Filmhu: Hogyan született az Isaura háza című filmterved ötlete?
Fliegauf Bence: Mint mindenki más, természetesen én is alien vagyok. Ez tehát egy nagyon személyes könyv. Régóta érdekel a Fermi-paradoxon, szép lenne egyszer méltón feldolgozni ezt a gondolatkört. Volt egy filmtervem, Parázsló féreglyuk volt a címe. Ez a film allgórikusan, sok szimbólummal és narrativa nélkül járta volna körül ezt a kérdést. A Filmalap egyik fő célkitűzése az, hogy érvényes, mai történet mesélő filmekkel visszacsábítsák az embereket a moziba. Ez szép törekvés, drukkolok, és nézőként nagyon várom ezeket a filmeket. Alkotóként azonban a Parázsló féreglyuk érdekelt akkor elsősorban, ami mélyen kísérleti film. A Filmalapban szerették és tisztelték, de csak a költségvetés 10 százalékát tudták volna biztositani, ami semmire sem elég. Úgyhogy már lemondtam róla, de még a lemondás előtt beadtuk a Berlinale Residency programjába. Meghívták, és ezzel felébresztették ezt a filmet. A Residency-n az eredeti ötlet fokozatosan játékfilmmé formálódott bennem. A szervezők Antonio Piazzát osztottak mellém (nézd meg Salvo című filmje trailerét itt) konzultánsnak. Antonio egy kedves olasz alien, hamar megértettük egymást.
Filmhu: Mesélj erről a munkafolyamatról! Miért hasznos egy rendező számára egy ilyen forgatókönyv-fejlesztési program?
F.B.: Azt nem tudom, hogy általában miért. Nekem az volt a jó benne, hogy miközben körbesétáltuk a Tiergartent, és aztán körbeeveztük a Gemenci Nemzeti Parkot, kialakult egy teljesen új filmterv. Főleg a gemenci feljesztés volt kalandos. Ott nagyon szép dolgok születtek. Antonio, én és a többiek a Nagy Duna egy apró homokszigetén ültünk, és okoskodtunk a filmről. Eközben a fiam egy macsétával csapkodott egy kiszárardt uszadék fát. Mire elkészültünk a sztorival, ő elkészült a szoborral. Sajnos nem tudtuk elhozni, mert nagyobb volt, mint a csónakunk.
Fliegauf Bence a Berlinalén 2012-ben (Foto: AP/SITA)
Filmhu: Mesélj egy kicsit a történetről! Honnan a cím?
F.B.: A főszereplő lányt Isaurának hívják, a film jórészt az ő házában játszódik. Például ott szerelmeskedik az aliennel. A treatmentent szándékosan úgy írtam meg, hogy bármilyen országra adaptálható legyen. Nem hogy a helyszíneket, de a országot, és a forgatás nyelvét sem döntöttük még el. A történet nagy forróságban játszódik, egy gyönyörű természeti tájban, egy nyomorgó faluban. Sok ilyen hely van. Nekem valamiért egyre többször jut eszembe Amazónia. 1.4 millió különböző fajt számláltak meg ott eddig, és még nem értek a végére. Izgalmas hely.
Filmhu: Mit vársz a Berlinale koprodukciós fórumától?
F.B.: Nehéz nekem most erre koncentrálnom, mert ez a film valószínűleg 2-3 év múlva fog csak megvalósulni, akkor kezdődhet el forgatás, és most még más filmen dolgozom. Jelenleg éppen a Hímpor munkacímű filmhez válogatunk szereplőket Pécsen. Ez a filmtervem a Filmalapnál forgatókönyv-fejlesztési támogatást nyert, most lépünk majd át a gyártási fázisba. Ha minden igaz, júniusban kezdjük a forgatást.
Filmhu: Mi zajlik egy ilyen eseményen, mint a koprodukciós fórum?
F.B.: A Berlinale koprodukciós fóruma úgy épül fel, hogy a szervezők elküldik a filmtervekről szóló katalógust a producereknek, akik abból kiválasztják, hogy melyik terv érdekli őket, és kikkel szeretnének személyesen is találkozni. Két napig, reggeltől estig fogjuk mondani majd ugyanazokat a válaszokat ugyanazokra a kérdésekre, és közben új kapcsolatok alakulnak. Mindig így kezdődik.
Fliegauf Bence, Mécs Mónika, Mesterházy Ernő, Rohonyi Gábor és Muhi András (balról jobbra) a Berlinale koprodukciós fórumán (forrás: Facebook)
Mécs Mónika - Rohonyi Gábor
Filmhu: Hogyan született az ötlet, hogy filmet készítsetek a köztudatban leányfalui gázolásként elhíresült tragikus esetről?
M.M. és R.G.: Az ötletet Rohonyi Gábor hozta és személyes érintettség ihlette. "Leányfalun lakom, ismerem a szülőket, nem lehet elmenni egy ilyen történet mellett, ha az élet összehoz vele. A gyerekek édesapjával beszélgetve született a film gondolata és hamar bizonyossá vált, hogy meg akar születni.”
Filmhu: Miért fontos, hogy mindkét oldalt bemutassátok?
