A Robert Bosch Stiftung idén is megrendezi német és kelet-európai, illetve arab országokból pályázó fiatalok számára létrehozott co-produkciós workshopját. A 18 és 35 év közötti pályázók animációs-, dokumentum-, és kisfilm terveiket mérettetik meg a több fordulóból álló eseménysorozaton. Az első fordulót január 26. és 29. között rendezték meg Berlinben, a következő fordulóra áprilisban kerül sor a goEast fesztiválon, ahol a záró ceremónián kiosztják a három kategória győztesének járó 70.000 eurót is. Grosan Cristina (olvasd el korábbi interjúnkat!) és Szederkényi Bella (olvasd el korábbi interjúnkat!) még utazásuk előtt meséltek nekünk arról, hogy mit várnak az eseménytől és hogyan készültek rá.

Grosan Cristina

Filmhu: Hogyan mutatod be magad, amikor egy workshopra jelentkezel?

Gorsan Cristina: Inkább a projektet mutatom be, mert a végcél az, hogy filmet szeretnénk csinálni. Fontos megmutatni az erős pontokat a tervben, hogy miért fontos ezt a történetet pont most elmondani, és hogy miért vagyunk mi azok, akik ezt a legjobban tudják elmondani.

cristi3
Grosan Cristina (fotó: Nyoszoli Ákos)

Filmhu: Miért pont erre a pályázatra jelentkeztél?

G. C.: Több pályázatra jelentkeztem ezzel a projekttel, mert fontos volt, hogy több fajta visszajelzést kapjunk, ráadásul szerettük volna a film különböző részeit fejleszteni. Szerencsesek vagyunk, mert az Opening című filmtervünkkel a European Short Pitch-re is bejutottunk, ahol nagyon sokat dolgoztunk a forgatókönyvön is remek konzulensekkel. A Robert Bosch Film Prize mindkét fóruma felkészíti az egész csapatot a pitchelésre. Ilyen intenzív folyamaton meg nem mentem keresztül, főleg nem co-producerrel együtt. Ez mindenkinek nagyon hasznos.

Filmhu: Milyen filmtervvel pályáztál a Robert Bosch-hoz?

G. C.: Az Opening egy olyan filmterv, ami nagyon erősen foglalkozik a nőiességgel és szexualitással, amelynek persze van egy társadalmi rétege is. Nem válaszokat kívánunk adni, hanem hangosan feltenni kérdéseket - es mivel minket erősen foglalkoztat ez a történet, arra gondoltunk, a bírálóknak is érdekes lehet. Ez egy kelet-európai sztori, de univerzális kérdéseket tesz fel.

Filmhu: Miért szeretsz részt venni workshopokon? Milyen pluszt ad a munkádhoz?

G. C.: Ha jó a koncepciója és jól van szervezve, egy workshop remekül hozzá tud járulni egy projekt fejlődéséhez. Pár hete fejeződött be a European Short Pitch pozsonyi fordulója, amelyen Gát Anna forgatókönyvíróval vettem részt. Ez egy nagyon intenzív 5 nap volt, amely során semmi mással nem foglalkoztunk, csak a filmünkkel. Egymás forgatókönyvein agyaltunk, csoportban dolgoztunk és próbáltunk kreatív visszajelzést adni a másiknak. Bár szkeptikus voltam, nagyon jól működött, hiszen mindenki azért volt ott, hogy jobb forgatókönyvet tudjon faragni abból, amije most van, ezért nyitott az észrevételek és a változtatás felé. Természetesen a workshopok olyan események, ahol rengeteg tehetséges, érdekes emberrel futsz össze, és akikkel talán majd együtt is dolgozhatsz a jövőben. Én is így találkoztam Nedeczky Dóra producerrel, vagy Lissi Muschollal, aki most a co-producerem. Úgy tűnik, jókor jártam a Sarajevo Talent Campuson!

cr csapat 300

A helyszínről jelentjük: Nedeczky Dóra (producer), Grosan Cristina (rendező), Gát Anna (forgatókönyvíró), Lissi Muschol (német koproducer)


Filmhu: Hol voltál és mit csináltál épp, amikor megtudtad, hogy bejutottál a workshopra?

G. C.: Épp hazautaztam Aradra, és mivel már nagyon vártuk az eredményt, 5 percenként néztem az emailjeimet. Mikor megérkezett, pont a határon voltam, ezért se jel, se internet, se áram nem volt a vonaton (a határon 20 percre kikapcsolnak mindent és átnézik a vonat kocsikat, fülkéket). Így a csapatból én tudtam meg utoljára, hogy bejutottunk. Ekkor "öröm üzeneteket" váltottunk, és ez nagyon szép pillanat volt, hiszen a többiek örömét láttam először.

Filmhu: Mit vársz a Bosch berlini fordulójától?

G. C.: Ugyan még előtte állok, de már most látszik, hogy erős a mezőny. Az első fordulóban a pitchelesé a főszerep. Kíváncsi vagyok, ő hogyan adják elő a filmtervüket, hiszen az mindig nagyon inspiráló.

Filmhu: Hogyan készültél erre a 3 napos eseményre?

G. C.: Előtte három napig intenzíven készültünk rá, ahol végre összejött a csapat, és átbeszéltük a tervünk minden részletét. 

Filmhu: Mit vársz az áprilisi wiesbadeni fordulótól?

G. C.: Fontos esemény. Összejön újra a csapat. Nagyon fontos lesz a csapat tagjai közötti összhang. Mindent megteszünk azért, hogy nyerjünk.



Nézz bele a Holiday at the seaside című filmjükbe!

Filmhu: Voltál már régebben is a Berlinalen? Mi a legjobb élményed a fesztivállal, vagy a várossal kapcsolatban?

