A szép számban megjelent érdeklődők számára Kiss Enikő, a hazai MEDIA Desk iroda vezetője foglalta össze, milyen uniós pénzekért pályázhatnak azok a filmes cégek, amelyek egy vagy több filmtervet próbálnak 2006 folyamán megvalósítani. Bevezetőjéből megtudhatták a jelenlévők, hogy az új MEDIA program – amely 2007-től lép érvénybe, és 2013-ig tart – javasolt költségvetése a duplája a jövőre befejeződő MEDIA Plus program félmilliárd eurós büdzséjének. A program tartalmi elemeit elfogadták az érintett országok képviselői, a költségvetés viszont a teljes EU büdzsé függvénye.
Az alapvető célkitűzések maradtak: a terjesztés hatásfokának javítása, magyarán, hogy minél több nézőhöz jussanak el az egyes európai produkciók; a kereskedelmi eredmények javítása, illetve a kulturális sokszínűség fenntartása. A program prioritásai: a digitális technika elterjedése, illetve a filmmel foglalkozó kis- és középvállalkozások megerősítése.
A pályázókkal január 1-től egy új testület tartja a kapcsolatot. A pályázatokkal kapcsolatos mindennemű kommunikációt az Education, Audiovisual and Cultural Executive Agency hangzatos névre hallgató, röviden csak Ügynökségnek becézett irodával kell bonyolítania az aspiránsoknak.
A november 12-én kiírt pályázatok gyártás-előkészítésre vonatkoznak, azaz a forgatás előtti összes költség (forgatókönyv-fejlesztés, átírás, rendezői, operatőri koncepció, helyszín-keresés, casting, stb.) fedezésére lehet felhasználni. Megkötés, hogy a MEDIA csak a költségek 50%-át állja.
Egyedi támogatás az új tehetségeknek, csomagtervek a tapasztalt cégeknek
Pályázni háromféle módon lehet. A New Talent (új tehetség) pályázat az elmúlt három évben MEDIA képzésben forgatókönyv vagy rendezői szinten részt vett filmterveket támogatja. Az egyedi projekteket támogató pályázatra kisebb cégek jelentkezhetnek, melyek egyelőre mindössze egy filmtervet szeretnének megvalósítani. A slate funding (csomagtervek) kiírás pedig olyan nagyobb cégeknek szól, amelyek nemzetközi gyártási tapasztalattal bírnak, és kellő pénzügyi és technikai kapacitásuk van egyszerre több filmes projekt megvalósításához. Fontos tudni, hogy egy cég egy évben csak egyféle gyártás-előkészítési támogatásra pályázhat, tehát gondosan mérlegelni kell, melyikre lehet jogosult az adott produkció.
A New Talent és az egyedi projekt támogatás 10 ezer eurótól 80 ezerig terjedhet, utóbbi összeget kizárólag animációs filmeknek ítélik oda, nagyjátékfilm előkészítéséhez legfeljebb 50 ezer eurót folyósít a MEDIA. Fontos hangsúlyozni, hogy a megítélt összeg az előkészítési költségek legfeljebb felét teheti ki. Az egyedi projekt támogatás megítélését jövőre két körben döntik el, azaz „félidőben” egyszer az adott keret felét szétosztják az addig beérkezett pályázatok között.
A csomagtervekre adható keretet szintén két körben osztja szét a MEDIA. A csomagterv pályázatnak kettő fajtája van, attól függően, hogy a pályázó cég hány produkciót készít elő egyszerre. Az első esetében az igényelhető pénzmennyiséget 3-6 egyszerre fejlesztett film, a másik támogatási formában pedig 3-10 filmterv előkészítésére lehet igényelni. Első esetben 60-tól 90 ezer euróig terjed az igényelhető összeg, a második esetben 100 és 150 ezer eurós az összeghatár. Természetesen a csomagterv támogatások is az előkészítési költségek legfeljebb 50%-át fedezik.
Az elbírálásnál komoly szempont a pályázó cég track record-ja, azaz az előzetes tapasztalatok. Csak független cégek pályázhatnak, ami azt jelenti, hogy műsorszóró vállalatok nem lehetnek tulajdonosi viszonyban a céggel, illetve a cég nincs ráutalva egyetlen műsorszóró vállalatra sem (pl. nem egyetlen tévétársaság vásárolja meg az összes produkcióját). A csomagterv támogatásra mindemellett csak olyan cégek pályázhatnak, amelyeknek van nemzetközi forgalmazási tapasztalatuk.
