Filmhu: Szombaton mutatták be az Un certain regard szekcióban Mundruczó Kornél filmjét. Hogyan fogadta a cannes-i közönség a Fehér Istent?
Havas Ágnes: Szombaton szép sor alakult ki a Debussy terem előtt, mindenki próbált jegyet szerezni a filmre: volt, aki bejutott, volt, aki nem. A vetítés előtt Thierry Frémaux, a fesztivál művészeti igazgatója pár szóban bemutatta a filmet, és színpadra szólította a főszereplő kutyát, a trénert, és az alkotókat. Nagyon felemelő pillanat volt, ott ülni a nézők sorában, és azt látni, hogy újra egy magyar játékfilm világpremierje van Cannes-ban. A Fehér Isten nem könnyű film, de nagyon jól vette a közönség, csendben, nagyon odafigyelve követték a film minden rezdülését. A vetítés végén hosszas taps volt, és volt, aki letaglózva gondolkozott el azon, amit látott. Utána egyébként a közönségből egymás után jöttek gratulálni Kornélnak, és kisebb sor alakult ki a 14 éves Psotta Zsófia főszereplő előtt is, aki autogramokat osztogatott.
Mundruczó Kornél és Wéber Kata a cannes-i premieren (fotó: Filmalap)
Filmhu: Nagyon erős a szekció mezőnye, és nyilván nagyon nehéz bármit előre mondani arról, hogy a film milyen pályát fog Cannes-ban befutni, de mivel lennétek elégedettek?
H.Á.: Én már most elégedett vagyok. Az, hogy három magyar film bekerült a hivatalos válogatásba, óriási dolog. Itt van a Fehér Isten, egy nagy európai koprodukció, melyet a Filmalap komoly összeggel támogatott, Szőcs Petra rövidfilmje versenyben van, Kárpáti György Mór Provinciája pedig a Cinéfondation keretében mutatkozik be. Fantasztikus dolog, hogy Magyarország, amely kis ország, de mégis nagy filmes hagyományokkal rendelkezik, Cannes-ban három filmmel lehet jelen.
Filmhu: Ha már említetted a fiatal alkotókat – nekik mit jelent a cannes-i bemutatkozás, velük kapcsolatban mire számíthatunk?
H.Á.: Kárpáti György Mórnak ez már a második olyan rövidfilmje, amely A-kategóriás fesztiválon indul, hiszen az Erdőt három éve kiválasztották Berlinben, a Provincia pedig most itt van a Cinéfondation szekcióban. Szerintem ő legközelebb A-kategóriás fesztiválon már egy nagyjátékfilmmel fog jelentkezni. Szőcs Petra filmje döbbenetes, sokkoló mű, melyben gyerekek játsszák el újra és újra a Ceausescu házaspár kivégzését. A Filmalap egyébként mindegyikük esetében támogatta, hogy a fiatal alkotók itt lehessenek Cannes-ban.
Psotta Zsófia dedikál (fotó: Filmalap)
Filmhu: Cannes nem csak a vetítésekről szól, a jelenlét, a háttérmunka legalább ennyit számít. Mekkora szerepe van a networkingnek abban, hogy milyen a magyar filmek megítélése, hogy hány alkotást hívnak meg a hivatalos programba? Mennyi szerepe van ebben a produkciók gazdáinak, és mit tehet ezért a Filmalap?
H.Á.: A networkinget a producerek itteni „zsezsgése” hozza létre, a Filmalapnak inkább az a feladata, hogy a világforgalmazóval együttműködve ráirányítsa a figyelmet azokra a filmekre és alkotóikra, amelyek jelen vannak. Mundruczó Kornél filmjének a Filmalap így például hirdetéseket vásárolt a a fesztiválra megjelenő napilapokban, a Screen Internationalben, a Hollywood Reporterben, a Film francaisben és a Varietyben.
A cannes-i vörös szőnyegen (kép forrása)
Filmhu: A Filmalap nem csupán magyar pavilont állít minden évben, de idén kivitt Cannes-ba egy 42 filmből álló csomagot, nagyjátékfilmeket és kisfilmeket egyaránt. Ilyenkor vannak célszámok, konkrét tervek az értékesítéssel kapcsolatban?
H.Á.: Majdnem egy hétig tart még a fesztivál, remélem, a végén be tudunk majd számolni ezekről az eredményekről is.