A rövidfilmek mezőnyéből a díjat a Mitől híres Ahmedabad? című indiai alkotás kapta, amelyet egy indiai sárkányröptető fesztivál megszállott versenyzőiről forgatott Hardik Mehta.
Vasárnap este véget ért a 2. Budapest International Documentary Festival, ahol a világ legjobb dokumentumfilmeit láthattuk öt napon át az Urániában. Gyarmathy Lívia filmrendező életműdíjat kapott, amit videóüzenetben köszönt meg. A fesztiválon 17 ország 27 alkotása versenyzett, a díjakat vasárnap este adták át, majd újra levetítették a győztes alkotásokat. Az öt napos dokumentumfilm fesztivál teltházas vetítései bizonyították a fesztivál mottóját, hogy a BIDF-en vetített alkotások “Igazi jó filmek".
A rövidfilmek mezőnyéből a díjat a Mitől híres Ahmedabad? című indiai alkotás kapta, amelyet egy indiai sárkányröptető fesztivál megszállott versenyzőiről forgatott Hardik Mehta.
A Toto és nővérei című román dokumentumfilmnek ítélte oda a díjat a Nézz szembe a szüleiddel szekció zsűrije, amelynek munkájában Robert Zuber, Hans Robert Eisenhauer, Almási Tamás, Vécsei Márton és Enyedi Ildikó vett részt. A filmben a tízéves Toto és két kamasz nővérének drámai sorsa bontakozik ki: a gyerekek anyja börtönben ül, ők pedig egymásra támaszkodva próbálnak kitörni eddigi világukból. A zsűri indoklásában kiemelte, hogy Alexander Nanaunak összetett történetmesélésével sikerül bevonnia a közönséget, és eléri, hogy ne csak nézők legyenek, hanem maguk is gondoskodni akarjanak a főszereplőről. A díjkiosztó gálán a film szereplője, Toto és a szekció egy másik, a zsűri külön elismerését kiérdemlő film, a Spartacus és Cassandra egyik szereplője is fellépett.
A Virunga című brit dokumentumfilmet, Orlando von Einsiedel rendezését, amely szintén díjazott lett az estén, a Nézz szembe az elnyomással szekció zsűrije bátor és fontos filmként méltatta. A produkció a kelet-kongói Virunga Nemzeti Park őreinek hősies küzdelmét mutatja be a helyi militáns mozgalmakkal, amelyek veszélyeztetik a park védett állatvilágát.
A BIDF idén külön szekciót szentelt az idősekkel foglalkozó alkotásoknak. Ebben a mezőnyben Az eltűnt idő című mexikói dokumentumfilm nyerte el a fesztivál díját, amely egy családi történet és a traumatikus történelmi múlt keveredését ábrázolja egy nő életén keresztül.
A Nézz szembe a sztereotípiákkal szekció zsűrije a holland Benny Brunner Érpatak Modell című filmjének adta a díjat. A testület szerint az alkotás különösen fontos "a mai világban, ahol a 'mindenki egyenlő, de egyesek egyenlőbbek'-fogalma ismét alapvető európai értékeket fenyeget".
A fesztivál először átadott életműdíját Gyarmathy Lívia filmrendező kapta. A meghatott rendezőnő - aki kórházban van, ezért nem tudott részt venni az ünnepségen - videóüzenetben mondott köszönetet az elismerésért. A BIDF-en Gyarmathy Lívia négy rövidfilmjét is levetítették. A gálaesten ezek közül A mi gólyánk című, Európai Filmdíjjal kitüntetett alkotását láthatta a közönség.
Sós Ágnes, a BIDF alapító társigazgatója az idei fesztiválra visszatekintve az MTI-nek elmondta, nagyon fontosnak tartja, hogy minden bemutatott dokumentumfilmet elkísért a fesztiválra egy-egy alkotója, rendezője, producere vagy szereplője, amiben komoly munkájuk fekszik. A programban nagyon erős alkotások szerepeltek, amelyek megtekintése után a nézők feltehették a bennük megfogalmazódott rengeteg kérdést. Arról is beszélt, hogy ezek az alkotások, amelyek igazi filmélményt nyújtanak, jórészt csak a mustrán voltak láthatók. Sós Ágnes kiemelte, hogy nagy szerepe volt a dokumentumfilm-fesztivál lebonyolításában az önkéntes munkatársaknak, akik szintén szívvel-lélekkel dolgoztak azon, hogy a mustra vendégei számára különleges élmény legyen ez a budapesti rendezvény.
(Forrás: MTI)
Még több magazin
magazin
Több éves kihagyás után második évaddal jelentkezik Ben Stiller zseniális munkahelyi sorozata, Hajdu Szabolcsék névnapot ünnepelnek, Kojak pedig…
továbbmagazin
Transzgenerációs minták megtöréséről, az apaság átalakuló szerepéről és a bennünk feszülő destruktív ösztönökről mesél a Universal…
továbbMegérkezett magyar mozikba a Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című rendezése, ami a gyerekek és a családok életéről és problémáiról szól játékos, elemelt hangvételben.
Újjászületett a magyar ifjúsági film, és ebben nincs semmi véletlen
Ahol a Bauhaus és a tinilányos hangulat találkozik
Együtt mozizhatnak kicsik és nagyok – 7 magyar családi filmet ajánlunk
a teljes dossziéA Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.
Filmgyár podcast #23: Stratégia a magyar animáció fejlesztésére
Filmgyár podcast #19: Reformkori város díszlet épült Fóton
Filmgyár podcast #21: Filmklub hálozat
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dosszié