Pályázni egy legalább 50 perc hosszúságú játékfilmmel lehet, illetve legalább 25 perces kreatív dokumentumfilmmel. (Hogy mitől kreatív egy dokumentumfilm? Ha nem pusztán a valóságot képezi le, de a forgatókönyvíró és/vagy rendező sajátos víziójával gazdagítva mutatja be a tényeket.) Pályázhatnak animációs filmtervek is, melyek hosszúsága a New Talent esetében minimum 13, míg a többi esetben legalább 24 perc kell, hogy legyen. Külön kategória mindemellett a multimédiás projekt, amely lehet többek között online animációs sorozat, esetleg kalandjáték, vagy interaktív narratív technikákra épülő produkció.
A New Talent pályázat leadási határideje 2006. február 15. Döntés májusban, de az összes pályázatra igaz, hogy igény szerint, ha közben az előkészítés megkezdődött, a költségeket a beadástól számítva utólag is el lehet számolni a támogatás kontójára – amennyiben persze az illető cég nyer. Lényeges, hogy az ilyen irányú igényt előre jelezni kell a pályázatban. Az egyedi projektekre és csomagtervre tehát két külön körben lehet pályázni (vagy az egyikre, vagy a másikra, mindkét körben nem lehet indulni), az első határideje február 28., míg a másodiké május 31. Eredmény az első körben júniusban, a második körben pedig októberre várható. Érdemes az első körben pályázni, ugyanis akkor a tapasztalatok szerint kevesebben adják be a pályázataikat, vagyis nagyobb az esély a támogatásra, hiszen ugyanakkora összeget kevesebb pályázó közt osztanak szét.
Szigorú, de igazságos rendszer
A bírálást független szakértők végzik, akik pontokat adnak a beadott projektekre különböző szempontok szerint (az elbírálás szempontjaira vonatkozó leírás letölthető a honi MEDIA Desk iroda honlapjáról). Az elért pontok alapján rangsort állítanak fel, és a rendelkezésre álló összeg erejéig a sorban előbb álló filmtervek megkapják a támogatást.
A döntést alapvetően befolyásoló kritériumok közül a leglényegesebb, hogy teljes-e a leadott pályázat. Ha bármi hiányzik a szükséges dokumentumok közül, a pályázatot automatikusan kizárják. Lényeges továbbá, hogy megfelel-e a filmterv a pályázat elvárásainak. Nagy súllyal nyom a latban a leadott előkészítési (tehát nem gyártási!) költségvetés pontossága és valószerűsége is. Az elbírálást befolyásolja a pályázó cég alkalmassága a filmgyártásra, illetve, hogy elegendő saját anyagi erővel rendelkezik-e. Igen lényeges a gyártás-előkészítési, illetve a pénzügyi, marketing és forgalmazási stratégiák realitása és profizmusa. Nem elhanyagolható szempont: csakis európai piacra szánt, nemzetközi forgalmazásban eséllyel induló filmterveket támogat az EU.
Tudni kell továbbá, hogy a MEDIA nem egyszerű támogatást folyósít. Mivel legfőbb célja a folyamatos filmgyártás biztosítása, nyertes pályázat esetén a megítélt pénzösszeget a film gyártásának befejezéséig vissza kell utalni arra a számlára, amelyre az összeg eredetileg érkezett. Ugyanezt a pénzt a gyártás befejezése után hat hónapon belül újra be kell fektetni egy következő filmterv gyártás-előkészítésébe, és csakis ekkor válik vissza nem térítendő támogatássá az összeg. Nagyon lényeges továbbá, hogy a gyártás-előkészítésre szánt összeg másik felének (matching funds) valóban meg kell lennie, és ezt a MEDIA komolyan ellenőrzi is. Előnyt élveznek a koprodukcióban készülő filmtervek, a MEDIA Plus program célkitűzéseinek megfelelően.
Ahogy mondani szokták, szigorú, de igazságos módon osztja tehát az EU a pénzt a filmekre is. Érdemes mindemellett ezekre a pénzekre pályázni, hiszen ha valaki komolyan gondolja a filmkészítést, akkor úgysem egyetlen projektre tervez.
A pályázathoz szükséges összes formanyomtatvány letölthető a magyar MEDIA Desk honlapról. (www.mediadesk.hu) A magyar iroda munkatársai készséggel állnak mindazok rendelkezésére, akik pályázni szeretnének a MEDIA gyártás-előkészítésre szánt támogatásaira.