelmet.
A film főhőse Ana (Krasznahorkai Ágnes), aki egy kétnyelvű közegben tanít, ráadásul még igyekszik is továbblépni a klasszikus irodalom óra keretein, a műelemzés és a kulturált vita mellett fontos feladatának érzi például a tehetséggondozást. Pech, hogy épp az egyik mentoráltjának, Viktornak (Sándor Soma) az apukája jelenti fel őt, amiért ilyen filmeket ajánl a gyerekeknek. Ana kafkai helyzetbe kerül, egyre reménytelenebbül próbálja a saját igazát bizonyítani, ám ez egyfelől próbára teszi a szakmai és emberi kapcsolatait, másrészt pedig olyan, mintha egyszerűen nem érdekelne senkit az igazság tényszerű feltárása. Az Elfogy a levegő jó ritmusban fokozza Ana drámáját, az iskolai közeg pontosan olyan reakciókat ad a helyzetre, amik a poroszos oktatási rendszerbe vannak kódolva (igaz, a németországi iskolában játszódó Tanári szoba alapján az újhullámos megközelítés sem biztos, hogy célravezető).
A film nagy erőssége a hitelesség, ami többek között a példátlanul erős színészgárdának (Krasznahorkai Ágnes mellett Szász Anna, Skovrán Tünde, Tordai Tekla és Dimény Áron) köszönhető. Moldovai olyan karaktereket talált, akik sokunk iskolai emlékeiből ismerősek lehetnek, a tanárok szemei alatti táskákat nemhogy meghagyta, hanem még rájuk is erősített, a karakterek összes megszólalása a szó jó értelmében hétköznapi. Az Elfogy a levegő kérdésfelvetései jócskán túlmutatnak a konkrét eseten: a film a tanári szerep morális dilemmáiról, az oktatás megközelítésének alapvető problémáiról is szól.
Az Elfogy a levegő augusztus 29-én érkezik a Filmióra.
Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :) (r.: Schwechtje Mihály, 2018)
Schwechtje Mihály első egész estés rendezése egy osztályközösség mindennapjain keresztül mutat rá azokra a problémákra, amikkel a tinédzsereknek szembe kell nézniük a kamaszkor végén. A történet főhőse egy manga-rajongó, kívülálló lány, Eszter (Herr Szilvia), aki kortársaival kevéssé találja meg a közös hangot, az empatikus és támogató angoltanárával, Csabával (Polgár Csaba) viszont szoros mentor-mentorált kapcsolatot épít ki. Ám a tanár egy nap bejelenti, hogy elhagyja az iskolát, távozása után pedig félreérthető üzenetekkel kezdi bombázni a lányt.
A Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) Eszter és az érte plátói érzelmeket tápláló Péter (Vajda Kristóf) történetszálait váltogatja, majd szép lassan összefűzi azokat. Schwechtje a két fiatal főszereplőn, valamint az osztályközösséggel folytatott kapcsolatukon keresztül a személyes és az online zaklatás lélektanába is betekintést enged, a film közepén egy olyan nézőpontváltással, ami alapjaiban keretez újra mindent, amit addig nézőként gondoltunk.
A film ereje a hitelességében rejlik. A fiatal színészek eltúlzott gesztusok nélkül, hitelesen játszanak, különösen Vajda Kristóf érzett rá Péter enyhén szociopata, szeretetre éhes figurájára. A tinik mellett feltűnő színészek – Schell Judit, Rezes Judit, Mácsai Pál és Polgár Csaba pedig visszafogott jelenlétükkel képesek érzékeltetni a fiatalok és a fölöttük lévő generáció közötti kommunikációs és bizalmi szakadékot.
Szép csendben (r.: Nagy Zoltán, 2019)
Nagy Zoltán az Inkubátor programban készült első nagyjátékfilmje kényes témával, egy zeneiskolán belüli zaklatás eltusolt körülményeivel foglalkozik. A 18 éves Dávid (Major Erik) egy ifjúsági zenekar tehetséges szólistája. Országos versenyre készülnek, amikor csatlakozik a zenekarhoz az elsőéves Nóri (Bognár Lulu). Dávid hamarosan megsejti, hogy a 13 éves csellista lánynak viszonya van a 60 éves karmesterükkel (Máté Gábor). Őrlődve a fiatal lány és a mestere között, a fiú nyomozásba kezd, hogy kiderítse az igazságot.
