A Forum 2006-ban indította el mára zászlóshajójává vált projektjét, a ScriptLab nevű támogatási és mentor programot, miután felismerték a fejlesztési fázis fontosságát a filmkészítés folyamatában. Bennünket is ez fogott meg leginkább, hiszen hazai viszonylatban is ez a legelhanyagoltabb stádium, és sok tekintetben ennek tudhatók be a komoly forgatókönyvi és dramaturgiai problémák, melyektől a legtöbb hazai film szenved (ha többet akarsz tudni a hazai forgatókönyv-fejlesztés problémáiról, esetleg magad is kifejtenéd a véleményed, gyere el a január 16-án, 14 órakor tartott vitafórumra).
A ScriptLab a filmötlettől a treatmentig terjedő fejlesztési szakaszra koncentrál, hiszen sok projekt itt bukik el; a kiinduló koncepció lehet kiemelkedően jó, de a sztori dramaturgiája nem használja ki a benne rejlő lehetőségeket. Onnantól pedig bukik a könyv, és nagy valószínűséggel a film is. Tehát a ScriptLab nem pusztán az íróknak hatalmas segítség, de a producereknek is, hiszen a programból kikerülő forgatókönyvekből nagyobb eséllyel készül nézőbarát, végső soron pedig sikeres film.
Bruno Pellandini, a Drehbuch Forum vezetője
Előremutat |
A ScriptLab abban a fázisban kapcsolódik be a fejlesztésbe, amikor hagyományosan az író még saját kockázatára, ingyen dolgozik. Támogatást nyújt a kiválasztott forgatókönyvírók számára, hogy azok valóban profi, szakmailag átgondolt treatmentet tehessenek le producerek, illetve finanszírozó testületek asztalára.
A kiválasztásban a tartalmukban, formájukban, dramaturgiájukban szokatlan megközelítést alkalmazó műveket is támogatják. A ScriptLab így egy valódi laboratórium, melyben a forgatókönyvírók külső nyomás, elvárások nélkül kísérletezhetnek műveik megalkotása során.
A támogatásra egyaránt jelentkezhetnek tapasztaltabb írók, de kezdők szárnypróbálgatásait is segítik a szervezők. Utóbbiak profi dramaturgok, sztori editorok segítségével egy több hónapos mentori kapcsolathoz jutnak.
A dramaturg személyét az adott mű tulajdonságaihoz, műfajához igazodva választják ki. A forgatókönyvíró és mentora három hónapon keresztül dolgozik a történet fejlesztésén. A mentor munkáját teljes egészében a Drehbuch Forum fizeti, illetve ők állják a három hónapra a 3 ezer eurós támogatást is. Ez az összeg két részletben érkezik az írók számlájára; az első fél a munka megkezdésekor, a második a treatment bemutatását követően.
Teljesen kezdő, kész forgatókönyvvel még nem rendelkező írók is kaphatnak támogatást, bár nem anyagi formában. Számukra a mentorok munkáját, illetve további egyéni képzéseket fizet a Forum.
Phil Parker zsánerszemináriuma a Drehbuch Forum szervezésében |
A beadott filmötletekből a Drehbuch Forum igazgatója, a bennünket is vendégül látó Bruno Pellandini két független szakértő segítségével választja ki a támogatásra érdemeseket. 2007-ben kilenc filmötlet treatmentté fejlesztését támogatták.
Természetesen a kreatív és innovatív munkában mindig ott rejlik a kudarc lehetősége is. A forgatókönyvíró és a mellé kijelölt dramaturg a közös munka során rájöhet, hogy az ötletben még sincs meg az a kreatív potenciál, amit a beadott egyoldalas pályázatban látni véltek. Ilyenkor jobb elismerni, hogy a történet nem való megfilmesítésre, mintsem, ahogy mondani szokták, a döglött lovat rugdossák. Ekkor a program véget ér az adott történet számára. Ilyenkor a már kifizetett támogatást nem kell visszafizetni. Amennyiben az író bármely okból nem képes együtt dolgozni a kijelölt mentorral, a Forum vezetősége dönt, hogy új dramaturgot kapjon, avagy befejezze a programban való részvételt.
A kijelölt sztori editorok a forgatókönyvírók partnerei egy szakmai és kreatív dialógus során. Feladatuk, hogy segítsék az írót a történet fejlesztésében anélkül, hogy maguk is írnának. Az íróval együttműködve megkeresik a történethez leginkább illő formát és beazonosítják a tartalommal összefüggő, illetve dramaturgiai problémákat, illetve segítenek megkeresni azok megoldásait.
2008. február 1-jén szándékaink szerint Bruno Pellandini személyesen is bemutatja az Ausztriában immár harmadik éve sikerrel működő programot a Filmszemlén tartandó Filmírás Napján.