Nem háborús film, hanem inkább túlélési- vagy dzsungelfilm

Részletek a tavalyi müncheni ősbemutató után tartott sajtótájékoztatóról.

filmhuMit szólnak az amerikaiak hozzá, hogy ezúttal egy német mesél nekik a vietnámi háborúról?

Werner Herzog: Akik eddig látták, nem háborús filmként fogták fel, hanem inkább túlélési- vagy dzsungelfilmként. Dengler gépét rögtön az elején lelövik, ennyit mutatok a háborúból. Utána magára Denglerre az emberre fókuszálok. Ez ezért nem túl bevett szemléletmód Hollywoodban, de elfogadják.

filmhu: Könnyebb Amerikában filmet készíteni?

Werner Herzog: Filmkészítést nem lehet megúszni itt sem álmatlan éjszakák nélkül. Ez ennek a műfajnak a velejárója. Amerika amúgy tele van hihetetlen témákkal és izgalmas emberekkel. Los Angeles pedig a felszínen csillog, de alatta nagyon izgalmas és vonzó.

filmhu:  A Stroszek vagy az Aguirre óta miben változott az alkotói stílusa?

Werner Herzog: Soha nem is álltam meg. A Wild blue yonder című sci-fit a Déli-sarkon vettük fel, egyes jeleneteket, melyek egy idegen bolygón játszódnak a jég alatt vettünk fel. Oda nem engedik le egyedül az embert, mert nem találna vissza a be meneti nyíláshoz. Ez eddig ismeretlen terep volt számomra.

filmhu:  Került már ilyenkor életveszélybe?

Werner Herzog: Profi rendezőnek tartom magam. Ha az ember filmet csinál, át kell, hogy lépjen bizonyos határokat. L.A.-ben például rámlőttek egy forgatás alatt.

Filmkészítést nem lehet megúszni álmatlan éjszakák nélkül

filmhu: Forgat még valaha Németországban?

Werner Herzog: Az én otthonom az, ahol forgatok. Most például a dzsungelben. Ezeket a jeleneteket nem lehetett volna egy müncheni stúdióban felvenni. Pszichésen is kellett ez a közeg, mint nekem, mint Bale-nek. És nekem elhihetik, ebben nincs trükk, Christian tényleg mezítláb menekül a dzsungelben és a kamera követi. Én ilyen helyzetekben és helyszíneken hozom a maximumot pszichésen.

filmhu:  Azt mondják, Kinskit pisztollyal a kezében rendezte és fegyelmezte. Mi igaz ebből?

Werner Herzog: Klausnak kellett valaki, aki megfegyelmezi. Soha nem kellett ráfognom a pisztolyt, de tényleg mindig volt nálam egy pisztoly, ha vele dogoztam és tudta, ha kiugrik és otthagyja a forgatást, nem fogok habozni. A közös munkánkban mindketten elmentünk testi és pszichés határaink maximumáig. Szerettem és tiszteltem őt a kölcsönös gyilkossági tervek ellenére.

filmhu:  Mit érez, ha megbukik egy filmje?

Werner Herzog: Semmit. Az Aguirre Cannes-ban megbukott, de reméltem, hogy még lesz sikere az életemben. Aztán hat év múlva Párizsban két évig telt házak előtt ment a film.