A Szép csendben elsősorban a szexuális zaklatás pszichológiai, társadalmi vonzatát vizsgálja az iskolai környezeten keresztül. Hol a határ, ahonnan már nincs rendben az érintés? Hogyan lehet ezt szavakba foglalni, és mennyire nyitottan viszonyul a társadalom az ilyen ügyek kibeszéléséhez? Mit tegyen egy diák, aki ezt átélte egy tanárától, és mit tehet az a társa, aki a tanúja ennek? A film amellett érvel, hogy bármennyire nehéz és megterhelő, nem szabad elhallgatni az ilyen eseteket, azokat pedig támogatni kell, akik elő mernek állni a velük történtekkel.
Az eseményeket azonban nem a lány, hanem a fiú szemszögéből látjuk, aki a bizalmasává válik, saját felindulásból próbálja kideríteni az igazságot arról, hogy mi történ Lulu és a tanáruk között. A rendező tapintatosan bánik a témával, visszafogott színekkel, esztétikus képi kompozíciókkal mesél, miközben kerüli az elhamarkodott ítélkezést. Nem egy szörnyeteget és egy áldozatot akar bemutatni, bizonytalanságban tartja, és arra készteti a nézőt, hogy töredékes információk alapján folyamatosan felülvizsgálja az egyéni és társadalmi felelősség kérdését.
A Szép csendben elérhető a Filmión és a MAX-on.
Jövő nyár (r.: Kárpáti György Mór, 2022)
Kárpáti György Mór független produkcióban, fiatal színészhallgatókkal készült nagyjátékfilmje egy gimnazista osztály érettségi előtti nyaráról szól egy színjátszó táborban. Miközben a legtöbben átadják magukat a kamaszok szokásos nyári tevékenységeinek (biciklizés, kirándulás, ivás) és a Rómeó és Júlia előadást próbálják, a kevésbé szociális Milán (Liber Ágoston) a saját darabját készíti elő. A magába forduló fiú görbe tükröt akar állítani az osztálynak.
Milán egyedül haverját, Danit (Brezovszky Dániel György) és a tanárnő kisegítőként jelen lévő unokahugát, Annát (Bukovszky Orsolya) avatja be a tervbe, akikkel aztán leszakadnak a kiránduló osztálytól és külön úton haladnak tovább. Mindkét fiúnak tetszik a lány, aki mindkettőjük felé máshogy érez vonzalmat. A renegát kalandnak viszont az lesz a vége, hogy mindhármukat hazazavarják táborból. A film egy évvel később folytatódik, ismét a táborban járunk, de Milán már nincs a csapattal. Időközben öngyilkos lett. Az osztály megpróbál reflektálni a történtekre, Anna viszont elhatározza, hogy megvalósítja a Milán által megtervezett darabot.
A szereplőket, viszonyrendszerűket dokumentumfilmeket idéző beszélőfejes interjúkkal és közösségi médiás felvételekkel próbálja felvázolni. Kárpáti alkotása nem szokványos romantikus tinifilm vagy társadalmi célú hirdetés a kamaszok elmagányosodásról vagy az öngyilkos-hajlam időben történő felismeréséről. Elsősorban hangulatokat, nyári pillanatokat ragad meg, történetmesélésben pedig Milán lidérces darabjának szikár, minimalista eszközeihez ragaszkodik. A Jövő nyár egy furcsa átmeneti állapotot mutat meg a felnőttévállás küszöbén és egy valódi tragédia között.
A Jövő nyár elérhető a Filmión, a Cinegón és a MAX-on.
