Mi a film címe?
A munkacím Eszter. Van, amelyik munkánál rögtön adódik a cím, nincs rejtve, itt még meg kell fejteni. Egyelőre nem sikerült, nehezen adja magát, így a főszereplő nevén fut a projekt.
Miről szól a film?
A középpontban a harmincas évei elején járó Eszter áll, aki elvesztette pár hónapos gyermekét. A film a házasságát ért traumáról szól, amiből férjével képtelenek felállni. A történet egy évvel a tragédia után indul. Eszter életében megjelenik egy fiatal, makulátlan fiú. A kibontakozó kapcsolatban a nő eltitkolhatja a háttérben húzódó traumát. A fiú viszonyában lassan visszanyeri önmaga reményekkel teli, eszményi képét. Ezzel szemben áll a házassága, a férjével való viszonya, ahol kénytelen folyamatosan szembesülni a fel nem dolgozott múlttal. A kialakult helyzet választási lehetőséget kínál számára, hogy eldöntse, merre lép tovább.
Milyen műfajba sorolnád?
Leginkább drámát mondanék.
Kurt Niké és Orbán Levente
Vannak a fejedben meghatározó filmes előképek, rendezők, akik inspiráltak?
Mielőtt rendező szakra mentem volna, Kolozsváron, filozófián főleg észleléselmélettel foglalkoztam. A szakdolgozatomban Corneliu Porumboiu életművét vizsgáltam fenomenológiai szempontok szerint. Sokáig azt hittem, hogy ez a munka nem épült be sehová, hogy elveszett, aztán most úgy néz ki, évek múltával mégis beérett. Elég erősen meghatározta a gondolkodásom. Elkezdtem egysnittes, kamerára rendezett hosszú jelenetekben gondolkodni. De fontos referencia többek közt Bresson, és a minimalista forma, vagy a korai Linklater-filmek frissessége is.
Kik játszanak benne?
Kurta Niké játssza a főszerepet. Vele még régebben, a Jakab kapcsán dolgoztunk együtt. Örültem, amikor elvállalta, az igazság az, hogy első pillanattól ő élt Eszterként a fejemben. Orbán Levente is egyértelmű választás volt, ő játssza a férjet, Katona Péter pedig a fiút, aki megingatja a házasságot. Levente korábbról barátom, a diplomafilmünk egyik főszereplője, Pétert az egyetemről ismerem, több vizsgáját is láttam, vele ez volt az első közös munkánk. Epizódszerepekben feltűnik még Lázár Kati, Nyakó Júli, Vizi Dávid, Piti Emőke, Kovács Domokos és Jordi Leila is.
Kurta Niké az Eszter című filmben
Ki az operatőr?
Az operatőr Gyuricza Mátyás, akivel évfolyamtársak voltunk, és együtt diplomáztunk a Kelettel. Lényegében Matyival finanszírozzuk az Esztert, adott esetben közösen kérünk szívességeket, együtt használjuk és mozgósítjuk a kapcsolati tőkénket stb. Kezdetektől mellettem állt, ahogy Somogyi Liza, Iszlai József, Bodor Balázs, Giliga Ilka, Incze Kata, Endrédi Ricsi, Tóth-Heyn Máté, Baranya Ákos és sokan mások. Egy kreatív, összetartó csapatot sikerült alkotnunk. Rengeteg segítséget kaptunk, mindent megteszek, hogy ez a végeredményen is meglátszódjon.
Hol tartanak most a munkálatok?
Nyáron egy hosszabb próbafolyamatot követően forgattunk összesen 14 napot. Ősszel elkezdtünk Dunai Lacival vágni, és szembesültünk a kisebb-nagyobb hibákkal. Ezektől hajlamos vagyok kétségbeesni, aztán mindig találunk megoldásokat. Van, amikor ez pótforgatást jelent, most úgy néz ki, hogy tavasszal szükség van még három napra, hogy közelebb juthassunk az elképzelésünkhöz. A tervek szerint ősszel fogjuk befejezni a munkát. De mivel független filmről beszélünk, nem lehet semmit biztosan állítani.
Dávid Attila
Miért döntöttél a minimális költségvetésű függetlenfilmezés mellett, miért nem pályáztál vele?
Az egyetem elvégzése után nem tudtam várni, ott elég magas fordulatszámon voltunk tartva. Azt szoktam meg, hogy minden második, harmadik hétvégén forgattunk különböző gyakorlatokat. Ahogy kipörögtem onnan, rögtön akartam filmezni, volt egy kísérletező tervem, és azt akkor a lehető leghamarabb meg szerettem volna valósítani. Nem határolódom el a későbbiekben a pályázástól, inkább arról van szó, hogy nekem ez a munka egy akklimatizációs folyamat része. Az egyetem pezsgéséből valahogy átállni a külvilág lassabb hömpölygésébe. Kiderül, sikerül-e.