Nem véletlenül választották a 60. Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmjének a My Blueberry Nights-ot. Közönségre-rajongókra számító, szórakoztató, zenés szerelmi történet és road movie nemzetközi sztárokkal, ugyanakkor esztétizált művészfilm gyönyörű képekkel és jó adag nosztalgiával, egzotikummal. Ez (lenne) ma a fővonal.

És mindez a nyugati fesztiválok keleti sztárrendezőjének neve alatt. Derek Elley (Variety) szerint Wong Kar Wai az egyetlen ázsiai rendező, aki sikeres filmkészítő és egyben stílusikon. Filmjeit eleve multikulturalitás, művészi eklekticizmus jellemzi. A Blueberry az első angol nyelvű, az USA-ban forgatott munkája, mégis idézi a Szerelemre hangolva és a 2046 képeit. Olyan ez a filmje is, mint a hong-kongiak: meghatározók benne a színek, a zene, a kosztümök és a metafizikai sejtelmesség.

A már megjelent kritikák alapján azt lehet állítani, hogy nem ártott Wong filmjének a nagyobb költségvetés, az amerikai produkció, a sztárok. Patrick Frater (Variety) szerint ugyanolyan szépen komponáltak az esti fényekkel színesített képek, mint az előzőkben, az izgalmas nézésirányok továbbra is meghatározó módon jellemzők Wong stílusára.

A film két főszereplője Jude Law és Norah Jones, de Natalie Portman és Rachel Weisz is elmehettek Cannes-ba lefotóztatni magukat a vörös szőnyegen. A Le Monde cikkírója kiemeli, hogy Wong színésznőt faragott Norah Jonesból, nem az énekesi kvalitásaira támaszkodva. A Grammy-díjas zenész színileckéket vett, és sok segítséget kapott a rendezőtől is.

Esztétizáló művészfilm gyönyörű képekkel és jó adag nosztalgiával

A filmben minden külső felhajtás ellenére nem a sztori a lényeg, hanem a kissé melankolikus hangulat, az elszigetelődés esztétizált lebegtetése a formanyelv által. A Blueberryt csak 2007 november 28-án mutatják be a nagyközönségnek Franciaországban, de már nem csupán a Cannes-i eseményekről tudósító újságok írtak a filmről. Idézik, fordítják egymásnak a cikkeket, írják a hozzászólásokat a rajongók is az internetes fórumokon, és ők biztosak abban, hogy ez is kultuszfilmmé fog válni. A legtöbbet idézett kép a csókjelenetből való, amikor az alvó Norah Jones ajkáról a Jude Law alakította fickó „lecsókolja” a fagyit.

Wong Kar Wai Bueberry-je nem csak egy reprezentatív nyitófilm, de része a versenyprogramnak is. Van egy-két rosszmájú kritikus, aki megjegyzi, hogy nem ez Wong várt fő műve, és csupa cukor, krém a desszerten belül is, meg hogy szerintük kicsit sok a lírai kísérőszöveg; mások viszont a fődíjra is esélyesnek tartják. Wongot már többször kiemelték Cannes-ban – 1989-ben rendezői díjjal, 2006-ban zsűrielnöki megbízatásával.