A KIX, mely egyben az idei fesztivál nyitófilmje is, egy szerteágazó utazás egy budapesti kisfiú felnövésének 12 évébe, amelynek során a randalírozó kölyökből, Sanyiból felnőttkorára közellenség lesz. Révész Bálint és Mikulán Dávid dokumentumfilmje korlelet a leszakadó és magára hagyott városi szegénységről. Révész célja, hogy vitatott témákról készítsen filmeket, különleges módszereket alkalmazva. Első egész estés dokumentumfilmje, a Nagyi projekt is hét éven át készült. Mikulán művészete a skateboarding, a punk zene, a fluxus, a videóművészet és a kísérleti zene hatására alakult.

Multidiszciplináris munkáinak fő fókusza a közterek hatása a társadalmi struktúrákra. Közös filmjük, a KIX világpremierje az Európa legrangosabbjának számító, koppenhágai CPH:DOX fesztiválon volt, majd számos nemzetközi fesztiválra válogatták be és díjazták Amerikától Tajvanig. A filmet többek között a Verzió DocLab-en is fejlesztették, gyártását az HBO Max, az ARTE Franciaország és a CNC támogatta, a Verziót követően itthon a Cirko Film forgalmazza.

Mélypont érzés

Miklós Ádám filmje, a Mélypont érzés két szerfüggő felépülésének első másfél évét mutatja be. Borókát, és Szilvesztert a budapesti Megálló Alapítvány foglalkozásain ismerjük meg. A Megálló rekreációs házát egykori szenvedélybetegek üzemeltetik és terápiás céllal innovatív módszereket alkalmaznak. Szilveszter és Boróka elindulnak az önfelfedezés rögös útján, szembesülnek szüleikkel való viharos kapcsolatukkal, miközben támogatást, megbocsátást és mindenekelőtt önelfogadást keresnek.

A Kabinnyomás című filmben Henit ismerjük meg, aki bár nagy családról álmodott, de a harmincas évei közepére magányosan él Barcelonában. Eldönti, hogy gyermeket vállal, ehhez pedig egy orosz, meleg férfit, Andrejt választja társul. A film egy intim portré az új társszülőkről és családmodelljükről. A rendező, Nagy Eszter coloristként dolgozik már több éve, számos nemzetközileg elismert magyar produkcióban, ez a film a rendezői debütálása Czira Sárával közösen.

A dán-magyar koprodukcióban készült az Az elveszett Mozi könyv, Ida Marie Gedbjerg Sørensen filmje, mely egy napló felfedezéséről szól, ami egy magyar férfi 2,158 mozi látogatását dokumentálja. A napló egy megosztott család történetévé válik, amelyet a film iránti közös szeretet tart össze. A film világpremierje idén a koppenhágai CPH:DOX fesztiválon volt, tavaly szintén részt vett a Verzió dokumentumfilm-fejlesztő workshopján, a Verzió DocLab-en.

Kabinnyomás

A magyar versenyben szerepel az Az életed nélkülem, Rubi Anna rendezésében. Rubi öt évig a TASZ videós munkatársa volt, ahol rövid dokumentumfilmek és kampányok készítésén dolgozott fogyatékossággal élő közösségekkel és aktivistákkal. Ez az érzékeny és a nézők körében nagyon várt alkotás az első egész estés dokumentumfilmje, melynek világpremierje a Szarajevói Filmfesztiválon volt, ahol elnyerte a dokumentumfilmek Emberi Jogi díját. A film a TASZ otthonápolás-perének édesanyáit és halmozottan fogyatékos gyermekeit követi. A film egyszerre beszél a gondoskodás nélkülözhetetlenségéről, a fogyatékossággal élő emberek helyzetéről és az anyai szeretet mindenhatóságáról. Rubi a 2022-es Verzió DocLab programján keresztül talált rá svéd koproducereire. Hazai streaming premierje az RTL +-on lesz.

Surányi Judit négy srácról készített filmet, akik leruccannak a Balatonra nyaralni, bulizni, mint bárki más, csak hárman kerekesszékhez vannak kötve, egyikük pedig oxigénhiánnyal született. A Nyomik tabuk nélkül, sok humorral mutatja meg a szereplők életét.

A Magyar verseny kurátorai Somlyai Fanni, Debre Zsuzsa, Dér Asia, Gyureskó Enikő, Horányi Péter és Szirony Szabolcs voltak.

A Verzió november 6-24. között kerül megrendezésre, Budapesten november 6-13. között a Toldi és a Művész mozikban, ezt követően pedig több vidéki nagyvárosban és online. A teljes filmprogram a fesztivál honlapján már elérhető.

Forrás: Verzio / Címlapkép: KIX