Hírek:

1540-ból 53 induló
Ami eddig kiderült Cannes-ról

A Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál szervezői a héten nyilvánosságra hozták a résztvevő húzóneveket és fesztiválújdonságokat - olvasható a The Hollywood Reporteren. A rendes versenyprogram húsz alkotása közül négy érkezik az USA-ból, három a franciáktól, és szintén négy filmmel erőteljes lesz az ázsiai jelenlét. A versengő rendezők fele már korábban is részt vett a francia üdülővárosban szervezett filmes seregszemlén, közülük pedig négyen nyertek már Arany Pálmát.


Új generáció, újhullám
Négy magyar film Cannes-ban


A május 11. és 22. között zajló 58. Cannes-i Filmfesztiválra négy magyar alkotás utazik. Kenyeres Bálint Before Dawn, Mundruczó Kornél Johanna, Kardos Sándor Résfilm és Tóth Barnabás Vonaton című munkája mellett Muhi András képviseli hazánkat, aki Producers On the Move programban vesz részt. A sajtótájékoztatón producer a „magyar újhullámról” beszélt, míg Durst György kisfilmes kiáltvánnyal érkezett. A filmhu Kardos Sándort és Tóth Barnabást faggatta a fesztiválszereplésről.


A low-budget kisfilm nagy sikere
400 fontból készült kisfilm Cannes-ban


Egy polgári szolgálatos, minden előképzettség nélküli filmkészítő 400 angol fontból (kb. 150 000 forint) elkészített rövidfilmjét a hivatalos versenyprogramba válogatta a Cannes-i Filmfesztivál – adta hírül a BBC Online. A The Man Who Met Himself (Az ember, aki találkozott saját magával) egy öngyilkossági ügyben nyomozó magándetektív története, és az egyetlen brit rövidfilm az idei programban.



Négy magyar a plázson
58-ik alkalommal startol Cannes


Ma, május 11-én nyitja kapuit az 58. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál. A jövő vasárnapig tartó filmes seregszemlén a szuperprodukciók mellett (Star Wars III., Sin City) idén is komoly ázsiai jelenléttel kell számolni. A versenyprogram 21 nagyfilmjének majd egynegyede a legnagyobb kontinensről érkezik, ugyanennyi az USA-ból, míg a franciák három mozival lesznek jelen. Hazánkat négy alkotás fogja képviselni, a Johanna, a Before Dawn, a Résfilm és a Vonaton.



Van Sant és Egoyan visszatért
Kritizált mesterek Cannes-ban

Gus Van Sant új filmje megosztja a kritikusokat, Egoyan és színészei védik a szexjeleneteiket. Két nagy visszatérő mutatkozott ma be új alkotásaival a Cannes-i Filmfesztiválon. A Last Days-t Kurt Cobain öngyilkossága inspirálta, a Where the Truth Lies-ban pedig Kevin Bacon és Colin Firth féktelenkednek a drog és a szex világában.





Nagyágyúk remekművek nélkül
Cannes-ban az erőszak dominál


Szombaton befejeződik a 11 napos partikkal, üzletkötésekkel és sztárokkal zsúfolt Cannes-i Filmfesztivál, a kritikusok azonban - ami magukat a filmeket illeti - nem túlságosan lelkesek, írja a Reuters. A versenyfilmek között igazi remekművet nem találtak, viszont annál több erőszakot. Az esélylatolgatók véleménye megoszlik.




Díjak és csalódások Cannes-ban
Arany Pálma Dardenne-éknek


Várakozáson aluli volt a cannesi versenyfilmek színvonala, mondta vasárnap Emir Kusturica, a zsűri elnöke, aki nem titkolta csalódását a hivatalos program 21 filmjét illetően. Az Arany Pálmát végül a belga testvérpár, Jean-Pierre és Luc Dardenne A gyermek című filmje kapta, a nagyobb nyertesek között ott van még Jarmusch, Haneke és Tommy Lee Jones.




Beszámolók:

Az első napok Cannes-ban
Tűsarkak a Croisette-en


2005. Cannes. Aki megérkezik, és kéri, az kap kártyát, rá van írva, hogy „cinéphile” vagyis „moziszerető” meg a neve meg a fényképe. Kis szerencsével a kedves bácsinál állt sorba, és akkor ő egyből a nyakába is akasztja az egyszeri fesztiválozónak, mint egy kitüntetést, hogy ott hordja a szíve fölött, ne máshol, mert könnyen ellopják. Ebben a városban az emberek minden évben egyszer, tíz napig „moziszerető” feliratú kártyákat lopkodnak egymástól.


Cannes 2.
Mennyei küzdelmek


Elsötétített termekben tölteni tíz napot, párizsi utcákat, mexikóvárosi aluljárókat és gyanúsan nyugodt amerikai kispolgárokat nézegetni a cannes-i pálmafák helyett, különös élmény. Végre bejutottam a kedves külvárosi moziba, az igazgató név szerint ismeri a régi fesztiválozókat, mindenkit egyenként megkér, hogy ne hagyjon ki helyeket a sorokban, hadd férjünk be minél többen. Aztán a terem bejáratában állva megnézi velünk a filmeket.



Cannes-i optimizmus
Bemutatkoztak a magyarok

A kezdeti nagy esők után szerdára kisütött a nap a Riviérán. A magyar pavilonban kiugrott a dugó a borosüvegekből, Tóth Orsi estélyibe öltözött, Mészáros Márta az új lengyel filmtörvényre koccintott. Nagy volt a sürgés-forgás a Johanna premierje előtt, mert délután kettő órára mindenki el akart jutni a Debussy terembe, az Un certain regard szekció vetítőjébe.




Cannes 3.
Vadnyugat 2005.


Lassan minden, mégoly furcsa körülményt meg lehet szokni. Most (szerkesztői utasítás) nem írhatok a tengerparton borozgató, autórádiót bömböltető fiatalokról, a vetítőtermek előtti sorokat hűségesen végigálló ijedt tekintetű öreg házaspárról, akiket minden vetítés után megkeresek a tömegben: egy korlátnak támaszkodva beszélgetnek a filmről, fogják egymás kezét. Mindkettő elmúlt már hetven, úgy saccolom. Visszanéznek. Berendezkedtünk.


Cannes 4.
Kisfilmek a plázson


A cannes-i fesztivál hivatalos program katalógusában 27 rövidfilm szerepel, 9 a versenyprogramban, 18 a főiskolák filmjeit bemutató La Cinefondation szekcióban. Valószínű, több ezer közül válogatják ki a vetítésre kerülő munkákat, a néző joggal gondolhatja, hogy ezek a filmek tényleg a legjobbak a világon.