Az Amerikai Filmakadémia jelölőgépezete időnként felszínre dob jobbnál jobb indie-filmeket, és itt most nemcsak a tavaly agyonhypolt A család kicsi kincsé-re vagy az idei Junó-ra gondolok, hanem az egy-egy jelölést begyűjtő, háttérben csendesen meghúzódó filmekre, mint a Pieces of April 2003-ban (Patricia Clarkson, legjobb női mellékszereplő), a Junebug 2005-ben, (Amy Adams, legjobb női mellékszereplő) vagy tavaly a Half Nelson (Ryan Gosling, legjobb férfi főszereplő).

Ryan Gosling pályája során még nem követett el baklövéseket


Ryan Gosling nevét már lehetett ismerni egy-két jobban sikerült fim okán: Nick Cassavetes Szerelmünk lapjai című filmjére következett Marc Forster Maradj! című zseniális agymenése - mindkét filmben főszerepet alakított. Már ekkor lehetett sejteni, hogy egy újabb színészóriás van befutóban, mégis meglepődtem, amikor Ryan Gosling 26 éves korában a Half Nelson főszerepéért begyűjtötte első Oscar-jelölését. (Sajnos nem emlékszem melyik jelenet volt az bejátszója, én biztos ezt tettem volna be .)

Ryant azóta már megcsodálhattuk a Plasztik szerelem és a Törés főszerepében, így aztán nem csoda, hogy az idei Titanic egyik legjobban várt filmje lett Ryan Fleck első rendezése, a Fél Nelson. Ryan Fleck - jegyezzük meg ezt a nevet, biztos fog még meglepetésekkel előrukkolni. Ha a Half Nelson saját sikertörténete nem lenne elég, még az az apróság is kapcsolódik hozzá, hogy 2004-ben készült Sundance-nyertes rövidfilmjének, a Gowanus, Brooklyn-nak az ötletét valósította meg egészestés hosszban.

Közeliket fürkésző, egy pillanatra meg nem álló kézikamera

Adott egy általános iskolai tanár: dialektikát tanít egy külvárosi iskolában, megtalálja a hangot a tanítványaival, a körülményekhez képest még figyelnek is rá, néha mond nekik érdekes dolgokat, sőt van annyira jófej, hogy a borzalmasan rossz kosárlabdacsapat edzését is vállalja. Aztán jön egy nehezebb nap, és az egyik tanítványa kanalazza össze a vécében az öntudatlan tanárát. Merthogy Mr. Dunne történetesen drogfüggő is. Hoppá, kínos felütés. Különösen, hogy Mr. Dunne dialektikát oktat, és tanóráin főleg a változásról, az egymásnak feszülő ellentétekről, és a fordulópontok fontosságáról beszél tanítványainak, miközben ő maga képtelen kilépni a saját helyzetéből, hiába kel fel az új nap, Mr. Dunne ugyanott tart, nem lesz belőle új ember.

Miközben borzalmasan sablonosan hangzik amit most itt leírtam a cselekmény összefoglalásaként, a Fél Nelsonnak éppen az a legnagyobb erénye, hogy noha fekete-fehér, tanár-diák, férfi-nő kapcsolatokat boncolgat, mindezt nem az amerikai függetlenfilmektől megszokott, kissé közhelyes módon teszi, és nem esik abba a hibába sem, hogy túlságosan az extrém felé tolja el a problémafelvetéseket. Két ember története: a tanár képtelen kilépni a kábítószer világából, a diák pedig próbálná elkerülni, hogy a dílerkedésért börtönbüntetését töltő bátyja nyomdokaiba lépjen. Egymásnak feszülő ellentétek (ld. még Nelson-fogás), de nyilván eljön az a bizonyos fordulópont is, amely megváltoztatja mindkettőjük életét.

Egymásnak feszülő ellentétek (ld. még Nelson-fogás)

Az alig 26 éves Ryan Gosling természetesen remekel, rövid színészi pályája során még nem nagyon követett el baklövéseket - ismét egy szenzációs alakítással lettünk gazdagabbak. Kiváló választás volt a mindössze 17 éves, ám máris ragyogó tehetségű és villámló szemű Shareeka Epps mellé, aki már az eredeti rövidfilmben is eljátszotta ugyanezt a szerepet. (Érdekesség, hogy az eredeti rövidfilmben a nagyfilm végén feltűnő helyettesítő tanár alakította Mr. Dunne-t.) Párosukhoz társul az érzékeny filmnyelv: közeliket fürkésző, egy pillanatra meg nem álló kézikamera, 16 mm-re forgatott sötét, karcos képek a kanadai Broken Social Scene dallamaira komponálva.

A filmet a Titanic Fesztivál keretében április 10-én vetítik a Toldi Moziban, Magyarországon forgalmazza a Cornerfilm.