A rövidfilmek mezőnyéből a díjat a Mitől híres Ahmedabad? című indiai alkotás kapta, amelyet egy indiai sárkányröptető fesztivál megszállott versenyzőiről forgatott Hardik Mehta.
Vasárnap este véget ért a 2. Budapest International Documentary Festival, ahol a világ legjobb dokumentumfilmeit láthattuk öt napon át az Urániában. Gyarmathy Lívia filmrendező életműdíjat kapott, amit videóüzenetben köszönt meg. A fesztiválon 17 ország 27 alkotása versenyzett, a díjakat vasárnap este adták át, majd újra levetítették a győztes alkotásokat. Az öt napos dokumentumfilm fesztivál teltházas vetítései bizonyították a fesztivál mottóját, hogy a BIDF-en vetített alkotások “Igazi jó filmek".
A rövidfilmek mezőnyéből a díjat a Mitől híres Ahmedabad? című indiai alkotás kapta, amelyet egy indiai sárkányröptető fesztivál megszállott versenyzőiről forgatott Hardik Mehta.
A Toto és nővérei című román dokumentumfilmnek ítélte oda a díjat a Nézz szembe a szüleiddel szekció zsűrije, amelynek munkájában Robert Zuber, Hans Robert Eisenhauer, Almási Tamás, Vécsei Márton és Enyedi Ildikó vett részt. A filmben a tízéves Toto és két kamasz nővérének drámai sorsa bontakozik ki: a gyerekek anyja börtönben ül, ők pedig egymásra támaszkodva próbálnak kitörni eddigi világukból. A zsűri indoklásában kiemelte, hogy Alexander Nanaunak összetett történetmesélésével sikerül bevonnia a közönséget, és eléri, hogy ne csak nézők legyenek, hanem maguk is gondoskodni akarjanak a főszereplőről. A díjkiosztó gálán a film szereplője, Toto és a szekció egy másik, a zsűri külön elismerését kiérdemlő film, a Spartacus és Cassandra egyik szereplője is fellépett.
A Virunga című brit dokumentumfilmet, Orlando von Einsiedel rendezését, amely szintén díjazott lett az estén, a Nézz szembe az elnyomással szekció zsűrije bátor és fontos filmként méltatta. A produkció a kelet-kongói Virunga Nemzeti Park őreinek hősies küzdelmét mutatja be a helyi militáns mozgalmakkal, amelyek veszélyeztetik a park védett állatvilágát.
A BIDF idén külön szekciót szentelt az idősekkel foglalkozó alkotásoknak. Ebben a mezőnyben Az eltűnt idő című mexikói dokumentumfilm nyerte el a fesztivál díját, amely egy családi történet és a traumatikus történelmi múlt keveredését ábrázolja egy nő életén keresztül.
A Nézz szembe a sztereotípiákkal szekció zsűrije a holland Benny Brunner Érpatak Modell című filmjének adta a díjat. A testület szerint az alkotás különösen fontos "a mai világban, ahol a 'mindenki egyenlő, de egyesek egyenlőbbek'-fogalma ismét alapvető európai értékeket fenyeget".
A fesztivál először átadott életműdíját Gyarmathy Lívia filmrendező kapta. A meghatott rendezőnő - aki kórházban van, ezért nem tudott részt venni az ünnepségen - videóüzenetben mondott köszönetet az elismerésért. A BIDF-en Gyarmathy Lívia négy rövidfilmjét is levetítették. A gálaesten ezek közül A mi gólyánk című, Európai Filmdíjjal kitüntetett alkotását láthatta a közönség.
Sós Ágnes, a BIDF alapító társigazgatója az idei fesztiválra visszatekintve az MTI-nek elmondta, nagyon fontosnak tartja, hogy minden bemutatott dokumentumfilmet elkísért a fesztiválra egy-egy alkotója, rendezője, producere vagy szereplője, amiben komoly munkájuk fekszik. A programban nagyon erős alkotások szerepeltek, amelyek megtekintése után a nézők feltehették a bennük megfogalmazódott rengeteg kérdést. Arról is beszélt, hogy ezek az alkotások, amelyek igazi filmélményt nyújtanak, jórészt csak a mustrán voltak láthatók. Sós Ágnes kiemelte, hogy nagy szerepe volt a dokumentumfilm-fesztivál lebonyolításában az önkéntes munkatársaknak, akik szintén szívvel-lélekkel dolgoztak azon, hogy a mustra vendégei számára különleges élmény legyen ez a budapesti rendezvény.
(Forrás: MTI)
Még több magazin
magazin
A 2024-es Inkubátor Program pitchfórumát november 15-én pénteken tartják, a döntősöket bemutató cikksorozatunk végére értünk. Sok sikert kívánunk az…
továbbmagazin
Az ősz utolsó hónapja nemcsak a mozikban, hanem a streamingplatformokon is bőven tartogat néznivalót. Novemberben érkezik Luchino Visconti 1960-ban…
továbbFriss
Turai Balázs poszt-gender influenszerekről szóló filmtervét díjazták
Gothár Péter kultfilmjével folytatódik a Filmrendezők klubja
Az évszakok ritmusára kibomló házassági történet forog Kurta Niké és Orbán Levente főszereplésével
Már lehet nevezni a 2025-ös Zsigmond Vilmos filmfesztiválra
A Cirko Film a kultúra kiemelkedő formálójaként kapott elismerést
Az alkoholbetegség, a sehová sem tartozás témakörét járja körbe Till Attila harmadik nagyjátékfilmje, az És mi van Tomival?, ami október 31-én kerül a mozikba
Filmhu podcast #101: Till Attila
Közelebb hozni a periférián élő embereket – Így készült az És mi van Tomival?
a teljes dossziéNovember 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Mi pedig szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az alkotókat és filmterveiket.
Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?
Inkubátor 9.0 – Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás
Inkubátor 9.0 – Dóczé Péter: Nyugalom megzavarására alkalmas
a teljes dossziéOktóber 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.
Horváth Kristóf: Ez egy tiszta lappal induló fesztivál
Keményen dolgozó kisemberek a BIFF-en
A brutalistát is elhozza nekünk a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál
a teljes dossziéSzimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket.
Ha a szolidaritás tantárgy lenne, biztosan megbuknánk belőle
Mészöly Anna: Csendes, különös lázadásaim voltak
Filmhu podcast #98: Szimler Bálint és Osváth Gábor
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dosszié