Dodin Bouffant szenvedélye
A mély humanizmusáról, a családi kapcsolatok és az emberek közötti feltétel nélküli szeretet érzékeny ábrázolásáról ismert japán rendező, Koreeda Hirokazu filmjei (például az Oscar-jelölt, Arany Pálmát nyert Bolti tolvajok vagy a tavaly két díjat is elnyerő Broker) rendszerint a cannes-i versenyben mutatkoznak be.
Az idei versenyprogramban helyet kapó, Szörnyeteg (Monster) című film békés kertvárosi környezetben játszódik, egy nagy tó mellett, ahol a város lakói – egy egyedülálló anya, aki szereti a fiát, egy tanárnő, aki törődik a diákjaival, és az ártatlan gyerekek – nyugodt életet élnek. Amikor a kisfiú, Minato furcsán kezd viselkedni, az anyja érzi, hogy valami nincs rendben. Sejti, hogy egy tanár lehet a felelős, ezért elmegy az iskolába, hogy megtudja, mi történt. A történet az anya, a tanár és a gyerek szemszögéből is kibontakozik, és fokozatosan kiderül az igazság, amely a média figyelmét is felkelti. Egy viharos reggelen a gyerekek hirtelen eltűnnek…
Monster
A Monsterrel a rendező visszatér az anyanyelvén forgatott filmekhez. Utolsó japán nyelvű filmje, a Bolti tolvajok (2018) nemzetközi sikere óta két nagyjátékfilmet készített: az angol és francia nyelvű Az igazságot (2019) és a koreai nyelvű Brokert (2022). A Monster egyik főszereplője Sakura Andō, akivel a rendező már a Bolti tolvajokban is együttműködött.
Az abszurd északi humor nagymestere, a Cannes-ban már többször díjazott Aki Kaurismäki (A remény másik oldala, Leningrad Cowboys menni Amerika) a Hulló levelek (Kuolleet lehdet / Fallen Leaves) című dráma-vígjátékkal tér vissza. A szelíd tragikomédia két magányos emberről szól, akik véletlenül találkoznak a helsinki éjszakában, és megpróbálják megtalálni első, utolsó és egyetlen szerelmüket. Kaurismäki Bresson, Ozu és Chaplin előtt tiszteleg új filmjével, és azokról a dolgokról mesél benne, amelyek egy szebb jövő felé vezethetik az emberiséget: a szeretetről, a szolidaritásról, a reményről, illetve a másik ember és a természet iránti tiszteletről.
A Helsinkiben forgatott filmet a Les feuilles mortes („Halott levelek”) című dal ihlette. A dalt „finn tangó” verzióban is feldolgozták, itt hallgatható meg. A finn tangó Kaurismäki filmjeinek gyakori eleme. A Kuolleet Lehdet Kaurismäki proletártrilógiájához (Árnyak a paradicsomban, Ariel és A gyufagyári lány) kapcsolódik. Ez a rendező ötödik filmje a cannes-i hivatalos versenyben a Gomolygó felhők (1996), A múlt nélküli ember (2002, nagydíj), a Külvárosi fények (2006) és a Kikötői történet (2011) után.
Fényes jövő
Nanni Moretti Fényes jövő (ll sol dell'avvenire) című filmje egy filmrendezőről, Giovanniról, és produceréről, Paoláról szó. Giovanni egy 1956-ban játszódó filmet készít, John Cheever Az úszó ember című regényéből ír forgatókönyvet, és egy olyan filmen gondolkodik, amelyikben sok olasz dal hallható. A főszereplőt maga a rendező, a cannes-i filmfesztiválon gyakran megforduló Nanni Moretti alakítja, az egyik szerepben pedig Anger Zsolt is felbukkan.
Michel Gondry új filmje az idén új nevet kapó Quinzaine des cinéastes (Filmkészítők Kéthete, korábban Quinzaine des réalisateurs, azaz Rendezők Kéthete) válogatásában kapott helyet. A megoldások könyve (Le Livre des solutions) szintén egy rendező történetét meséli el. Az alkotói válságba került Marc életét és karrierjét is zűrzavar jellemzi. Elviszi a stábját egy kis cévennes-i faluba, hogy itt folytassák új filmjének forgatását. Ebben a környezetben újra megszállja az ihlet, és hirtelen annyi ötlete támad, hogy elhatározza: megírja A megoldások könyvét, amelyben mindenkivel megosztja tanácsait. A filmet Michel Gondry (Egy makulátlan elme örök ragyogása) írta és rendezte, főszereplője A tűzön át, a Frantz és az Yves Saint-Laurent című filmekből is ismert, César-díjas francia sztár, Pierre Niney.