Április 22 és 29 között 66 ázsiai filmet mutat be az udinei fesztivál (6 kínai, 9 hongkongi, 9 japán, 10 dél-koreai, 3 fülöp-szigeteki és négy thaiföldi), 26 vendéget hívott meg (rendezők, színészek, producerek). A vendégek között köszönhettük a Nikkatsu-rendezőguru Masuda Toshiót, és egyik sztárszínészét Shishido Jo-t is, de itt van Gu Chngwei, A páva című kínai film rendezője is, aki eddig operatőrként olyan sztárrendezőkkel dolgozott, mint Zhang Yi-mou, vagy akár Robert Altman. A páva című első saját filmjével pedig elegánsan írja be magát rendezőként is a filmtörténetbe: az idei Berlini filmfesztiválon Ezüst Medve díjat nyert. Indulásnak nem rossz.

Johnnie To
Még egyszer tegnap
A páva érzékenyen követi nyomon egy kínai család történetét a három gyermek nézőpontjából. Nagyon finoman, de nem észrevétlenül jelennek meg benne a filmet felölelő körülbelül húsz év politikai változásai, közben pedig három történetet látunk a család tragikus életéből. A legidősebb gyermek, Dagi szellemi fogyatékos, ezért a szülők lehetőségeikhez mérten mindent megadnak neki és elkényeztetik, természetesen a húg meg az öcs utálják. A film zseniálisan mutatja be a testvéri kapcsolat összetettségét és erejét: Például miután sokszor kicsúfolták az öcsöt az iskolában, patkánymérget vesz és éjszaka beleönti Dagi poharába. A nővérével nézik egy darabig a poharat, majd kiöntik a földre. Másnap az anya eljátssza ezt a jelenetet úgy, hogy megitatja a mérget Dagi libájával. És a képernyőn végignézzük, ahogyan a liba elpusztul. Nagyon csendes, nagyon lassú, és hihetetlenül erős ez a két jelenet (is). Fantasztikus a film hömpölygő ritmusa, bonyolult időkezelése.

Thai középszer

A Zee-Oui című horrorfilm főszereplője egy fiatal kínai beteg fiú, aki Thaiföldre megy szerencsét próbálni. A sok megaláztatás és erős köhögés (tán tödőgyulladás) arra vezet, hogy kisgyermekek szívét vágja ki és főzzön belőlük levest. Ez alapján akár izgalmas is lehetne az egyébként képi világában lenyűgöző film, de sajnos tele van indokolatlan jelenetekkel és rengeteg közhellyel. Szintén felejthető, viszont nagyon szórakoztató az a Pattaya Maniac című thai szerelmi vígjáték, melyben egy dagi fiú szerelmes lesz a gyönyörű prostituáltba, az viszontszereti őt, de kell nekik három millió. Yuthlert Sippapak rendező tavaly már belopta magát az udinei éjszakai közönség szívébe Buppha Ratrae – Az éjszaka virága című felejthetetlen horrorvígjátékával. Szokásához híven ez a film is tele volt filmes és mindenfajta idézettel, önmagát is idézőjelbe téve szigorúan nem művészi, csakis szórakoztató célzattal.

Nikkatsu rulez

Külön helyszínen vetíti a fesztivál azt a retrospektív válogatást, amelyet a japán Nikkatsu stúdió yakuza és western filmjeiből állítottak össze. „Nincsenek határok, nincsenek korlátok: A Nikkatsu stúdió világa” címmel fut a 16 filmet bemutató sorozat, olyan kult-címekkel, mint a Lady Snowblood, a Black Tight Killers, vagy a Colt is my passport és még sorolhatnánk. Ez utóbbi westerntől és némi noir-tól ihletett gengszterfilm. A főszereplő  bérgyilkos dolga kinyírni a rivális yakuza-klán fejét. A profi gyilkosnak ez nem nagy feladat, ám hiba csúszik a menekülési útvonalba, túl gyorsak a riválisok. Elindul egy lassú menekülés, és ennek során társával szoros testvéri kapcsolatba kerül. Végül természetesen mindenkit kinyir, akit kell. Bár a történet egyszerűnek hangzik, a film nem az. Rengeteg apró finomság teszi bonyolulttá a karaktereket, különös tekintettel a Shishido Jo által játszott bérgyilkosra, aki ebben a filmben is zseniálisan játszik.

Hongkong

A Nikkatsu-válogatásból
Lady Snowblood
Már-már hagyomány az, hogy minden évben szerepel egy film Udinében Johnnie To-tól, aki európai sikereit az udinei fesztiválhoz köti. Talán egyfajta tiszteletadás volt részéről ez a film a fesztiválnak, hisz az itteni főtéren játszódott néhány része, ezért bizony az udinei közönségnek lehet, hogy megérte. Egy nagyon egyszerű, és unalmas vígjáték volt terítéken tőle Még egyszer tegnap (Yesterday once more) címmel, amit még az isteni Andy Lau sem tudott elég izgalmassá tenni. A történet egy tolvaj házaspárról szól, akik gimnazista koruk óta közösen rabolnak, elváltak, de még szeretik egymást, aztán egy új munka megint összehozza őket, de csak mert találkozni akarnak, a meló annyira nem is érdekes.

Érdekesség, hogy a fesztivál műsorában szerepel az Egy éjszaka Mongkokban című hongkongi film, amelyet a magyar közönség már láthatott a Titanic filmfesztiválon, és nemcsak Budapesten, de Udinében is sikert aratott. A fesztivál tematikus napja a szerdai horror-nap, melyet legközelebb részletezünk.