A Magyar Hangmérnökök Társasága (H.A.E.S.) nyílt levelet adott ki, melyben kifogásolják a Szemle vetítéseinek színvonalát, képi-hangi problémáit. Ugyanezen tapasztalataikról számoltak be egyénileg a Társaság különböző tagjai is.
Ezekre reagál most Berkes Zoltán hangmérnök, a H.A.E.S. rendes tagja, a Cinemax Kft ügyvezető igazgatója:
Kedves Érdekeltek !
Látszólag (most éppen) nem vagyunk közvetlenül érintve ebben a Nyílt
Levélben, de engedtessék meg nekem egy-két megjegyzés.
Az utolsó 4 héten napi kapcsolatban voltunk-vagyunk a Szemle szervezőivel,
akiknek egyik feladata a vetítendő alkotásokkal kapcsolatos (vetítésre
vonatkozó) információs anyagainak az eljuttatása a kiszolgáló személyzethez
és a Szemlét segítő -bonyolító technikai emberekhez (gépészek, műszaki
emberek, stb.)
Vagy elhiszitek, vagy nem, de a Szemle előtti napon (hétfő) még a vetítendő
alkotások majd felénél nem volt teljes az információs anyag, amiből
felelősséggel kellene dolgozzunk.
Szinte SEHOL nincs említve, hogy pl. a kétsávos hang anyag egyben Lt-Rt
lenne, ami műszakilag azt jelenti, hogy a gépész elvileg NEM TEHETI meg,
hogy ezt ProLogic rendszerben közvetíti a ezt nézőknek, mert ez már szinte
alkotói bevatkozás lenne mondjuk egy sima sztereo anyagba.
Nagyjátékfilmről korrekt hang információt egyedül Erdélyi Gábortól kaptunk.
Kérdésekkel, melyre válaszokat is kapott.
NEM TUDJUK, hány alkotásnak van/lesz DTS hangja, sok helyen a képformátumot
is vadászni kell.
Volt oly produkció, aki a Palace MOM műszaki vezetőjének ilyetén kérdésére
azt válaszolta: akkor lesz DTS hangja ha ideér, de ez nem biztos.
Egyebekben a (video) bejátszó eszközök állapotával kapcsolatos észrevételek
ellen nem szólnék, azok 100%-ban jogosak. A tavalyi szemle után arról volt
egyébként szó, hogy HAES szinten készül egy használható mérő (BetaSP)
kazetta, hogy ilyen esetekben valóban használni lehessen. A video eszközök
játékrendi hangszintezése megoldhatatlan, és ez nem a mozik hibája, mert az
ezeket az anyagokat lejátszó ágban olykor kettő három, a hangerőre hatással
lévő eszköz (potméter, szintválasztó kapcsoló, stb.) található, ami ott áll,
ahol akar.
A video bejátszó rendszerek termen keresztüli szint visszamérésére tudtommal
nincs elfogadott és dokumentált eljárás.
A "Palace MOM" mozi valamennyi CP650 processzora az ANSI 2969 (SMPTE 202M)
szabványlapon leírt eljárás szerint be lett állítva 2009. január 14-22
között. Az X görbe referencia szintje 85 dBCs valamennyi teremben, az előírt
csatornák esetében. A mozi(k) által alkalmazott vetítési hangerőnek semmi
köze az előírásoknak megfelelő beállításhoz. A beépített 3 db DTS is
ellenőriztük, de ezeket csakúgy mint valamennyi többtermes moziban az
igényeknek és a játékrendnek megfelelően a termek között hordozzák, tehát a
300 mV-os névleges szinttől való eltérés akár a 10%-ot is meghaladhatja
(általában nem szokta).
A beállításokról a Dolby CP650 setup file-jai természetesen megvannak, tehát
azonos műszerezettség és mérési elrendezés esetén ezek akár ellenőrizhetőek
is.
Végezetül egy dolgot említenék a DVD és BluRay ügyben is. A jelenlegi hazai
moziparkban országosan és összesen az 5-6 db-ot sem éri el azon berendezések
száma, amelyek szintezett AC3 bitstream lejátszásra alkalmasak. A többiek a
TESCO/DVD-n a nem szintezhető, általában -10dB-s kimeneteket próbálják a
moziprocesszorok 300 mV-os, 6 csatornás analóg bemenetére kötni. Az
eredmény matematikailag is modellezhető, de jól hallható (illetve nem
hallható).
Arról nem is beszélve, hogy ezzel a módszerrel a forgalmazásra majdan kerülő
kópiákat sétáltatjátok a mozikban.
Ez persze mindenkinek szíve-joga.
Ha bárkinek bármilyen kérdése lenne, szívesen állok rendelkezésetekre.
Berkes Zoltán
Hangmérnök, a HAES rendes tagja
ügyvezető igazgató
Cinemax kft.