A Reggelim a vacsorád főszereplője Luca (Vogl Lolita Noa), akit frissen diagnosztizáltak cukorbetegséggel. A folyamat részeként a kórházban kell töltenie pár napot, hogy átessen a szükséges vizsgálatokon és beállítsák az inzulinját. A megszeppent lány szobatársa Noémi (Szőke Abigél), aki viszont kamaszként már tapasztalt cukros, és az egészségét kockáztatva előszeretettel szegi meg az orvosok szigorú szabályait. A két lány titkos szövetségre lép, Luca pedig megtanulja, hogyan tud a betegség árnyékában szabad maradni.

Pantyi Petra az ELTE Filmtudomány mesterszakán szerezte a diplomáját, itt készítette el ezt a történetet, ami főleg saját élményein alapszik. Nem kell ahhoz cukorbetegnek lenni, hogy mi is átérezzük a kislány félelmét. Nem csak az inzulin injekció beadása, hanem a vele járó lila foltok és a folyamatos éhség is olyan mellékhatások, amik mostantól egy életen át elkísérik. A két lány a betegséghez fűzödő viszony két végletét élik meg, ami a filmben izgalmas egyensúlyba kerül: Luca még fél attól, ami rá vár, Noémi viszont éppen belefáradt abba, hogy a betegség irányítsa az életét. 

Szőke Abigél

A Reggelim a vacsorád premierje az egri Slow Filmfesztiválon volt, ahol díjat is kapott, de bemutatták a 8. Friss Húson és számos fontos hazai fesztivál (pl. CineFest, Malter Vándorfesztivál) programjában megfordult. Elismerték a Fact Nemzetközi Diákfilmfesztiválon és bekerült a a Legjobb Rövidfilmnek járó Magyar Filmdíj tíz jelöltje közé, Szőke Abigél pedig megkapta a bukaresti Short to the Point fesztivál legjobb színésznőnek járó díját. A film bemutatója új kapukat nyitott Petra számára, egy cukorbetegséggel foglalkozó alapítvány felkérte, hogy készítsen a témában vitaindító kisfilmeket. Erről az új élményről és a forgatásról mesélt nekünk.


Interjú Pantyi Petrával

Mindig úgy tervezted, hogy saját élményről forgatod a diplomafilmedet?

Egy nagyjátékfilm tervemhez akartam egy előtanulmány-jellegű filmet csinálni, ami a saját történetem, arról az időszakról, amikor cukorbetegséggel diagnosztizáltak. Az elején győzködni kellett a tanáraimat, mert túl személyesnek tartották a történetet, én viszont azt éreztem, hogy ha már itt van nekem a film, mint kifejezési eszköz, miért választanék másik témát? A saját élménynél nincs kreatívabb táptalaj, egy ausztrál tűzoltóról nem tudnék filmet készíteni, mert nem ismerem azt a közeget. Ezt ismerem. 

Akkor a kórházban töltött idő is mind saját élményen alapul?

Igen, minden egyes része külön megtörtént, azokat gyúrtam össze egy történetté. A diagnosztizálás, a benyugtatózás, mind megtörtént. Alapvetően Luca karaktere áll hozzám közelebb, de tagadhatatlan, hogy mind a két lányból van bennem. Hullámzó, hogy éppen melyikük kerül előtérbe, néha egy napon belül is változik. 

F. Tóth Marci, Vincze Alina, Pantyi Petra, Szőke Abigél / Forrás: Reggelim a vacsorád

Betegektől és szülőktől kaptál visszajelzést?

Igen, főleg a szülők mondták, hogy hiánypótlónak érezték az élményt, mert most először látták a helyzetüket kívülről, hogy hogyan élheti meg a gyerekük a felnőttekkel szemben a diagnózis utáni első napokat. Amikor először szembesülnek azzal, hogy milyen rendszerbe kell beleszokni és milyen szabályokat kell követni, ha a kórházból együtt hazamennek, akkor főleg ezeknek a megtanulására koncentrálódik a figyelem. Mindeközben a gyerekekben rengeteg minden zajlik, amit persze se ott és akkor, se később nem lehet ugyanolyan mértékben érezni kívülről, mint ahogy belülről zajlik, de ez a különbség talán később tud csak realizálódni, és ennek a felismerése lehet hiánypótló.

Szőke Abigélt még az Akik maradtak sikere előtt felfedezted?

Abigélt László Lili Danika című kisfilmjében láttam meg. Akkor még hosszú volt a haja, és bár nagyon ügyesnek és karakteresnek gondoltam, ennél fiúsabb karaktert képzeltem el a mi filmünkbe. Azért megkerestem, és mondta, hogy nagyon szívesen jönne, viszont éppen most vágta le a haját rövidre. Kérdezte tőlem, hogy, ”nem gond?”, én meg közben a hihetetlen egybeesés örömétől hirtelen válaszolni sem tudtam. Úgy éreztem tökéletes az időzítés; ha Abigél most érezte úgy, hogy kicsit lázadó módon két centiméteresre vágja a hosszú haját, akkor ezt a szerepet éppen most kell eljátszania. A Reggelim pont az Akik maradtak forgatása után, de még a bemutatója előtt készült. 