M.M. és R.G.: A gondolat, hogy mindkét oldalt bemutassuk onnan jött, hogy rájöttünk, bármelyikünk kerülhet egy pillanat töredéke alatt bármelyik oldalra. Hiszen sokunkkal megtörtént már, hogy majdnem elütötünk valakit, vagy hogy majdnem elütöttek minket. A gondolat, hogy két szálon futassuk az eseményeket, innen ered. Az ír és a magyar szál egyenrangú lesz a filmben. Nagyon fontos számunkra a történet megfilmesítésekor az obijektív, elfogulatlan szemszög megtartása. Minél több igazságot szeretnénk feltárni mindkét oldalon, ennek a nagyon bonyolult és önmagán messze túlmutató történetnek a megelevenítésével. Mi nem ítélkezünk. Ítéljen a néző, miután megütköztette a saját előítéleteit a film valóságával.
Filmhu: Mi az oka annak, hogy ketten jegyzitek rendezőként a filmtervet?
M.M. és R.G.: Többféle dualitás is van ebben a filmben. Két testvér lelte halálát a balesetben, két férfi és általuk két család élete változott meg a baleset pillanatában. A ginkgó fa levele (ilyen fát ültetett a család a baleset helyszínére a gyerekek emlékére), olyan mintha iker levél lenne, kettős forma. A filmnek két rendezője, két forgatókönyvírója (Dési András György és Móray Gábor), két producere van (Mesterházy Ernő és Muhi András), és két nyelven beszél. Úgy éreztük, hogy ezt a kétpólusú történetet együttes erővel tudjuk majd hitelesen filmre vinni.
Filmhu: Mécs Mónika nevét eddig producerként ismertük, most azonban rendezőként szerepelsz. Mesélj erről!
M.M.: A filmkészítés kreatív része mindig is vonzott. A produceri munkám sem vegytisztán csak a pénzügyi felügyeletben, vagy a források összerakásában merül ki. Sok esetben alkotótársként tevékenykedtem a filmek megszületésénél. Sokszor már a forgatókönyv fejlesztésében is részt vettem, de ha nem is folytam bele mindig az alkotói folyamatokba, ott álltam a rendező mögött biztosítva a feltételeket.
Muhi András, Mécs Mónika és Rohonyi Gábor a Berlinalen (forrás: Facebook)
Filmhu: A forgatókönyvet Dési-Móray alkotópáros (olvasd el velük készült interjúnkat is!) írja. Ők hogyan és miért kerültek bele a projektbe? Miként segíti az alkotói folyamatot, hogy más írja a könyvet?
M.M. és R.G.: Sok ötletünk volt, amit jobbnak láttunk megosztani profi forgatókönyvírókkal. Fontosnak tartottuk a közös gondolkodást. Velük és Muhi András producerrel kiegészülve egy olyan, műhelyként dolgozó alkotói gárda jött össze, akikkel együtt gondolkodva találtuk ki és alkottuk meg a karaktereket, a könyv szerkezetét és a benne szereplő események sorát, hiszen a filmünk nem követi szolgaian a valós történéseket, hanem ezeken alapuló, de jelentős részben általunk felépített fikció.
Filmhu: Mi játszik majd leginkább hangsúlyos szerepet a filmben? A családok kálváriája és a két, szemben álló férfi sora, vagy az évekig elhúzódó jogi procedúra és a médiaháború?
M.M. és R.G.: Mindhárom elem fontos lesz a filmben. A bűn és bűnhődés kérdésköre, a felelőségvállalás, a bűntudat, harag, düh, gyűlölet és ezek különféle stációi, amiken mindkét család tagjai keresztül mennek. Életbevágó kérdés, hogy a baleset után ki hogyan képes tovább élni. Aki átélte, túl teheti-e magát valaha ezen a tragedián, és ha igen, akkor hogyan. Meddig cipeljük tetteink következményeit vagy a lelkünkben háborgó gyülöletet? Örökké, vagy van egy pillanat ami elhozza a megbékélést és a feloldozást?
A koprodukciós fórum megbeszélései (forrás: Berlinale)
Filmhu: Milyen koprodukciós lehetőségek vannak kilátásban? Hogyan állna össze a film költségvetése?
M.M. és R.G.: Ez már produceri kérdés. Mivel a film kb. 40%-a Írországban forog, be kell vonnunk ír koproducereket (ír helyszínek, szinészek, stáb miatt). Természetesen szívesen látunk más nemzetiségű beszállókat is. Egyelőre csak tervezett költségvetésünk van, hiszen az ír részről keveset tudunk. 1.8 millió Euró a tervezett költségvetés.
Filmhu: Mit vártok a Berlinale koprodukciós fórumától? Miért fontos a produkció számára, hogy ott lehettek?
M.M. és R.G.: A Berlinale koprodukciós market szervezi meg a találkozókat. Reményeink szerint itt találkozhatunk olyan producerekkel, akik érdeklődnek a filmtervünk és az együttműködés iránt. Szeretnénk európai filmet készíteni.
Filmhu: Mikor kezdődhet meg a forgatás a terveitek szerint?
M.M. és R.G.: Leghamarabb ősszel, de nehéz ezt megjósolni. A Berlinale után többet fogunk tudni, hiszen kiderül mekkora külföldről az érdeklődés.