Magyarázat mindenre (r.: Reisz Gábor, 2023)
Az oktatási kérdések és a tanárok problémái mostanában az egész világ filmkészítőit foglalkoztatják, az utóbbi években feltűnően sok ilyen témájú kiváló alkotás készült (ebből ad válogatást a Cinego, ahova egy 8 filmből álló válogatást is megtekinthetünk ), a magyar mezőnyben pedig kifejezetten erős a jelenlétük: az Inkubátor programban készült el Nagy Zoltán Szép csendben című alkotása, és Moldovai Katalin Elfogy a levegője is, a kicsit korábban készült Schwechtje Mihály Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :) az iskolai zaklatás témáját dolgozza fel és ősszel érkezik a mozikba Szimler Bálint első nagyjátékfilmje, a szintén iskolai témát boncolgató Fekete pont.
Nem maradhat ki ebből a listából Reisz Gábor nagy sikereket elért harmadik játékfilmje sem, amely akár csak a Moszkva tér, szintén az érettségi időszakát dolgozza fel, de egészen más nézőpontból és teljes más hangulattal, ráadásul jelenlegi társadalmi kérdéseket is igyekszik felfejteni. A Magyarázat mindenre sikeres utat járt be, díjazták többek között a Chicagói Nemzetközi Filmfesztiválon, a francia Les Arcs Filmfesztiválon, a római Tertio Milennio Filmfesztiválon, a szlovákiai FabioFesten, a Müncheni Nemzetközi Filmfesztiválon, legutóbb pedig a 24. alkalommal rendezett wrocławi nemzetközi filmfesztivál fődíját nyerte meg, és a magyar mozikban is kiemelkedő nézőszámmal futott.
A film főhősének, a gimnazista Ábelnek az érettségire kellene készülni, de épp most ébredt rá, hogy szerelmes legjobb barátjába, Jankába. Janka jó tanuló, a vizsga miatt nem kell izgulnia, viszont ő is reménytelenül szerelmes, csak éppen a történelemtanárukba, Jakabba. Jakabnak családja van, pedagógusként próbál túlélni Magyarországon, és korábban már összetűzésbe került Ábel konzervatív apjával. A két részre szakadt társadalom feszültségei felszínre törnek, amikor Ábel történelemérettségije országos botrányba torkollik, ő pedig valahol a két oldal között áll, mindennek a kellős közepén, és még mindig szerelmes.
A Magyarázat mindenre elérhető a Cinegón.
Moszkva tér (r.: Török Ferenc, 2001)
Összeállításainkban újra és újra felbukkan Török Ferenc kultfilmje, de mit tegyünk, ha annyi nézete van. Ide is becsempészte magát, hiszen az egyik legemlékezetesebb iskolai eseményhez kötődik. Mindannyiunknak vannak egyéni emlékei az oktatásról - habitustól, osztálytól vagy tanártól függően, de az érettségi körüli időszakban mindenki olyan meghatározó élményekkel gazdagodik, amelyek egy életre beleivódnak az emlékezetébe.
A Moszkva tér című filmben 1989 tavaszán járunk, háttérben a rendszerváltás állóvize és a Nagy Imre újratemetés, de ezeknél sokkal fontosabb, hogy az osztály érettségizni készül, hogy kiszabaduljon az éppen mindenki számára változófélben lévő életbe. Petya, Kigler, Rojál és Eszter bénázik a tételekkel, belóg a fürdőbe és a házibuliba, szerelmes lesz, csalódik és hamburgert kajál csalamádéval. A Moszkva tér generációs közérzet- és kultfilm, ami nem csak elindította a Simó-osztály tagjaként végzett Török Ferenc rendezői karrierjét, hanem olyan nagyszerű színészeket is bemutatott a magyar közönségnek, mint Szabó Simon és Balla Eszter.
A Moszkva tér igazi nemzedéki közérzetfilm, így sokkal inkább a diákok szemszögéből ismerjük meg a korszakot és történetet. És éppen ezért ennek a nemzedéknek olyan meghatározó filmjévé vált, amely előtt újra és újra tiszteleg - hatalmas buli kerekedett a 10 éves évfordulón a Berlinben (fotógalériánk), a 20. születésnapját pedig néhány éve a Bem-ben, egy vetítéssel ünnepelték (videós beszámolónk).
A Moszkva tér elérhető a Filmión.