G. C.: A Berlinale számomra a legkedvesebb fesztivál. Jó es változatos a program, a Talent Campus által bevonja fiatalokat is, számtalan buli van minden este, ahol összejöhet a filmszakma, egy olyan városban, aminek amúgy is minden sarkán történik valami kulturálisan érdekes dolog. Ráadásul ez az az A-kategóriás fesztivál, ahol a közönség valóban be tud jutni a vetítésekre, Cannes-al ellentétben.

Filmhu: Milyen más filmterveid, vagy jelenleg futó munkáid vannak?

G. C.: Miután hazajövök, nekiállunk vágni a BUEK projekthez forgatott szálunkat.    


Szederkényi Bella

Filmhu: Hogyan mutatod be magad, amikor egy workshopra jelentkezel?

Szederkényi Bella: Bella vagyok, rendező, és Magyarországból jöttem.
 
Filmhu: Miért pont erre a pályázatra jelentkeztél?

Sz. B.: Több helyre is jelentkeztem, mind belföldön, mind külföldön. Érdekes módon Magyarországon ez a filmtervem egyik pályázaton sem jutott tovább, míg külföldön már több ösztöndíjat és lehetőséget nyertem a projekttel. 

bella1 600
Szederkényi Bella

Filmhu: Milyen filmtervvel pályáztál a Robert Bosch-hoz?

Sz. B.: Animációs rövidfilmmel jelentkeztem, amelynek én vagyok az írója, rendezője és látványtervezője egy személyben, a címe pedig A vaddisznó.
 
Filmhu: Miért szeretsz részt venni workshopokon? Milyen pluszt ad a munkádhoz?

Sz. B.: Egy-egy workshop, szakmai fórum, pitch, vagy film marketen való részvétel mindig nagy lökést ad a projektnek, mert kénytelen vagyok összefésülni és jól kommunikálhatóvá tenni az addig elkészült anyagot, ami az anyagnak és nekem is jót tesz. Természetesen a kapcsolatok kiépítése, és a szakmai előadásokon való részvétel is rengeteget számít.
 
Filmhu: Hol voltál és mit csináltál épp, amikor megtudtad, hogy bejutottál a workshopra?

Sz. B.: Egészen pontosan a Zsivágó Café-ban voltam a vőlegényemmel és a kutyánkkal, mivel a szomszédban lévő fodrász még nem végzett az előző vendéggel - még pont volt egy sörnyi időnk.
 
Filmhu: Mit vársz a Bosch berlini fordulójától?

Sz. B.: Legfőképp a konzultációkat várom: meg fogom ragadni az alkalmat, hogy a mellénk rendelt szakemberek fejéből az összes hasznos információt, tudást, meglátást kiszippantsam.

bella berlin 300
A helyszínről jelentjük: Szederkényi Bella (rendező), Lissi Muschol (producer)

Filmhu: Hogyan készültél erre a három napos eseményre?

Sz. B.: Két hónapja voltam ugyanezzel a projekttel Berlinben - az Interfilm Festival keretein belül megtartott Script Pitch rendezvényre válogatták be a filmtervet, ami nagyon jó előszobája volt a mostani eseménynek. Az ott eltöltött egy hét alatt a német produceremmel rengeteget dolgoztunk az anyagon, többek közt a storyboard is jelentősen módosult, de a pitch-en is sokat agyaltunk.
 
Filmhu: Mit vársz az áprilisi wiesbadeni fordulótól?

Sz. B.: Reménykedem a legjobbakban :)

bella terv 600


 
Filmhu: Voltál már régebben is a Berlinalen? Mi a legjobb élményed a fesztivállal, vagy a várossal kapcsolatban?

Sz. B.: Berlin az egyik kedvenc városom, rendszeresen visszajárok ide. Kiskoromban a nagyszüleimmel vagy a szüleimmel jöttünk, barátokat látogatni, turistáskodni. Tisztán emlékszem, hogy milyen volt az Alexanderplatz önkiszolgáló éttermeiben a 7 márkás Apfelsaftot inni - literszám.

Később előfordult, hogy egy potsdami fesztiválról ugrottunk át barátokkal Berlinbe szülinapozni egy estére, de Amy Winehouse-t is itt láttam, amikor a nővéremmel kiugrottunk egy intenzív 24 órára. Két éve egy barátnőmmel töltöttünk Berlinben egy felejthetetlen hetet az Interfilm Fesztiválon, két hónapja pedig az itt élő producerem mutatta meg a város olyan zugait, amelyeket csak a helyiek ismernek.

Annyiszor voltam már Berlinben, hogy minden egyes alkalommal úgy érzem, mintha hazaérkeznék. A TV-torony látványa, és a német beszéd körülöttem hihetetlenül megnyugtat.



Nézz bele Szederkényi Bella Orsolya című animációjába!


Filmhu: Milyen más filmterveid, vagy jelenleg futó munkáid vannak?

Sz. B.: Jelenleg egy gyerekeknek szóló animációs sorozaton dolgozom, mint rendező. Ezen kívül van egy hihetetlenül izgalmas dokumentufilm-tervem, amihez nyáron forgattunk pilot filmet, most pályáztatási szakaszban van az anyag.

Mindemellett a MOME doktori iskolájának utolsó szemeszterét végzem, és a MOME animáció szakon is tanítok.

 

(Felméri Cecília filmterve is bejutott a legjobb filmtervek közé, ő azonban most román színekben pitch-csel a Robert Bosch programján. A rendezőnő a berlini Magyar Intézet által szervezett Cinema Total programjában is részt vesz Spirál című filmtervével, amelyről később kérdezzük.)