A színész-rendező elmondta, hogy a fesztivál célja mindenekelőtt az, hogy minél változatosabb filmkészítői attitűdöket és véleményeket mutasson be a közönségnek. „Ez a fesztivál valóban azokról a különböző filmes hangokról szól, melyek egy kicsit pontosabban tükrözik azt a világot, amiben élünk.” A Sundance-t 1981-ben alapító Redford hangsúlyozta, hogy bár politikai meggyőződésüktől függően az emberek kaotikusnak, vagy rendezettnek élhetik meg a jelenlegi állapotokat, ő szeretné, ha a Sundance „a különböző vélemények filmfesztiváljává és a nézetek különbözőségének ünnepévé” válhatna.

A fesztivál a Happy Endings című komédiával nyitott, Lisa Kudrow-val (Jóbarátok) a főszerepben. Geoff Gilmore fesztiváligazgató elmondta, hogy azért esett erre a filmre a választásuk, mert a modern amerikai értékek problémájával foglalkozik, mely központi témája a 120 filmből álló program számos darabjának. A Happy Endigs rendezője az a Don Roos, aki többek között a Nem ér a nemem! című vígjátékot is jegyzi.

A program az amerikai függetlenfilm mellett, a világ filmkészítéséből is csemegézik, a játékfilmek, a dokumentumfilmek és a rövidek terén egyaránt. Az alapvetően fiatalokat, a nagyvilág számára többnyire ismeretlen, első, illetve második filmeseket felvonultató listán azért akadnak érdekességek is, például Steve Buscemi (Kutyaszorítóban, Fargo, A nagy Lebowski) Lonesome Jim (Magányos Jim) című rendezése, mely a színész sorrendben harmadik nagyjátékfilmje, de az első, amelyben nem szerepel.

A World Cinema elnevezésű szekció már jóval több nagy nevet tudhat magáénak, többek között Werner Herzogot, aki sokéves hallgatás után, Grizzly Man című, amerikai gyártású dokumentumfilmjével jelentkezik. Külön szekciót kapnak a premierek, köztük Kim Ki-duk a 3-ironnal, Thomas Vinterberg (Születésnap) a Dear Wendy-vel és a szintén hosszabb szünet után felbukkanó Hal Hartley, The Girl From Monday című legfrissebb művével.

Don Roos: Happy Endings
Az American Spectrum elnevezésű versenyen kívüli blokk az elmúlt évek legnagyobb függetlenfilmes ígéreteinek alkotásait mutatja be, összesen 15-öt. Egy másik tipikus Sundance találmány a Park City at Midnight néven futó szekció, mely a szókimondóbb, brutálisabb, tabudöntögetőbb jellegű filmélményre vágyóknak szerezhet örömet, a pornó-animációtól a horroron keresztül a szürreálig. Idén összesen nyolc alkotást választottak ki a szervezők, köztük az új Winterbottom (24HourPartyPeople, Code46, Csodaország) filmmel, melynek címe 9 songs, valamint az OldBoy-jal, Park Chan-Wook rendezésében. Utóbbi két keleti haver Fruit Chan és Takashi Miike közreműködésével is jegyez egy filmet Three…extremes címen, mely közös hongkongi, dél-koreai, japán koprodukcióban készült.

A kísérletező – már-már kísérleti – filmek a Frontiers szekcióban kaptak helyet, összesen hatan, rövidfilm viszont kifejezetten sok lesz, 51 amerikai (dokuk és animációk inkluzíve) és 31 külföldi alkotás, köztük Andrea Arnold munkája, a tavalyi Mediawave-en is díjazott Wasp.