Lichter Péter legalább annyira termékeny író, mint filmrendező. Ontja magából a zseniálisabbnál zseniálisabb kísérleti filmeket, melyek aztán szemérmetlen módon hódítják meg a világ fesztiváljait, miközben avantgárd formájuk miatt itthon kevés figyelmet kapnak. Pedig milyen lehengerlő a 35 mm-es filmtekercsek átfestésével, karcolásával vagy épp földalatti rohasztásával kreált, pszichedelikus Shakespeare-adaptáció, a The Rub, vagy a hasonló módon létrehozott A horror filozófiája a Rémálom az Elm utcában első két részének felhasználásával (mindkettő Máté Bori társrendezésében készült). És akkor még a számos kisfilmjéről nem is beszéltem, azokat meg lehet nézni itt.

A szuper low-budget kísérleti filmek mellett Lichter nagyon sokat publikál. Az elmúlt öt évben hét könyve jelent meg, amiből 2021-re kettő is jutott: év végén mutatják be első fikciós regényét, a Kubrick-akciót, addig viszont már a kezünkben foghatjuk az 52 hátborzongató film című kiadványt, mely a 2018-ban megjelent 52 kultfilm folytatása (amit idén szintén újranyomtak új borítóval).

Alfred Hitchcock: Psycho

A július 19-én megjelent 52 hátborzongató filmben ugyanúgy nem korlátozta magát az író, mint a korábbi kötetében: nemcsak a horrorfilmeket veszi górcső alá, hanem kitágítja a nézőpontot, és – ahogy fogalmaz – „a hátborzongatás fogalmát a lehető legtágabb értelemben használom, ezért olyan filmekről is tudtam írni, amelyek inkább a szerzői filmes vagy az avantgárd kategóriába sorolhatók, vagyis amelyek ledobják magukról a hagyományos műfaji skatulyákat, mégis valamiféle hátborzongató érzést keltenek.”

Ne gondoljuk, hogy ez egy újabb “x film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz” kötet lesz, az 52 hátborzongató film sokkal személyesebb, informatívabb és szórakoztatóbb, nem utolsó sorban sugárzik a szövegekről, hogy az író mennyire csodálja ezeket a filmeket. Ugyanúgy felejtsük el a tudományosságot is, legalábbis ami a szövegek stílusát illeti, mert a filmszakon végzett Lichter nagyon közérthető módon, mégis rengeteg izgalmas filmszakmai információval alkotta meg a szövegeit, mellőzve a kanonizálást és a filmtörténet nagyívű bemutatását.

Ez már csak azért sem sikerülhetett volna, mert az amerikai, angol és francia filmek mellett találunk a könyvben olasz, kanadai, ausztrál, spanyol, osztrák és izlandi darabokat is. Abszolút személyes válogatás, ami az író filmes érdeklődését tükrözi, amik inspirálták a saját munkásságát, ettől is válnak a szövegek olyan intimmé.

Lichter Péter / Fotó: Máté Bori

A kötetben kronologikusan olvashatunk filmekről: az 1928-as Az Usher-ház bukásától kezdve egészen a Magyarországon forgatott Fehér éjszakákig (2018) találunk miniesszéket paranoiathrillerekről, testhorrorokról, zombifilmekről, sci-fikről, börtönfilmekről és kísérleti filmekről.

A moviegore-ok (azaz a horrorfilm rajongók) élvezhetik többek közt A testrablók támadása, a Psycho, a Nővérek, a Ne nézz vissza, a Magánbeszélgetés, a Maraton életre-halálra, az eXistenZ - Az élet játék, az Elefánt, a Nem vénnek való vidék, a Take Shelter, vagy az Egy Szent szarvas meggyilkolása című filmekről írt szövegeket, hogy a műfajok szélesebb skáláját említsem.

Hogy mennyire az író preferenciáját tükrözi a könyv, mi sem is bizonyítja jobban, mint hogy két kísérleti rövidfilmet (The Act of Seeing with One’s Own Eyes, Outer Space) és egy kultsorozat harmadik évadát (Twin Peaks) is beválogatta, amik formájuknál fogva kicsit kilógnak a sorból.

Ari Aster: Fehér éjszakák

 A szövegekben gyakran vannak személyes, önéletrajzi utalások: például gimis korában hogy találkozott az adott filmmel, vagy a filmhez kapcsolódó Poe-novellával, mi volt a korai VHS élménye, miért csodálja az adott film vágástechnikáját, vagy épp hogy maradt ki a gyerekkorából az adott slágerfilm. A személyes kommentek mellett a rendezők életművének és az adott időszak kontextusában is vizsgálja a filmeket, ahogy szóba kerülnek a forgatási és forgalmazási körülmények, de okosabbak lehetünk az ausztrál filmgyártással kapcsolatban is.

Ez persze azt is magával vonja, hogy a szövegek néhol szpoileresek, bár Lichter próbál a legkevésbé explicit lenni a filmek csattanóját illetően, már ahol lehet, vagy ami nem köztudott, mint például a Psycho csavarja.

A lendületes és izgalmas szövegeket olvasva egyből megjön az ember kedve meg- vagy újranézni a filmeket, a horrorrajongóknak pedig egyenesen elengedhetetlen a gyűjteményükből az 52 hátborzongató film. Ha pedig szeretnéd megnyerni a könyvet, válaszolj helyesen alábbi kérdésünkre:

Melyik horrorfilmet nem Magyarországon forgatták?

1. Vaksötét

2. Tűnj el!

3. Fehér éjszakák

A helyes válaszokat augusztus 8-ig várjuk a filmhu@forum.film.hu email címre.