A Magyar Mozgókép Közalapítvány április 23-án tette közzé az idei filmes rendezvények támogatásának listáját. Többnyire jól ismert nevekkel találkozhatunk a nyertesek között, a számok – néhány kivételtől eltekintve - arányosnak tűnnek az események nagyságával és becsült költségeivel. Mégis felmerül a kérdés, hogy a pályázók elégedettek-e az eredményekkel, illetve biztosítottnak látják-e a döntést követően a megrendezés feltételeit.
A Mediawave az egész szakmával együtt megértő, de elégedetlen |
Rossz hírrel vette kezdetét az idei tavasz, ugyanis az Alba Regia fesztivál szervezői bejelentették: pénzhiány miatt nem tudják idén megrendezni a székesfehérvári eseményt, ugyanis a helyi önkormányzat megfelezte a korábbi 20 millió forintos támogatást, ami lehetetlenné tette az egyébként 120 millió forint összköltségvetésű fesztivál finanszírozását. Nemzetközi megállapodásokat nem lehet fedezet nélkül kötni - gondolták, és nívó alatt nem akarták megrendezni az ambíciózusnak indult eseményt. A szervezők döntése kapcsán szakmai körökben sokan értetlenkedtek, ám a nyilvánosságot a Mediawave szervezése körüli problémák hamar eluralták. Amint arról a filmhu is beszámolt, a szervezők végső kétségbeesésükben figyelemfelkeltő aukciókat rendeztek, eleinte sikertelenül, majd az utolsó pillanatban a UPC meglátta a fantáziát a filmes programban, ami komoly támogatást jelentett az eseménynek. A kuratórium döntésének értelmében idén 16 millió forintot kaptak a közalapítványtól, ami a még tavaly elnyert, az idei fesztivál előkészítésre kapott 4 millióval kiegészülve azt jelenti, hogy a legnagyobb összeggel támogatott filmes eseménnyé vált a Fényírók Fesztiválja. Ennek ellenére Hartyándi Jenő, a fesztivál főszervezője nem elégedett dacára annak, hogy megérti, az MMK szűkös keretből gazdálkodva, megannyi kompromisszumot kötve hozza meg döntéseit.
A támogatottak közül a legnagyobb összeget, 17 millió forintot a Kecskeméti Animációs Film Fesztivál nyerte. „2005-ig a KAFF háromévente került megrendezésre. A legutolsó fesztiválon jelentettük be, hogy a nemzetközi fesztivál-naptárakkal történő könnyebb egyeztetés és a szervezés gördülékenységének érdekében célszerűbbnek látjuk, ha a korábbi triennálé helyett a KAFF biennálé lesz.” – olvasható a fesztivál honlapján. Mikulás Ferenc fesztiváligazgató a filmhu-nak elmondta: bár az összeg nagynak tűnik, nem elégedettek a támogatás mértékével, hiszen egy A-kategóriás nemzetközi fesztiválnak olyan többletköltségei vannak, amelyeket csak sokkal több pénzből lehet megvalósítani. Mikulás szerint az MMK-támogatás a költségvetés mintegy harmadát fedezi, a fennmaradó részt pedig a Media Program és a helyi támogatók bevonásával sikerül előteremteni. Az okokról a fesztiváligazgató úgy nyilatkozott, hogy a közalapítvány erősen játékfilm-centrikus, ami mindig sokkal fontosabb az aktuális hatalom számára. Hozzátette: az MMK eljárását törvényellenesnek tartja, hiszen amíg a Filmszemle költségét szinte teljes egészében fedezi a közalapítvány, az animációs seregszemlét csak részben, ami ellentmond a filmtörvény vonatkozó passzusának.
Állami garanciára volna szükség - Bozóki András és Horváth György 2005-ben |
A sorban – a már említett Mediawave után – az éppen csak befejeződött Titanic Nemzetközi Filmfesztivál következik, amelyet a záróünnepség után pár nappal 13 millióval segített az MMK. Horváth György, a fesztivál igazgatója a filmhu-val megosztotta, nagyon nehéz úgy nemzetközi fesztivált szervezni, hogy a büdzsé végösszegét még az esemény utolsó napján sem lehet pontosan látni. „Ha meghívunk egy külföldi vendéget, komoly presztízsveszteséget jelent, ha később visszamondjuk a meghívást.” Ezért Horváth azt szorgalmazná, hogy a kiemelt kulturális eseményeknél legalább hároméves távlatban lehessen az állami pénzekre számítani, hiszen ha biztos összegekkel kalkulálhatnának, az a további (például a piaci szereplőktől származó) támogatások begyűjtését is megkönnyítené. Idén a Titanic a tavalyinál szűkebb büdzséből gazdálkodott, többek között azért, mert a fővárosi önkormányzat kiszállt a támogatók közül. A fesztiváligazgató elmondta: az összehangoltabb munka érdekekében olyan filmszakmai közeget kellene teremteni, ahol nyíltan, egymás személyes sértegetése nélkül lehetne beszélni a támogatások elosztásáról.
Fesztivál-előrejelző sorozatunk rövidesen a további idei eseményekkel folytatódik.