Pozitív dolognak éltétek meg, hogy közben híres lett?

Csak olyan szempontból volt egy kicsit rossz, hogy emiatt Lolita picit háttérbe szorult, pedig nagyon odaadóan és ügyesen játszotta Luca szerepét és sokan vélekednek úgy, hogy mindketten főszereplői a filmnek, de persze Abigél hírneve viszont segített eljuttatni a filmet olyan nézőkhöz, akikhez amúgy nem jutott volna el. 

Vogl Lolita Noa és Grisnik Petra

Lolitát hol találtad és milyen lányt kerestél?

Részben a kiskori önmagamat kerestem, fontos volt a hasonlóság, és hogy nagyon vékonyka lány legyen. Nem a szépség miatt, hanem mert a frissen diagnosztizált cukorbeteg gyerekek mind, már-már betegesen soványak. A fejlesztés közben Hajdu Szabolcs volt az egyik mentorom, ő javasolta, hogy keressek sportoló gyerekeket, mert a Fehér tenyérnél megtapasztalta, hogy nagyon strapabíróak és jól tudják követni az instrukciókat. A rendező hasonlóan irányító szerepbe kerül, mint az edzőjük, ami a sportban a “rajt!”, az a forgatáson a ”tessék!”. És Lolita tényleg sokat bírt fizikálisan és mentálisan is, hipermozgékony csaj, sokféle sportot űz egyszerre. 

Könnyen találtatok olyan kórházat, ahova beengedtek forgatni?

Pesten nem találtunk, úgyhogy az agglomerációban keresgéltünk tovább, és Vácon találtuk meg a tökéletes helyszínt. Fontos volt, hogy ne legyen lepukkant, omladozó falú kórház, mert most nem azon volt a hangsúly, hogy milyen állapotban van az egészségügy. A nagy váci kórház mellett egy új épületében van egy különálló emelet, ahol kizárólag oktatás zajlik, oda engedtek be minket. Szerencsénk volt, mert elképesztően nyitottak és támogatóak voltak.

A címet miből merítetted? Nem hangzik el a filmben.

Nem, hála az istennek. Lett ebből egy trend, és nagyon adja magát, hogy egy olyan mondatot használj, ami a filmben elhangzik, de ódzkodtam tőle. Sokat agyaltunk rajta Alinával, az operatőrrel. Csak dobáltuk egymásnak a címeket és ő váratlanul kimondta ezt. Rögtön tudtam, hogy ez az, mert összefoglalja a film több síkon zajló cselekményét: ami az enyém, az a tiéd is, legyen az étel, tapasztalat, vagy maga a betegség. 

Radnay Csilla

Min dolgozol most?

Egy új sorozatban dolgozom unit managerként, emellett kisfilmeket, rövid spotokat forgatok, az egyes típusú cukorbetegekkel foglalkozó Szurikáta alapítványnak. Most kettőt készítünk elő, az egyik egy kisfiúról, a másik egy tinilányról szól, de szívesen csinálnék még többfélét is. Fontos, hogy ezek nem oktatóvideók, nincs bennük nagy tanulság, csak elindítanak a témáról egy beszélgetést. A Reggelim ilyen módon katalizátorként működött, azután kértek fel, hogy látták a filmet. Közben egy saját kisjátékfilmet is fejlesztek, és két nagyjátékfilm tervén dolgozom.

Gondoltál rá, hogy lesz ilyen hozománya?

Nem úgy készültem, de sejtettem, hogy lesz jelentősége, mert ebben a témában nincsen nagyon mozgóképes anyag. Amikor én voltam frissen diagnosztizált kisgyerek, már az is nagy szám volt, ha egy film jelenetének a háttérben azt mondták, hogy hozd a mérődet, vagy ne felejtsd az inzulint. Ezzel “megmutatták” és le is tudták a betegséget. Eleinte arra gondoltam, hogy majd meg kéne mutatni diab-közösségeknek és diab-tábori barátoknak is, de nem gondoltam, hogy ilyen irányba is kinövi magát. Szép hozomány, hogy lett ezzel egy második élete a filmnek.

Reggelim a vacsorád
  • Rendező: Pantyi Petra Berta
  • Operatőr: Vincze Alina
  • Vágó: Pazsitka Ákos
  • Dramaturg: Kungl Zsigmond
  • Gyártásvezető: Jónás Rita
  • Hangmester: Balogh Péter
  • Látványtervező: Ottlik Julianna "Jikka"
  • Producer: Pálos György (ELTE), Pfeiffer Linda  (Paprika Studios)
  • Line producer: Marity Bianka
  • Kreatív producer: Ferenczi Gábor
  • Szereplők: Vogl Lolita Noa, Szőke Abigél, Grisnik Petra, Ecsedi Erzsébet, Radnay Csilla, Ivák Bence, Szeghalmi János, Váradi Gábor

Borítófotó: Vogl Lolita Noa